کاهش زمان صدور پروانه مسکن با هدف افزایش بازه سرمایه‌گذاری

مدیرعامل سازمان بازآفرینی کشور از تلاش گسترده و الزامات قانونی در زمینه کاهش فرایند صدور پروانه مسکن در ایران خبرداد و گفت: وقتی که صدور پروانه ۶ ماه کاهش پیدا می‌کند، بازه سرمایه‌گذاری نیز حداقل ۱۵ درصد برای سازنده افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد آئینی اظهار کرد: مجوز ساخت و نوسازی، دارای یک فرایند و بروکراسی گسترده در کشور است.

وی افزود: شهرداری‌ها بیان می‌کنند که مجوزهای مرتبط به پروانه در یک ماه در شهرداری انجام می‌شود اما با توجه به استعلامات و فرایند آزمایش خاک و آتش نشانی فضای سبز این فرایند بسیار طولانی‌تر از این حد می‌شود.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی کشور گفت: در گام بعدی نقشه‌هایی که باید به تأیید سازمان نظام مهندسی برسد مسیر بعدی را شکل می‌دهد. سپس باید ناظران تعیین شوند که این مساله یک پروسه زمان بر است که گاهی این معطلی را از شش ماه تا دو سال نیز طولانی می‌کند.

آئینی با ذکر این مطلب که می‌توان با بازنگری در این فرآیندها و حذف فراینده‌های موازی این مدت زمانی را کاهش چشمگیری داد، افزود: برنامه هفتم تاکید دارد که این فرایند باید به ۳ ماه تقلیل پیدا کند که یک امر کاملاً محتمل است؛ اگر مراحل صدور پروانه با همکاری مشترک شهرداری و نهادهای ذی‌ربط و نظام مهندسی طی شود قطعاً صدور پروانه راه سهل‌تری خواهد یافت، چه لزومی دارد در کوچه‌ای که بافت مشخص دارد تمام پلاک‌های نوسازی آزمایش مکانیک مجزا داشته باشند؛ می‌توان پهنه‌های مختلف را مشخص و روی پهنه‌های مشخصی آزمایش کرد.

وی عنوان کرد: اینکه تکلیف کنیم که هر قطعه همان فرایند را طی کند قطعاً زمان زیادی می‌برد؛ یک سری مجموعه اقدامات است که باعث طولانی شدن کار می‌شود که باید برای رفع آن‌ها تلاش کرد البته می‌توان این فرایند را کوتاه کرد یا استعلام فضای سبز و آتش نشانی و سازمان پارک‌ها که با شهرداری است را با تدابیری به شکل شبکه‌ای و الکترونیک در یک سامانه انجام داد، همچنین می‌توان استعلامات فضای سبز را پیش‌تر انجام داد تا پهنه‌هایی که در آن‌ها پلاک‌های داده می‌شود، نیازمند استعلامات دیگر نباشد.

معاون وزیر راه اظهار کرد: نظام مهندسی می‌تواند در شهرداری قرارگاهی ایجاد کند که فرآیندها را کوتاه کند یا سیستم‌های این دو نهاد را باهم متصل کرد.

آئینی بیان کرد: وقتی که صدور پروانه ۶ ماه کاهش پیدا می‌کند، حداقل ۱۵ درصد بازه سرمایه گذاری برای سازنده افزایش می‌یابد؛ پشتوانه و ضمانت اجرای این مسئله در مجلس انجام شده و با توجه به حمایتی که از سوی وزیر راه و شهرسازی انجام شد این بند در برنامه هفتم لحاظ و این تکلیف برعهده شهرداری‌ها گذاشته شد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین فرایندهایی که می‌تواند به کم شدن این زمان کمک کند، حمایت همه جانبه برای الکترونیکی شدن تمامی این فراینده است؛ از مردم نیز تقاضا داریم که نسبت به نوسازی واحدهای خود اقدام کنند و اگر مشکلی هم وجود داشت به سازمان نوسازی اطلاع دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام توان خود را برای کاهش زمانی فرایند تولید مسکن در ایران به کار خواهیم بست.

منبع: تسنیم
کد خبر 741815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.