از سرطان مری چه می‌دانید؟ + علائم و علت ابتلا

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: به‌طور معمول سرطان مری در مراحل اولیه علامتی از خود نشان نمی‌دهد، اما با رشد و پیشرفت بیشتر سرطان، شایع‌ترین علائمی که بروز می‌کند شامل گیر کردن یا برگشتن غذا در مری، درد هنگام بلع، احساس درد در قفسه سینه، سوزش سر دل یا ترش کردن است.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سرطان مری اظهار کرد: هنگامی که توده سرطانی در لوله غذایی که بین گلو و معده قرار دارد ایجاد می‌شود، فرد درگیر سرطان مری شده است؛ مری در قفسه سینه قرار دارد و حدود ۲۵ سانتی‌متر طول آن است که توسط این لوله غذا از دهان به معده منتقل می‌شود.

وی افزود: سن، عامل اصلی سرطان مری به‌شمار می‌رود و احتمال ابتلاء به این بیماری با افزایش سن افزایش می‌یابد، بیشتر افرادی که بیماری سرطان مری آن‌ها را درگیر کرده است، بیشتر از ۶۵ سال دارند و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، در ایالات متحده مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلاء به این سرطان قرار دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند بیشتر از افرادی که دخانیات مصرف نمی‌کنند مستعد ابتلاء به سرطان مری هستند، تصریح کرد: پیروی از برنامه غذایی که شامل مقدار کمی میوه و سبزی باشد، خطر ابتلاء به سرطان مری را افزایش می‌دهد، همچنین چاقی مفرط خطر دیگری برای ابتلاء به این بیماری به‌شمار می‌رود.

عادلی ادامه داد: تماس طولانی‌مدت با بعضی مواد شیمیایی از جمله پرکلرواتیلن که در صنایع خشک‌شویی به کار می‌رود، احتمال ابتلاء به سرطان مری را بالا می‌برد، همچنین مصرف زیاد مایعات و نوشیدنی‌های بسیار داغ مانند چای داغ، احتمال خطر ابتلاء به این بیماری را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه آسیب‌های مری، کمبود شدید آهن و سابقه قبلی سرطان از جمله دیگر ریسک‌فاکتورهای ابتلاء به سرطان مری به‌شمار می‌رود، گفت: به‌طور معمول سرطان مری در مراحل اولیه علامتی از خود نشان نمی‌دهد، اما با رشد و پیشرفت بیشتر سرطان، شایع‌ترین علائمی که بروز می‌کند شامل گیر کردن یا برگشتن غذا در مری، درد هنگام بلع، احساس درد در قفسه سینه و ناحیه پشت، سوزش سر دل یا ترش کردن و گرفتگی صدا یا سرفه‌ای که طی دو هفته رفع نمی‌شود، است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به اینکه برای درمان افراد مبتلا به سرطان مری روش‌هایی از جمله جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی یا ترکیبی از روش‌های درمانی مذکور به کار برده می‌شود، خاطرنشان کرد: انتخاب روش درمان، با توجه به محل قرارگیری سرطان، هجوم بافت سرطانی به بافت‌های مجاور و دیگر اندام‌ها، علائم بیمار و سلامت عمومی فرد بستگی دارد.

کد خبر 742052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.