هوای ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد/ پاک‌ترین هوا در دومین روز متوالی سهم همدان است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، لازم است بدانیم امروز هوای هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت ناسالم قرار ندارد و شاخص ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _جمعه هفدهم فروردین_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در هیچیک از کلان‌شهرها در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هوای شهر اهواز بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در شهرهای تبریز با شاخص ۶۰، اصفهان با شاخص ۹۵، کرج با شاخص ۶۸، بوشهر با شاخص ۵۵، تهران با شاخص ۶۷، مشهد با شاخص ۶۸، بجنورد با شاخص ۵۳، اهواز با شاخص ۹۳، سمنان با شاخص ۵۶، زاهدان با شاخص ۶۶، قزوین با شاخص ۷۲، قم با شاخص ۵۸، کرمانشاه با شاخص ۵۶، یاسوج با شاخص ۸۲ و اراک با شاخص ۶۴، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته کلان‌شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، مشهد، بجنورد، سمنان، زاهدان، قم، کرمانشاه، یاسوج، اراک و بندرعباس، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

قابل توجه است که دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در شهرهای شهرکرد با شاخص ۴۴، بیرجند با شاخص ۳۹، زنجان با شاخص ۳۵، سنندج با شاخص ۴۱، کرمان با شاخص ۴۴، همدان با شاخص ۲۵ و یزد با شاخص ۳۱، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شانزدهم فروردین، کلان‌شهرهای بیرجند، زنجان، سنندج، کرمان، همدان و یزد در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته کلان‌شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، شهرکرد، شیراز، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد و ساری، بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش)، ناسالم (قرمز) و ناسالم (نارنجی) ثبت نشدند، اما تعداد ۱۵ کلان‌شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و شمار ۹ کلان‌شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به‌طوری که روز گذشته یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ کلان‌شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و شمار ۱۰ کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 741908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.