درمان خانگی و فوری تب کودکان و بزرگسالان + داروهای تب بر قوی

تب حالتی در بدن است که با ایجاد حرارت بالا همراه است و منجر به ایجاد نگرانی بسیاری می‌شود، از همین رو اطلاع از نکاتی برای کاهش تب و درمان‌های فوری و خانگی این حالت می‌تواند در بهبود حال جسمی افراد تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تب حالتی است که در نتیجه عفونت ویروسی به وجود می‌آید؛ ویروس‌ها، میکروب‌های کوچکی هستند که به‌راحتی قابل انتقال از فردی به فرد دیگر هستند و هنگامی که یک فرد به بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی بدن سعی می‌کند با تولید انرژی بالا به این ویروس پاسخ دهد، در نتیجه دمای بدن افزایش می‌یابد تا بتواند از خود در برابر ویروس و سایر میکروب‌ها دفاع کند.

به‌طور کلی، پزشکان به دمای ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد) یا بالاتر، تب می‌گویند و غذا خوردن، پوشیدن لباس‌های اضافی و ورزش شدید همگی می‌توانند دمای بدن شما را افزایش دهد.

تشخیص نوع تب

تب در بدن نشان‌دهنده تلاش سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس‌های موجود در آن است؛ به همین علت با گرم‌کردن محیط داخل بدن، تلاش می‌کند تا با ایجاد محیطی گرم با ویروس‌ها مبارزه کند، در واقع بالا رفتن دمای خون نیز کمک می‌کند تا پروتئین‌های کشنده میکروب در خون شما جریان سریع‌تری داشته باشند، اگر ویروس شما از نوع عفونی نیست، عقلانی‌تر است یک یا دو روز تب متوسط را تحمل کنید.

دیگر روش بدن برای از بین بردن ویروس‌های موجود در آن، ایجاد مخاط غلیظ به هنگام سرفه است که باعث می‌شود میکروب‌های موجود در راه‌های تنفسی نتوانند به ریه انتقال یابند؛ به یاد داشته باشید برای درمان تب در بزرگسالان و کودکان زمانی که در اثر عفونت به وجود آمده، لازم است هر چه سریع‌تر به دکتر مراجعه و از داروی تب بر استفاده کنید.

شست‌وشوی بینی با آب‌نمک گرم

یکی از روش‌های درمان خانگی برای کاهش سریع تب، استفاده از آب‌نمک گرم برای شست‌وشوی مخاطب موجود در بینی است، در این روش شما می‌توانید به کمک آب‌نمک گرم، ویروس و باکتری‌های موجود در بینی خود را از بین ببرید که این موضوع به کاهش سریع تب کمک می‌کند.

جهت تهیه آب‌نمک گرم کافی است یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک و یک چهارم قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید، سپس، از مخلوط به‌دست‌آمده مقداری کف دست خود بریزید و سعی کنید آن را به داخل بینی ببرید، تکرار کردن این عمل به مدت دو تا سه بار به درمان تب کمک خواهد کرد.

استراحت در محیط گرم و آرام

هرگز در زمان درمان خانگی برای کاهش سریع تب، محیط‌های سرد با دمای پایین را برای استراحت انتخاب نکنید؛ زیرا در این صورت بدن لازم است مقدار زیادی از انرژی خود را برای گرم‌کردن شما از دست بدهد، بنابراین اگر به دنبال روش پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو هستید، کافی است یک محیط گرم و آرام را برای استراحت انتخاب کنید.

درمان خانگی و فوری تب کودکان و بزرگسالان + داروهای تب بر قوی

غرغره آب نمک، عسل و سرکه سیب

غرغره‌کردن باعث مرطوب‌شدن گلو می‌شود و در نتیجه از رشد ویروس‌های مولد تب در آن‌جا جلوگیری می‌کند، پس برای پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو و با استفاده از غرغره‌کردن، کافی است نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و چهار بار در روز با استفاده از آن گلوی خود را شست‌وشو دهید، همچنین استفاده از عسل یا سرکه سیب به‌اندازه یک قاشق چای‌خوری در این ترکیب به بهبود سریع شما کمک خواهد کرد.

