فطریه امسال چقدر است؟ + احکام پرداخت زکات فطره و حکم فطریه مهمان

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان و در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر، دفاتر مراجع تقلید (حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مراجع عظام آیت‌الله مکارم شیرازی، نوری همدانی و جوادی آملی) میزان فطریه را برای مقلدین خود اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان و در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر، دفاتر مراجع تقلید میزان فطریه را برای مقلدین خود اعلام کردند.

میزان فطریه اعلام شده از سمت دفتر رهبر انقلاب

دفتر مقام معظم رهبری مقدار فطریه برای هر نفر و اینکه چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود را تعیین کرد.

بر این اساس مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد کافی است.

ضمناً مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۳) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت و پنج هزار تومان» و به قیمت برنج برای هر نفر «یکصد و هشتاد هزار تومان» اعلام شده است.

میزان فطریه اعلام شده از سمت آیت‌الله مکارم شیرازی

بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی نیز زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۵۰ هزار ریال و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال برای هر نفر است.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۶۰ هزار ریال است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال می‌باشد.

لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (نزدیک به سه کیلوگرم) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش می‌باشد.

میزان فطریه اعلام شده از سمت آیت‌الله نوری همدانی

دفتر آیت الله نوری همدانی در اطلاعیه‌ای آورده‌است: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین و مومنات به اطلاع می‌رساند طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» زکات فطره هر فرد باید حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا نظیر آنکه در رساله عملیه ذکر گردیده و یا قیمت آن را پرداخت نمایند.

در این اطلاعیه آمده‌است: بر این اساس قیمت قوت غالب گندم ۶۵ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۱۸۰ هزار تومان می‌باشد که عزیزان در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود که از آنجا خرید و استفاده می‌نمایند محاسبه کنند.

همچنین در این اطلاعیه عنوان شده است: همچنین کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۶ هزار تومان و کفاره عمد برای هر روز ۹۶۰ هزار تومان می‌باشد.

میزان فطریه اعلام شده از سمت آیت‌الله جوادی آملی

دفتر آیت الله جوادی آملی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آن‌ها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد.

پیام حاکیست: همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۶ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۹۶۰ هزار تومان تعیین شده‌است.

مروری بر تعدادی از احکام پرداخت فطریه

-هر شخص چه چیزی و به چه مقدار، باید به عنوان زکات فطره به فقیر بدهد؟

شخص باید برای خودش و کسانی که نان خور او محسوب می‌شوند، برای هر نفر سه کیلو از خوراک مردم (مانند گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و یا مانند اینها) و یا پول یکی از آنها را به مستحق بدهد و کفایت می‌کند و منحصر به قوت غالب نیست و قیمت آن را می‌توانید از بازار به دست آورید.

-زمان کنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟

بعد از اثبات حلول ماه شوّال می‌تواند آن را کنار بگذارد و اگر نماز عید فطر می‌خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگر نماز عید نمی‌خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد.

-آیا می‌شود زکات فطره را روز عید فطر جدا کرد و چند روز بعد از عید فطر به فقرا داد؟

مانعی ندارد لکن در رساندن به فقیر نباید سهل انگاری کند و احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می‌دهد مجدداً نیت فطره کند.

-آیا برای ادای زکات فطره می‌توان به جای گندم، جو، برنج و مانند آن، پول آن را پرداخت کرد؟

اشکال ندارد.

-با توجه به امکان پرداخت زکات فطره از طریق درگاه پرداخت اینترنتی وجوهات شرعی پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، آیا می‌توان قبل از حلول ماه شوّال اقدام به واریز آن نمود؟

چون به صورت امانت دریافت می‌شود و بعد از حلول ماه شوّال صرف در مورد مصرف آن می‌کنند، مانعی ندارد؛ البته پرداخت کننده بعد از حلول ماه شوال نیت کند که آن امانت به عنوان فطره باشد.

-فطریه مهمان برعهده کیست؟

در صورتی که نانخور میزبان محسوب نشود، بر عهده خودش است.

کد خبر 741453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.