۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
شهر دوستدار اوتیسم چگونه است؟

امروزه شهرها از برنامه‌های مردم‌محور و در دسترس قرار دادن تمام امکانات زندگی شهری برای همه گروه‌ها و به‌ویژه افراد دارای معلولیت استقبال قابل قبولی دارند. یکی از گروه‌های هدف در این برنامه‌ها، افراد با اختلال اوتیسم هستند که به مراقبت‌های حسی ویژه در فضای شهری نیاز دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اختلال اوتیسم (ASD) یک پدیده جهانی است و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر ۱۰۰ کودک، یک نفر مبتلا به این اختلال است. با در نظر گرفتن گزارش سازمان بهداشت جهانی، از چهار میلیارد نفر که در حال حاضر در مناطق شهری سراسر جهان زندگی می‌کنند، ۴۰ میلیون نفر مبتلا به ASD هستند. پیش‌بینی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت شهرنشینان به هفت میلیارد نفر خواهد رسید و این یعنی ۷۰ میلیون نفر مبتلا به ASD، با فرض اینکه میزان شیوع آن تغییر نکند.

شهر دوستدار اوتیسم چگونه است؟

زیست‌پذیر کردن فضای شهری و جامعه

ساختن شهرها برای میلیون‌ها نفری که ASD دارند، یک امر ضروری است. شهرهایی مانند آبردین، ادینبورگ، لیورپول و گلاسکو در بریتانیا، فینیکس، مسا و آستین در ایالات متحده، پراتو در ایتالیا و روستاهای کوچکی مانند کلانَکیلتی در ایرلند، در حال تحقیق روی موضوع بازطراحی فضاهای شهری و خدمات اجتماعی به منظور سازگاری بیشتر با اوتیسم هستند. منظور از فضاهای شهری هم محیط‌های داخلی مانند مغازه، تئاتر، سینما، رستوران، موزه، حمل‌ونقل عمومی و هم فضای باز مانند خیابان‌ها و پارک‌ها است که صداها، نورهای خیره‌کننده، بوها و صف‌های غیرقابل پیش‌بینی در آنها ممکن است باعث ناراحتی حسی در افراد مبتلا به ASD شود. تنظیم تهویه، آکوستیک، گرمایش، روشنایی، قابلیت ایجاد فضاهای آرام پس از یک لحظه استرس‌زا، استقرار علائم بصری که کلمات را با تصاویر ترکیب می‌کند، در دسترس قرار دادن راهنماهای حسی و داستان‌های اجتماعی برای کاهش موارد غیرمنتظره و ساخت کیت‌های کوچک با اسباب‌بازی‌های استم «Stim» می‌تواند به بهبود زندگی برای افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند.

شهر دوستدار اوتیسم چگونه است؟

پایین بودن سطح آگاهی جامعه در مورد اوتیسم می‌تواند منجر به قضاوت‌های نابه‌جا شود، مثلاً افراد اوتیستیک که در کتابخانه با خود صحبت می‌کنند نگاه‌های غیردوستانه‌ای را به خود جلب می‌کنند و به همین دلیل است که افراد مبتلا به اوتیسم و خانواده‌هایشان از زندگی اجتماعی منزوی می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که ۴۰ درصد از افراد مبتلا به اوتیسم هرگز از کتابخانه بازدید نمی‌کنند، با این حال، ۹۰ درصد گفته‌اند در صورت ایجاد تغییراتی، احتمال بیشتری برای بازدید از کتابخانه محلی خود خواهند داشت.

یکی از راه‌های زیست‌پذیر کردن جامعه برای مبتلایان به اوتیسم، آموزش افراد شاغل در مغازه‌ها، رستوران‌ها، سینماها، موزه‌ها، کتابخانه‌ها، مدارس و مراکز بهداشتی است. صاحبان مشاغل باید بدانند که چگونه می‌توانند مهارت‌های افراد اوتیستیک را به کار گیرند.

ASD یک اختلال عصبی رشدی چالش برانگیز با طیف گسترده است و شامل افراد دارای ناتوانی‌های شناختی، گفتاری و حرکتی یا افراد با چالش‌های خفیف‌تر که هنوز در صحبت کردن و اجتماعی شدن مشکل دارند و افراد مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا (مانند سندرم آسپرگر) می‌شود که با وجود استعداد شگفت‌انگیز، در موقعیت‌های استرس‌زای ناشی از حساسیت به صدا، نور، بو، لمس شدن و ناتوانی در درک تعاملات اجتماعی، واکنش‌های شدیدی مانند گریه و فریاد از خود نشان می‌دهند.