نوشیدن مایعات داغ

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی برای کاهش سریع تب، استفاده از مایعات داغ است؛ چراکه استفاده از مایعات داغ باعث جلوگیری از گرفتگی بینی می‌شود و از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند، جلوگیری از گرفتگی بینی سبب از بین رفتن التهابات درون آن می‌شود و در نتیجه شما می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه‌تری مشکل خود را برطرف کنید.

بدن را هیدراته نگه دارید

وقتی تب دارید، بدن عرق می‌کند تا شما را خنک کند، هنگامی که تب شدید است و بیش از حد آب از دست می‌دهید، بدن مجاری عرق خود را برای جلوگیری از هدر رفتن بیشتر آب می‌بندد و مقابله با تب را دشوارتر می‌کند، به همین دلیل، باید آب و مایعات بنوشید.

اگر می‌خواهید از آب سبزیجات یا میوه‌ها استفاده کنید، آن‌ها را به نسبت یک به یک با آب رقیق کنید تا راحت‌تر جذب شوند، آبمیوه‌ی خالص، صرف‌نظر از اینکه چقدر مغذی است، برای بیمار تب‌دار بیش از حد غلیظ است و ممکن است باعث اسهال شود.

مکیدن یخ برای رفع حالت تهوع

در صورتی که حالت تهوع شدید دارید و نمی‌توانید مایعات بنوشید، یخ بمکید، برای تنوع بیشتر، می‌توانید آبمیوه رقیق شده را داخل فریزر قرار دهید تا قالب‌های یخ میوه‌ای و خوشمزه داشته باشید.

برای خنک کردن بدن از کمپرس مرطوب استفاده کنید

کمپرس گرم و مرطوب به کاهش دمای بدن کمک می‌کند، اما اگر احساس گرما برایتان آزاردهنده است، به جای آن کمپرس خنک را روی پیشانی، مچ دست و ساق پا قرار دهید و بقیه بدن را پوشیده نگه دارید، در صورتی که تب از ۱۰۳ درجه‌ی فارنهایت (۳۹.۴ درجه‌ی سانتی‌گراد) بالاتر رفت، هرگز از کمپرس گرم استفاده نکنید، در این موارد، استفاده از کمپرس خنک از افزایش تب جلوگیری می‌کند.

درمان خانگی و فوری تب کودکان و بزرگسالان + داروهای تب بر قوی

برای درمان تب چه بخوریم؟ / ‏‬تاثیر سوپ مرغ در کاهش تب

سوپ مرغ برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی یا آنفولانزا که با تب همراه هستند سال‌ها است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، سوپ مرغ سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است که به بدن جهت مقابله با انواع ویروس‌ها کمک می‌کند، پس جهت درمان خانگی برای کاهش سریع تب، افزودن سوپ مرغ به رژیم غذایی یکی از روش‌های بسیار کارساز خواهد بود.

سیر

سیر از جمله خوراکی‌های طبیعی است که به‌خاطر فواید بسیار آن برای سلامتی قرن‌ها است در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران نشان می‌دهد که استفاده از سیر به‌خاطر برخورداری از خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی در پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو تأثیر شگفت‌انگیزی دارد، همچنین به یاد داشته باشید که افزودن سیر به رژیم غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

آب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل از جمله روش‌های درمان خانگی برای کاهش سریع تب است که به دلیل اینکه سرشار از الکترولیت‌ها است، برای بیماری‌های استفراغ و اسهال که همراه با تب هستند، گزینه بسیار خوب و مناسبی محسوب می‌شود، آب نارگیل حاوی مقدار کمی قند طبیعی است که به عنوان یک منبع انرژی به تقویت سریع و آسان بدن کمک می‌کند.

عسل

عسل به دلیل داشتن خواص ضدباکتریایی از گذشته به عنوان یک ماده دارویی جهت ضدعفونی‌کردن بریدگی‌ها یا سوختگی‌ها استفاده می‌شده است، علاوه بر آن، عسل در تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیر بسیار زیادی دارد و در پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو گزینه مناسبی است، همچنین به یاد داشته باشید که اگر در طول بیماری خود مشکل سرفه هم دارید، استفاده از عسل در درمان سرفه تأثیرگذار خواهد بود.

