نمایشگاه قرآن با آغاز احیای شب قدر پایان یافت

سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با آغاز مراسم احیای شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان در مصلای امام خمینی (ره) پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در چهاردهمین روز بهار طبیعت، پیش از آنکه مراسم سومین شب قدر (شب بیست‌وسوم رمضان) در مصلای تهران آغاز شود، سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که از نخستین روز سال نو آغاز شده بود، به کار خود پایان داد؛ رویدادی قرآنی که با استقبال کم‌نظیر روزه‌داران و مسافران نوروزی و شهروندان تهرانی در تقویم سال ۱۴۰۳ به یادگار ثبت شد.

استقبال از نمایشگاه قرآن به‌گونه‌ای بود که دوشنبه سیزدهم فروردین هم‌زمان با روز طبیعت، شاهد شلوغ‌ترین روز فعالیت این رویداد بودیم و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود نیز از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید می‌کرد، گفت که میزان استقبال از این دوره از نمایشگاه قرآن بسیار بالا بوده است.

وی همچنین به بخش غزه در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و آن را «اتفاق ویژه» سی‌ویکمین دوره نمایشگاه دانست و گفت: مقاومت مردم غزه با تکیه و توسل به قرآن در برابر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی مثال‌زدنی است.

در این دوره از نمایشگاه پویش‌های مختلفی برگزار شد، پویش «زندگی با آیه‌ها» با هدف تبیین ۳۰ آیه زندگی‌ساز قرآن کریم از ابتدای ماه رمضان آغاز شد که در نمایشگاه نیز بخشی به آن اختصاص یافت و حدود صد هزار مخاطب به این پویش پیوستند.

بخش‌های کودک و نوجوان، ترجمه قرآن، نهج‌البلاغه، دعا، فلسطین و طوفان‌الاقصی، مشاوره، هنرهای دینی، محافل خانوادگی، مسابقات و رویدادها، تالار هوش مصنوعی، باغ آیات و نشست‌های محتوایی، خادمان قرآنی، طرح بشری، حفظ آسان قرآن و بخش مکتوب، بخش حوزوی، دانشگاهی و مؤسسات قرآنی بخش‌های مختلف این نمایشگاه بود که با شعار «می‌خوانمت» برگزار شد.

دیپلماسی قرآنی با حضور نمایندگانی از ۴۱ کشور

یکی از ویژگی‌های رویدادهای قرآنی که در کشور ما برگزار می‌شود، بین‌المللی بودن آن است، اکنون با قدمت چند دهه‌ای، مسابقات و نمایشگاه‌های قرآن در ایران جایگاه ویژه‌ای در میان ملت‌های مسلمان و قاریان و حافظان و قرآن پژوهان منطقه و جهان پیدا کرده است، امسال در نمایشگاه قرآن کریم در بخش بین‌الملل، ۴۱ اندیشمند و هنرمند قرآنی از ۲۸ کشور حضور داشتند که رشد بیش از سه برابری کمی و تنوع و جذابیت کیفی در این بخش را نشان می‌دهد.

در این دور از نمایشگاه نمایندگانی از کشورهای الجزایر، امارات، عربستان سعودی، فرانسه، تونس، کویت، پاکستان، عراق، بحرین، لبنان، بنگلادش، تانزانیا، تایلند، چین، آفریقای جنوبی، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، روسیه، مالزی، اندونزی، ترکیه، سریلانکا، هند، افغانستان، نیجریه، فلسطین، جمهوری آذربایجان و کنیا حضور داشتند و برگی زرین از دیپلماسی قرآنی در راستای تبیین رسالات الله را رقم زدند.

از ویژه برنامه‌های بخش بین‌الملل رونمایی از ترجمه مجموعه شش جلدی «سِر دلبران» درباره سیره اهل بیت (ع) نوشته «میشل کعدی» نویسنده و شاعر مسیحی اهل لبنان بود که با حضور وزیر فرهنگ انجام شد و مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

استقبال از بخش پرمخاطب حجاب و عفاف

بخش عفاف و حجاب از بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین بخش‌های جانبی نمایشگاه با ۱۷۰ غرفه بود و انواع ملزومات حجاب برای سنین کودکان و نوجوانان و بزرگسالان وجود داشت. هدیه به حجاب اولی‌ها و دوخت رایگان چادر بخش جذاب سالن عفاف و حجاب بود.

غرفه‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، متاحسینیه، چالش دیوار آزاد با موضوع حجاب، هیجان اتاق فرار، غرفه دهه هشتادی‌ها، آسمان نمای شباهنگ، مسابقه ستاره‌ها ویژه جلسات خانگی قرآن و غرفه مرکز طبع و نشر قرآن کریم در نمایشگاه سال جاری پذیرای علاقه‌مندان بود.

یکی دیگر از رویدادهای نمایشگاه امسال اجرای نمایش «هناس» با موضوع حمایت از کودکان بی‌دفاع غزه و فلسطین بود. همچنین غرفه شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران با بخش «آیات ابراهیمی» برپا بود و بخشی نیز به خانه کعبه با عنوان «کعبه ابراهیمی» اختصاص داشت.

یکی دیگر از پویش‌هایی که مورد استقبال خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان قرار گرفت، پویش حافظ شو در دو بخش زیر ۱۴ سال و بالای ۱۴ سال برای ترویج فرهنگ قرآنی و انس با قرآن برگزار شد، استقبال میلیونی از این پویش و ثبت‌نام در آن اهمیت توجه به گروه کودک و نوجوان را در این رویداد قرآنی نشان داد.

همچنین در یازدهمین روز از برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بیست و نهمین آئین تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، با حضور «آیت الله سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور در مصلای امام خمینی (ره) برگزار و از ۱۵ خادم قرآنی در حوزه‌های قرائت، حفظ، آموزش، پژوهش، نشر، مدیریت، سینما و خوشنویسی تجلیل شد.

نمایشگاه قرآن که هر ساله همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و استقبالی که از سوی مردم روبرو می‌شود، نشان داد که ظرفیت افزایش مدت و وسعت دارد؛ امسال این رویداد ۱۴ روز برگزار شد و با توجه به تقاضای عمومی ظرفیت برگزاری در طول مدت یک ماه در ماه مبارک رمضان را هم دارد، اگر چه این نمایشگاه در پایتخت به صورت بین‌المللی در مصلای تهران برگزار شد، اما رویدادهای قرآنی به وسعت تمام ایران و ۳۱ استان کشور است که برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 741282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.