برنامه ۶ ساله هانوفر برای تقویت اکوسیستم شهری

هانوفر آلمان از اجرای یک پروژه بازسازی ۶ ساله با هدف تقویت تنوع زیستی در مراتع شهری خود خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، هانوفر آلمان یک پروژه شش‌ساله بازسازی طبیعت را با تمرکز بر افزایش تنوع زیستی در اکوسیستم‌های مراتع شهری خود راه‌اندازی کرده است.

اهمیت احیا و بازسازی اکوسیستم‌ها

منظور از بازسازی، بازگرداندن یک اکوسیستم تخریب‌شده اما کاملاً از بین نرفته یا حداقل بازگرداندن آن به حالت طبیعی‌تر است؛ برای مثال اگر بعضی از گونه‌های بومی یک اکوسیستم در آن حضور نداشته باشند، ساختار کلی گونه‌ها مختل می‌شود یا عملکرد اکوسیستم کاهش پیدا می‌کند، بنابراین آن اکوسیستم تخریب می‌شود.

برنامه ۶ ساله هانوفر برای تقویت اکوسیستم شهری

در سراسر جهان به‌ویژه در اروپای مرکزی، تراکم بالای جمعیت و استفاده فشرده از زمین طی دهه‌های اخیر به شدت به مناظر و زیستگاه‌های شهری آسیب رسانده است. احیای این اکوسیستم‌ها بسیار مهم است و بازیابی آن‌ها، حداقل تا حدی، نه‌تنها جوامع زیستی، ساختار و عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه خدمات اکوسیستمی را نیز بازیابی می‌کند. برای مثال خاک‌ها و جنگل‌های سالم مواد مغذی را ذخیره و آب زیرزمینی تمیزی را فراهم می‌کنند. جنگل‌های باتلاقی طبیعی میزبان گونه‌های تخصصی هستند و نسبت به انواع تخریب‌شده خود، آب و گازهای گلخانه‌ای بیشتری را حفظ می‌کنند. رودخانه‌ها و جویبارهای طبیعی نیز با دشت‌های سیلابی خود از جوامع در برابر سیل محافظت می‌کنند. اکوسیستم‌های سالم همچنین در کاهش تغییرات آب‌وهوایی و پیامدهای آن نقش دارند.

برنامه ۶ ساله هانوفر برای تقویت اکوسیستم شهری

امروزه حدود ۸۰ درصد از زیستگاه‌های اروپا در وضعیت بدی قرار دارند که این روند باید معکوس شود. با این حال همه زیستگاه‌ها به یک اندازه قابل بازسازی نیستند. برای مثال بازسازی یک باتلاق یا یک رودخانه پیچیده‌تر از حفاظت از یک گونه است و هزینه بیشتری دارد و اقدامات احیایی فرآیند بسیار پیچیده‌ای است که به همکاری متخصصان بسیاری از رشته‌ها هم‌چون جانورشناسی، گیاه‌شناسی، هیدرولوژی، علم خاک و بوم شناسی منظر نیاز دارد. با این وجود مراتع را می‌توان به‌خوبی بازسازی کرد.

بازسازی مراتع در هانوفر آلمان

پروژه بازسازی مراتع در هانوفر آلمان که با همکاری مؤسسه برنامه‌ریزی زیست‌محیطی دانشگاه گوتفرید ویلهلم لایبنیتس هانوفر اجرا خواهد شد، انواع حشرات مراتع را احیا می‌کند. پروژه علاوه بر مبارزه با از دست دادن تنوع زیستی، باعث سبزتر شدن منطقه و بهبود کیفیت هوا نیز خواهد شد و حتی می‌تواند برنده مسابقه پروژه دهه سازمان ملل برای حفظ و احیای اکوسیستم‌ها در تالاب‌ها و دشت‌ها شود. چنین پروژه‌ای در حدود سه سال گذشته به احیای گیاهان و خزه‌ها در مراتع تخریب‌شده شهر کمک کرده است. در طول آن پروژه گیاهان مناطق حاشیه‌ای برای احیای مراتع از میان رفته تکثیر شدند و این اقدام به بازگرداندن تعادل به اکوسیستم شهری کمک کرد، بنابراین پروژه جدید نیز چنین خواهد بود.

برنامه ۶ ساله هانوفر برای تقویت اکوسیستم شهری

مؤسسه برنامه‌ریزی زیست‌محیطی هانوفر به‌عنوان بخشی از این پروژه در حال توسعه دستورالعمل‌هایی برای حمایت از پروژه‌های مشابه در سایر نقاط آلمان به‌عنوان بخشی از یک عملیات گسترده‌تر برای بازسازی اکوسیستم‌ها تحت برنامه فدرال تنوع زیستی است. در راستای استراتژی ملی تنوع زیستی (NBS)، بودجه فدرال برای پروژه‌های مهم به‌منظور جلوگیری از کاهش تنوع زیستی در آلمان و معکوس کردن روندهای منفی در میان‌مدت و بلندمدت ارائه خواهد شد.

کد خبر 741111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 0
    با سلام و احترام : همیشه به گیاهان نگاه کنید تا حال شما خوب شود و همچنین به معماری متفاوت ساختمانها نگاه کنید تا به مرور زمان ایده های جدید برای معماری بگیرید و آنها را منتشر کنید با گفتگوهای علمی از همدیگر چیزهای مفید یاد می گیریم . خوشبختانه بعضی ها مهربانی را یاد گرفتند انشاالله بیشتر هم می شود. خداخیرتان بدهد *