زنجبیل

زنجبیل به‌خاطر فواید متنوعش مانند سیر، در طب سنتی مورد توجه قرار گرفته است، جهت درمان خانگی برای کاهش سریع تب با استفاده از زنجبیل، کافی است مقداری از آن را به داخل چای خود اضافه کنید.

تأثیر پیاز در کاهش تب

استفاده از پیاز یکی از روش‌های درمان خانگی برای کاهش سریع تب در کودکان است، متخصصین معتقد هستند که استفاده از پیاز به عنوان یک روش درمان خانگی تب به اوایل دهه ۱۵۰۰ بازمی‌گردد، در آن زمان افراد از پیاز خام خردشده در اطراف خانه خود استفاده می‌کردند تا از ابتلاء به بیماری‌های ویروسی در امان بمانند، به‌خاطر همین موضوع امروزه افراد از پیاز حلقه‌شده داخل جوراب کودکان استفاده می‌کنند تا به کاهش تب آن‌ها کمک کنند.

پیاز سرشار از ترکیبات سولفوریک است که باعث ایجاد بوی تند در آن می‌شود، با توجه به تحقیقات انجام‌شده توسط پژوهشگران، آن‌ها نتیجه گرفتند که استفاده از پیاز باعث می‌شود هوا از ویروس‌ها و مواد شیمیایی تصفیه شود.

درمان خانگی و فوری تب کودکان و بزرگسالان + داروهای تب بر قوی

نکاتی برای کاهش تب

جوراب‌های مرطوب روی مچ پا قرار دهید: این یک راه حل عالی برای کودکان است، به سادگی آن‌ها را کمی مرطوب کنید و آن‌ها را روی ناحیه مچ پا قرار دهید، وقتی جوراب خشک می‌شود، این روش را تکرار کنید؛ این روش باعث تسکین و آرام کردن کودکان بیمار می‌شود.

با آب دارای دمای معمولی پاشویه کنید: پاوشویه کردن یکی از مهمترین اقداماتی است که می‌تواند دمای بدن را کاهش دهد.

مقدار زیادی آب بنوشید: تب یکی از علل کم شدن آب بدن و آب آشامیدنی، چای گیاهی یا آبمیوه، یک ایده عالی است، به ویژه اگر تب همراه با اسهال و استفراغ باشد؛ مقدار مایعات مصرفی، بستگی به سن بیمار دارد (سه لیتر برای مردان بالغ، ۲.۲ لیتر برای زنان و ۱.۵ لیتر برای کودکان).

سرد کردن سر و گردن: از پارچه‌های سرد یا مرطوب استفاده و این کار را هر چند بار که لازم است تکرار کنید، زمانی که پارچه خشک شود یا دیگر احساس خنک شود آن را عوض یا مرطوب کنید.

اگر گرسنه هستید، غذای زیاد میل نکنید: به مقدار کمی و مداوم غذا بخورید.

نسخه‌های درمانی ساده و سریع برای کاهش تب در طی سنتی

چای کشمش:

یک فنجان کشمش را به هفت فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید کامل خیس بخورد، وقتی کامل خیس خورد و نرم شد آن را له کنید تا به خوبی با آب ترکیب شود، کشمش له شده در آب را از صافی رد کنید تا یک مایع یک دست داشته باشید، نوشیدن نیمی از فنجان در طول روز توصیه می‌شود.

چای مریم گلی:

این گیاه موجب عرق کردن و کاهش تب می‌شود؛ یک فنجان را با آب جوش پر کنید و چند برگ مریم گلی را اضافه کنید، روی آن را بپوشانید و برای چند دقیقه صبر کنید، اضافه کردن عسل، قند یا استویا، و همچنین چند قاشق غذاخوری آب لیمو، توصیه می‌شود.

چای کاهو:

یک راه عالی برای حفظ آب بدن، نوشیدن چای کاهو است، این سبزی، حاوی مقدار زیادی پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم و فسفر برای تغذیه بدن در حالی که غذاهای معمولی را ندارید است؛ یک لیتر آب جوشیده را به یک ظرف و یک بوته برگ کاهو در آن بریزید، ۱۵ دقیقه صبر کنید، شیرین کننده را انتخاب کنید و قبل از سرد شدن آن را بنوشید.

