تعیین تکلیف پرونده‌های کثیرالشاکی‌ و حساس اولویت کار دستگاه قضا

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: مراجعه اولیه مردم به دادسراها است و با توجه به اینکه ابتدای تشکیل پرونده اختلاف بسیار شدید است لذا شرایط رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراها با سایر مراجع قضایی قابل مقایسه نیست و بسیار دشوار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در نشست تعاملی شورای قضائی با حضور امام جمعه و دادستان کرمان، با تشریح فضیلت ماه مبارک رمضان و ضرورت بهره‌گیری مؤمنان اظهار کرد: افرادی که در کار قضائی و قضاوت کردن میان مردم مشغول هستند بیش از سایر اقشار به تضرع و انابه به درگاه خداوند و استمداد از وی نیاز دارند.

وی با تقدیر از بازپرسان و دادیاران مجتمع قضائی ٢٢ بهمن کرمان و زحمات جهادگونه آنان، نیروهای دستگاه قضائی استان را از نظر اخلاقی افرادی شایسته و از نظر علمی نیز در سطوح بالا دانست و افزود: بیش از ۶٠٠ هزار پرونده با تلاش همکاران قضائی ما در سال گذشته رسیدگی و مختومه گردیده است که حاکی از تلاش آنان در ساعات اداری، غیر اداری و روزهای تعطیل است.

رئیس کل دادگستری کرمان ادامه داد: این آمار بدان معنا نیست که ۶٠٠ هزار جرم و یا اختلاف حقوقی در جامعه رخ داده است؛ چرا که اگر آمار یکتای پرونده‌ها را در نظر بگیریم، حدود ٢٨٠ هزار پرونده است. اما به هر جهت پرونده در دادسرا، محاکم و یا دادگاه تجدید نظر به گردش درآمده و در مراحل مختلف مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی پیشانی دستگاه قضائی در پرونده‌های کیفری را دادسراها دانست و تصریح کرد: مراجعه اولیه مردم به دادسراهاست و با توجه به اینکه ابتدای تشکیل پرونده اختلاف بسیار شدید است، جنگ‌ها، نزاع‌ها و درگیری‌های طرفین در دادسراها صورت می‌گیرد و به تدریج کارهای پرونده انجام و طرفین به آرامش بیشتری می‌رسند و بعد به دادگاه می‌روند لذا شرایط رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراها با سایر مراجع قضائی قابل مقایسه نیست.

حجت‌الاسلام حمیدی گفت: سال گذشته با همه فراز و نشیب‌های آن، سال موفقی برای مجموعه دادگستری استان کرمان بود و توانستیم با تلاش و کار جهادی و داشتن روحیه اخوت و برادری در شاخص‌های گوناگون کمی و کیفی به توفیقات خوبی دست یابیم اما حفظ و نگهداشت این دستاوردها از کسب آن‌ها دشوارتر و مهم‌تر است و لازم است تمام واحدها و بخش‌های دستگاه قضائی استان تلاش کنند با همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی در راستای تحقق اهداف ترسیم شده قدم بردارند.

وی با تبیین برنامه عملیاتی سال ١۴٠٣ دادگستری استان کرمان خاطر نشان کرد: برای سال جاری هشت هدف با جزئیات و برنامه‌های بیشتری تدوین شده است که چهار برنامه مهم آن در حوزه دادسراها است و ضرورت دارد تمامی بخش‌های دستگاه قضائی استان با مشارکت و همکاری یکدیگر در راستای اجرای دقیق و کامل این برنامه‌ها حرکت کنند.

رئیس کل دادگستری کرمان با اشاره به لزوم توجه ویژه به پرونده‌های معوقه‌ای که مدت زمان زیادی مانده‌اند و از پیچیدگی‌هایی برخوردار هستند، کثیرالشاکی‌اند و یا افکار عمومی تمرکز بیشتری بر روی آن‌ها دارد، بیان کرد: این پروندها باید همواره در رصد قضات باشند تا با کاهش موجودی پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی مواجه باشیم.

کد خبر 741734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.