با قهوه عربیکا، مرغوب ترین نوع قهوه آشنا شوید
دانه قهوه عربیکا

قهوه عربیکا، مرغوب ترین نژادهای قهوه است که می‌تواند این امکان را با رنج وسیعی از عطر و طعم‌های منحصربه‌فرد، فراهم کند. کیفیت مرغوب‌تر و طعم خاص و ملایم‌تر از دلایلی است که می‌توانیم لقب مرغوب ترین نژاد قهوه را به قهوه عربیکا ببخشیم.

چه چیزی بهتر از یک فنجان قهوه خستگی آدم را در می‌کند؟‌ در سرما یا گرما، در سخت‌ترین روزهای کاری یا حتی دورهمی‌های دوستانه، قهوه همراه خوبی برای ماست. برای خیلی از عاشقان قهوه، دم کردن این نوشیدنی جذاب انگیزه‌ای برای زودتر بیرون آمدن از رختخواب گرم و نرم است. اما آیا هر قهوه‌ای می‌تواند این میزان از علاقه را در ما به وجود بیاورد؟ قطعا خیر. یک فنجان قهوه باید طعمی فراتر از تلخی ارائه بدهد و تمام جوانه‌های چشایی را به بازی بگیرد. قهوه عربیکا، مرغوب ترین نژادهای قهوه است که می‌تواند این امکان را با رنج وسیعی از عطر و طعم‌های منحصربه‌فرد، فراهم کند.

قهوه عربیکا بسته به خاستگاه و شرایط کشت، طعم‌یادهای مختلفی دارد و هر شخص با هر ذائقه‌ای را راضی نگه می‌دارد. با تهیه قهوه عربیکا، یک نوشیدنی خوش‌عطر و طعم با کمی ترشی خواهید داشت که جذابیت آن را چند برابر کرده است.

دلیل گران‌تر بودن قهوه عربیکا نسبت به رقیب خود، قهوه روبوستا چندان دور از ذهن نیست. کیفیت مرغوب‌تر و طعم خاص و ملایم‌تر از دلایلی است که می‌توانیم لقب مرغوب ترین نژاد قهوه را به قهوه عربیکا ببخشیم.

در ادامه این مقاله بیشتر با جذابیت‌های قهوه عربیکا و تفاوت‌های آن با روبوستا آشنا خواهید شد و همچنین نکاتی را در مورد میزان کافئین و نحوه دم‌آوری قهوه عربیکا، فرا خواهید گرفت.

قهوه عربیکا چیست؟

قهوه عربیکا یکی از نژادهای قهوه است که به واسطه کیفیت مرغوب و طعم‌های پیچیده‌اش شناخته می‌شود. این قهوه را می‌توان محبوب‌ترین نژاد قهوه در سطح جهان نام برد که سهم زیادی را در تولید جهانی قهوه، از آن خود کرده است. خاستگاه اولیه قهوه عربیکا اتیوپی بوده، اما امروزه شاهد کشت این نژاد قهوه محبوب در بخش‌های مختلف جهان هستیم.

چه چیزی سبب تمایز قهوه عربیکا نسبت به دیگر قهوه‌ها می‌شود؟

اکثر افراد عربیکا را نژاد برتر قهوه می‌دانند. این مسئله به‌خاطر برتری عطر و طعم قهوه عربیکا نسبت به دیگر نژادهای قهوه است. برای مثال، یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین نژادهای قهوه که روبوستا نام دارد، پیچیدگی طعم‌های عربیکا را نداشته و تلخی آن بر طعم کلی غالب است. این در حالی است که قهوه عربیکا طعمی ملایم و متعادل با کمی ترشی دارد که ترکیب این موارد با هم، رنج وسیعی از طعم‌ها را به وجود می‌آورد. در ادامه بیشتر در مورد خصوصیات قهوه عربیکا و طعم‌های آن صحبت می‌کنیم.

خصوصیات قهوه عربیکا

شگفت‌انگیزترین ویژگی قهوه عربیکا، گستره‌ای وسیع از طعم‌هایی است که انواع مختلف آن ارائه می‌دهند. هر خاستگاه قهوه عربیکا، دانه‌های قهوه‌ای تولید می‌کند که خصوصیات و طعم‌یادهای متفاوتی دارند. طعم متفاوت قهوه هر خاستگاه، ناشی از عواملی همچون ترکیب خاک، میزان بارش، ارتفاع مزرعه و البته روش‌های فرآوری است. برای اینکه بهتر گستره طعم‌های قهوه عربیکا را درک کنید، مثال می‌زنیم. مثلا قهوه عربیکای کاستاریکا معمولا طعم مرکباتی و گلی و قهوه عربیکای برزیل، طعم شکلاتی و آجیلی دارد. این تنوع طعم‌ باعث شده تا هنگام خرید قهوه عربیکا دستتان باز باشد و بتوانید قهوه‌ای مرغوب، مطابق با ذائقه خود تهیه کنید.