بستنی:

این یک راه حل است که هر کودکی آن را دوست دارد، قند موجود در آن، برای تب مفید است و خود بستنی سرد است؛ در نتیجه، تب را کاهش می‌دهد و بدن را هیدراته می‌کند و همچنین کودک آن را به راحتی میل می‌کند.

انواع داروی تب بر قوی

قرص تب بر قوی بزرگسالان / ‏‬کاربرد استامینوفن

یکی از رایج‌ترین انواع قرص تب بر قوی که برای کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود، استامینوفن است، استامینوفن یا پاراستامول یا پانادول دارویی است که برای درمان تب و درد خفیف تا متوسط استفاده می‌شود.

به طور کلی در دز استاندارد، استامینوفن تنها کمی دمای بدن را کاهش می‌دهد، از این نظر قدرت آن در کنترل تب نسبت به ایبوپروفن پایین‌تر است، هر چهار تا شش ساعت بسته به تجویز پزشک باید یک قرص مصرف شود و از دو ساعت بعد از مصرف، دمای بدن در حدود یک تا دو درجه سانتی‌گراد پایین می‌آید.

قرص ایبوپروفن

ایبوپروفن نیز گزینه دیگری برای کاهش تب محسوب می‌شود، به طور کلی ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است که روی کاهش هورمون‌های مولد التهاب و درد تمرکز دارد و مصرف این دارو برای کودکان زیر شش ماه ممنوع است.

به طور کلی بیشتر پزشکان مصرف تناوبی استامینوفن و ایبوپروفن را به عنوان یک راه آسان برای کاهش تب پیشنهاد می‌دهند، استامینوفن هر چهار تا شش ساعت (بیشتر از پنج دز در یک دوره ۲۴ ساعته) و ایبوپروفن هر شش ساعت (بیش از چهار دوز در یک دوره ۲۴ ساعته) تجویز می‌شود.

از عوارض ناشی از مصرف این قرص می‌توان به مواردی مانند ناراحتی‌های گوارشی، معده و حالت تهوع، استفراغ، سردرد، اسهال یا یبوست، سرگیجه و خواب‌آلودگی اشاره کرد.

کپسول کدیمکس

کدیمکس یک داروی ترکیبی و اسم قرص تب بر بزرگسالان است، این دارو از ترکیب استامینوفن، کافئین و ایبوپروفن تشکیل شده و مصرف آن برای کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع است، از این دارو بیشتر به عنوان یک مسکن برای اثرات ضد درد استفاده می‌کنند با این حال اثرات آن در کاهش تب نیز قابل توجه ست.

این قرص یک قرص تب بر قوی ست و نباید به صورت خودسرانه مصرف شود، از عوارض این دارو نیز می‌توان به مواردی مانند ورم صورت، انگشتان، پاها و پایین ساق‌، درد شدید در معده، مدفوع سیاهرنگ و قیری شکل و استفراغ خونی اشاره کرد.

قرص ناپروکسن

قرص تب بر ناپروکسن در واقع نوعی مسکن است که برای کنترل دردهایی مانند سردرد و دردهای قاعدگی استفاده می‌شود، با این حال مانند بسیاری دیگر از داروهای ضد درد، اثرات تب بر نیز دارد و می‌تواند به عنوان یک داروی تب و لرز استفاده شود، مصرف این دارو برای کودکان زیر دو سال ممنوع و برای کودکان بزرگ‌تر نیز تنها با تجویز پزشک ممکن است.

از عوارض ناشی از مصرف این قرص نیز می‌توان به سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، تپش قلب، تعریق و عطش زیاد، راش پوستی، اسهال و استفراغ اشاره کرد.

قرص ژلوفن

ژلوفن اگرچه قوی‌ترین قرص تب بر نیست، اما می‌تواند در درمان تب‌های خفیف مؤثر باشد، ژلوفن مسکنی است که بیشتر برای دردهای قاعدگی یا سردرد تجویز می‌شود، از این دارو به ندرت با هدف کاهش تب استفاده می‌شود.

اختلال در دید، تنگی نفس، تورم و افزایش وزن، از دست دادن اشتها، مدفوع تیره و راش پوستی تنها بخشی از عوارض احتمالی مصرف این دارو هستند.

کد خبر 741769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فادیا IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    شیافش عالی بود من برای