مهم‌ترین دلایل تصادفات در ایام نوروز ۱۴۰۳ / فوت ۷۶۹ نفر و مصدوم شدن بیش از ۲۰ هزار نفر

معاون عملیات پلیس راهور فراجا با اشاره به فوت ۷۶۹ نفر و مصدوم شدن بیش از ۲۰ هزار نفر در تصادفات نوروز 1403 گفت: در مجموع چهار عامل اصلی نداشتن توجه به جلو، نداشتن توانایی کنترل وسیله نقلیه، سبقت غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی ۷۸ درصد علت تصادفات را شامل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار محمد باقر سلیمی با اشاره به آخرین آمار فوتی‌های تصادفات در طول اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ اظهار کرد: از بیست‌وچهارم اسفند تا سیزدهم فروردین ماه، ۹۷ هزار تصادف در سراسر کشور رخ داد؛ در این تصادفات ۷۶۹ نفر جان خود را از دست دادند که به صورت میانگین روزانه ۴۰.۵ نفر را از دست داده‌ایم، همچنین در این تصادفات، ۲۰ هزار و ۲۱۴ نفر زخمی و به صورت میانگین روزانه هزار و ۱۱۵ نفر در تصادفات مجروح شده‌اند.

وی با اشاره به علل تصادفات نوروزی افزود: تحلیل تصادفات نشان می‌دهد که ۴۴ درصد تصادفات به خاطر نداشتن توجه به جلو است، این مسئله ریشه در خستگی و خواب آلودگی رانندگان دارد و ادامه رانندگی با این شرایط منجر به وقوع تصادفات می‌شود.

معاون عملیات پلیس راهور فراجا درباره دومین علت تصادفات رانندگی گفت: ۲۰ درصد از تصادفات ناشی از نداشتن توانایی کنترل وسیله نقلیه و این مسئله نیز ناشی از سرعت غیرمجاز است، هشت درصد از تصادفات، مربوط به سبقت غیرمجاز و انحراف و تجاوز به چپ در راه‌های دوطرفه است که باعث تصادفات بسیار شدید و پرتلفات می‌شود که این تخلفات نیز سومین علل تصادف‌های جاده‌ای است.

سردار سلیمی ادامه داد: شش درصد از تصادفات ناشی از تغییر مسیر ناگهانی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، رعایت نکردن حق تقدم‌ها و گردش‌ها است، در مجموع چهار عامل اصلی نداشتن توجه به جلو، نداشتن توانایی کنترل وسیله نقلیه، سبقت غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی ۷۸ درصد علت تصادفات را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به ساعت‌هایی که بیشترین تصادفات در آن رخ می‌دهد افزود: بین ساعت چهار بعدازظهر تا هشت شب، ۲۸ درصد تصادفات رخ داده است که در مجموع شامل یک سوم تصادفات می‌شود، در این ساعات که نزدیک به اذان مغرب و افطار در ایام ماه مبارک رمضان است تصادفات بیشتر رخ می‌دهد زیرا در این زمان میانگین سرعت افزایش پیدا و توجه به جلو کاهش پیدا می‌کند.

معاون عملیات پلیس راهور فراجا ادامه داد: تردد شمارهای پلیس در جاده‌ها، ۵۱۲ میلیون تردد را ثبت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته دو درصد کاهش یافته است، همچنین یک میلیون خودرو در سایر استان‌ها هستند و هنوز به شهر مبدا بازنگشته‌اند.

سردار سلیمی با بیان اینکه تنها در پایتخت، ۶۰۰ هزار خودرو هنوز به شهر بازنگشته‌اند، گفت: این خودروها در گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و نوار ساحلی جنوبی کشور شامل استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر هنوز در سفر هستند و پیش بینی می‌شود در پایان هفته، شاهد ترافیک سنگین بازگشت باشیم که امیدواریم با رعایت قوانین، میزان تصادفات کاهش یابد.

کد خبر 741125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صابر IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    0 0
    این درصد ۶ا که شما میگید کاملا الکی هستن .خودروهای بی کیفیت واسقاطی مدل پایین که توی جاده هاهستن وصاحبانشون پول ندارن اونارو تعمیرکنن حتی لنت وتایرتعویض کنن یعنی اینا علت تصادفات نیست .جاده های خراب