ویژگی های قهوه عربیکا

میزان کافئین قهوه عربیکا

اگر به کافئین حساسیت دارید یا به هر دلیلی می‌خواهید مصرف آن را کنترل کنید، قهوه عربیکا گزینه مناسب‌تری برای شماست. هر فنجان قهوه عربیکا به‌طور متوسط ۸۰ میلی‌گرم کافئین دارد در حالی که این میزان، در قهوه روبوستا به ۲۰۰ میلی‌گرم نیز می‌رسد.

کافئین کمتر قهوه باعث می‌شود بدون اینکه درگیر عوارض کافئین، نظیر تپش قلب و استرس شوید، از نوشیدنی خود نهایت لذت را ببرید. در واقع قهوه عربیکا، چیزی بیشتر از یک نوشیدنی انرژی‌زاست و طعم دلپذیر آن، شما را مجذوب خود خواهد کرد.

فرق قهوه عربیکا و روبوستا

دو نژاد محبوبی که بازار قهوه را در دست گرفته‌اند، نژادهای عربیکا و روبوستا هستند. با اینکه هر کدام از این نژادها طرفداران خاص خود را دارند، قهوه عربیکا به‌عنوان قهوه مرغوب شناخته می‌شود. این قهوه نسبت به روبوستا، عطر و طعم برتری دارد و همچنین اسیدیته آن نیز بیشتر است. همچنین قهوه عربیکا، طعم‌های متنوعی را فراهم می‌کند که به‌طور کلی ملایم‌تر و متعادل‌تر از طعم روبوستا هستند. این قهوه نسبت به روبوستا قیمت بیشتری دارد که این مسئله به مرغوبیت، شرایط دشوار کشت و تولید و تقاضای بالای آن برمی‌گردد.

در مقابل، قهوه روبوستا با طعم تلخ و سنگین خود شناخته می‌شود که ناشی از مقدار بالای کافئین در آن است. کافئین این نژاد قهوه، تقریبا ۲ برابر میزان کافئین موجود در قهوه عربیکاست. این مسئله باعث شده تا ترکیب‌های قهوه یا همان بلِندها به‌وجود بیایند که ترکیبی از قهوه عربیکا و روبوستا با درصدهای مختلف هستند. قهوه عربیکا و روبوستا همچون مکمل هم عمل می‌کنند و در نهایت ترکیبی از ویژگی‌های آنها به دست می‌آید که میزان کافئین مناسب و طعم و بادی متعادلی دارد. ترکیب این دو نوع قهوه، مناسب افرادی است که می‌خواهند از خصوصیات عربیکا و روبوستا به‌طور همزمان بهره‌مند شوند.

فرق قهوه عربیکا و ربوستا چیست؟

طرز تهیه قهوه عربیکا

خرید قهوه عربیکا به تنهایی کافی نیست، بلکه شما باید راه درست تهیه آن را بدانید تا بتوانید نهایت لذت را از عطر و طعم قهوه‌تان ببرید. برای اینکه یک فنجان قهوه ایدئال را در خانه تهیه کنید، نیاز است نکات زیر را برای دم‌آوری قهوه عربیکا در نظر بگیرید:

  • هنگام خرید دانه قهوه حتما به تاریخ برشته‌کاری آن توجه کنید. با خرید از برندهایی که به‌طور تخصصی برشته‌کاری قهوه را انجام می‌دهند، خیال خود را از بابت این نکته راحت کنید.
  • اگر آسیاب قهوه در خانه دارید، دانه‌های قهوه را پیش از دم کردن آنها آسیاب کنید. دانه قهوه ماندگاری بیشتری نسبت به پودر قهوه دارد و برای مدت‌ بیشتری عطر و تازگی آن حفظ می‌شود.
  • انواع راه‌های دم‌آوری قهوه را امتحان کنید. تهیه قهوه عربیکا با فرنچ پرس، موکاپات، V60، کمکس، اسپرسوساز یا دیگر ابزارهای دم‌آوری امکان‌پذیر است. با هر کدام از این روش‌های دم‌آوری، طعم متفاوتی دریافت خواهید کرد؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که در صورت امکان انواع روش‌ها را امتحان کنید. توجه داشته باشید که هر روش دم‌آوری به درجه آسیاب متفاوتی نیاز دارد.

سخن پایانی

با اینکه نژاد قهوه روبوستا پا به پای عربیکا از محبوب‌ترین نژادهای قهوه شناخته می‌شود، شما طعم واقعی قهوه را می‌توانید با عربیکا بچشید. این نوشیدنی شگفت‌انگیز که روزی تنها به اتیوپی تعلق داشته، امروزه دوستدارانی از سرتاسر جهان دارد. شما هم با خرید عربیکای مرغوب از فروشگاه‌های معتبر، به طرفداران این نژاد قهوه خواهید پیوست. عطر دلپذیر، طعم منحصربه‌فرد و اسیدیته نسبتا بالا از قهوه عربیکا یک نوشیدنی بی‌نظیر ساخته که می‌تواند اوقات خوشی را به‌خصوص در صبح و ظهر برای شما به ارمغان بیاورد.

کد خبر 742140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.