هنگام در نظر گرفتن سوالات مربوط به حواس، مهم است که به یاد داشته باشید که افراد مبتلا به اوتیسم می‌توانند حساس باشند (اطلاعات حسی بیش از حد دریافت می‌کنند) یا کم حساس (اطلاعات حسی بسیار کمی دریافت می‌کنند).

شهر دوستدار اوتیسم چگونه است؟

سوالاتی که باید هنگام تلاش برای ایجاد یک محیط دوستدار اوتیسم بپرسیم اینکه چه کسی از فضا استفاده خواهد کرد یا از فضا برای چه استفاده خواهد شد؟

در کل یک محیط دوستدار اوتیسم باید با نیازهای حسی، ارتباطی و اجتماعی افراد مبتلا به ASD منطبق باشد. کاهش محرک‌های حسی به طوری که افراد مبتلا به اوتیسم بتوانند حضور در یک فضا را تحمل کنند نیز یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیر گذار است. برای مثال چراغ‌های فلورسنت می‌توانند تا حدی حواس را پرت کنند که برای برخی افراد ناتوان کننده باشد، زیرا آنها می‌توانند نورها را با سرعت ۶۰ فلاش در ثانیه (۶۰ هرتز) حس کنند. بنابراین در طراحی خیابان‌هایی که منتهی به مراکز اوتیسمی است باید دقت کافی در انتخاب نور انجام شود.

شهر دوستدار اوتیسم چگونه است؟

نقش فناوری در سازگار کردن شهرها برای اوتیسم

با توجه به طیف گسترده‌ای از اختلالات اوتیسم و ویژگی‌ها و نیازهای متفاوت افراد مبتلا، فناوری می‌تواند به کمک شهرها بیاید تا بتوانند محیطی قابل زیست‌تر برای این بیماران فراهم کنند. برای مثال، با استفاده از هوش مبتنی بر مکان، دوقلوهای دیجیتال و ابزارهای دیگر می‌توانند به نقشه‌برداری از مناطق شهر که کمترین قابلیت زندگی برای افراد مبتلا به اوتیسم را دارند و طرح‌های جایگزین کمک کنند. از برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نیز می‌توان برای ارائه نقشه‌های حسی و مسیریابی مناسب به افراد مبتلا به اوتیسم استفاده کرد.

علاوه بر این، آموزش آنلاین می‌تواند به افزایش آگاهی جامعه برای برقراری ارتباط با افراد دچار ASD کمک کنند. به‌علاوه، از خدمات آنلاین می‌توان برای پیش‌رزرو ورود سریع به بعضی مکان‌ها و برنامه‌ها استفاده کرد تا از ایجاد استرس ناشی از نوبت در بیماران جلوگیری شود. ادارات دولتی می‌توانند با اشتراک‌گذاری داده‌های قابل اعتماد برای هماهنگی خدمات عمومی که از افراد مبتلا به اوتیسم و خانواده‌هایشان حمایت می‌کند، شهرها را به محل بهتری برای این افراد تبدیل کنند.

شهر دوستدار اوتیسم چگونه است؟

شهرهای دوستدار اوتیسم

در حالی که زندگی در دنیایی که دوستدار اوتیسم است هنوز دورازدسترس به نظر می‌رسد، چند شهر در ایالات متحده و کانادا وجود دارند که در حال نزدیک شدن به معیارهای مناسب این هدف هستند. شهرهای دوستدار اوتیسم، استانداردهایی را تعیین می‌کنند برای اینکه چگونه شهرها برای افراد مبتلا به اوتیسم نه‌تنها سازگارتر، بلکه پذیراتر و فراگیرتر باشند. این شهرها می‌توانند مقاصد مناسبی برای سفر یا حتی نقل مکان خانواده‌هایی باشند که یکی از اعضای آنها از اختلال اوتیسم رنج می‌برد.

مرتل بیچ و سورفسید بیچ، کارولینای جنوبی

کارولینای جنوبی به سبب داشتن سواحل زیبا و پارک‌های ایالتی مقصد محبوبی برای تعطیلات خانوادگی است. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم از بودن در کنار آب لذت می‌برند، بنابراین، شهرهای ساحلی انتخابی عالی برای خانواده‌های دارای کودک اوتیسم هستند. کارولینای جنوبی از همان لحظه ورود، بازدید از شهر را برای مبتلایان آسان می‌کند، نزدیک‌ترین فرودگاه به این منطقه یک اتاق آرام مخصوص این افراد را دارد و کارکنان بسیاری از جاذبه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های هر دو شهر در زمینه آگاهی از اوتیسم آموزش دیده‌اند. امکانات و جاذبه‌های حسی‌پسند مانند آکواریوم و چرخ فلک در این شهرها وجود دارد و حتی ساکنان محلی نیز آموزش‌های مربوط به اوتیسم را گذرانده‌اند. برای کودکانی که ممکن است فرار کنند، مچ‌بندهایی با قابلیت GPS ارائه می‌شود که بسیار مهم است زیرا فرار به‌ویژه در اطراف اقیانوس همراه با خطر غرق شدن است.

شهر دوستدار اوتیسم چگونه است؟

مسا، آریزونا

شهر مسا زمانی که به اولین شهر دارای گواهی اوتیسم در ایالات متحده تبدیل شد، در شناخت اهمیت ایجاد یک شهر واقعاً دوستدار اوتیسم اقدامات پیشرویی انجام داد و به همین دلیل است که یافتن مکان‌های دوستدار اوتیسم در سراسر این شهر بسیار آسان است. بیش از ۶۰ هتل، رستوران و مکان تفریحی در شهر به کارکنان خود آموزش داده‌اند که به بهترین وجه از بازدیدکنندگان مبتلا به ASD حمایت و پذیرایی کنند. از جمله این مکان‌ها می‌توان به موزه تاریخ طبیعی آریزونا و یک اتاق فرار اشاره کرد. مسا همچنین دارای چندین گزینه اقامتی دارای گواهی اوتیسم است و گردشگران می‌توانند از میان مزرعه‌ای در دریاچه، هتل‌های سنتی و گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه محل اقامت مناسب خود را انتخاب کنند. در این شهر برنامه‌های سفر ویژه اوتیسم راه‌اندازی شده است که به بازدیدکنندگان مبتلا و خانواده‌هایشان کمک می‌کند تا به‌راحتی جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها و رستوران‌ها را پیدا کنند. علاوه بر این، راهنماهای حسی در این شهر وجود دارد که به بازدیدکنندگان اوتیسمی کمک می‌کند برای سفر خود آماده شود.

شهر دوستدار اوتیسم چگونه است؟

نیوفاندلند، کانادا

نیوفاندلند یک شهر ساحلی در کانادا است. مسیر این شهر برای تبدیل شدن به یکی از مقاصد دوستدار اوتیسم در آمریکای شمالی به کمک مادری آغاز شد که مصمم بود زادگاهش را برای فرزندان اوتیسمی خود پذیراتر کند. او با ترتیب دادن دورهمی برای خانواده‌های دارای کودکان اوتیستیک و تهیه منابع در کتابخانه محلی شروع کرد و سپس به آموزش کارکنان در مؤسسات سراسر شهر در مورد نحوه حمایت از افراد مبتلا به اوتیسم پرداخت. آموزش در این شهر به قدری گسترده است که تقریباً هر کسی در هر مکان، از کاپیتان دریایی گرفته تا پیشخدمت یک رستوران، درک بالایی از اوتیسم و نوع اقامت مورد نیاز آنها برای احساس راحتی بیشتر دارد. مرکز تفریحی شهر دارای یک سالن کوچک ورزشی است که کودکان می‌توانند در مواقعی که نیاز به استراحت دارند، از آن استفاده کنند. حتی کودکان محلی نیز از بازدید از هتل Port Aux Basques لذت می‌برند، زیرا اتاق حسی آن با صندلی‌های تاب‌دار و به شکل کیسه‌های لوبیا آراسته شده است. رستوران هتل نیز یک فضای آرام ویژه برای کسانی دارد که ترجیح می‌دهند در یک محیط آرام‌تر غذا بخورند. آنها همچنین منویی حاوی تصاویر برای بازدید کنندگانی دارند که غیرکلامی هستند یا از یک وسیله ارتباطی جایگزین استفاده می‌کنند.

شهر دوستدار اوتیسم چگونه است؟

کد خبر 741561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.