نقش محلات در بهبود کیفیت شهر + نمونه موفق اقتصاد دایره‌ای محله‌محور

محله‌های دایره‌ای بستر مناسبی برای گسترش اقتصاد دایره‌ای هستند زیرا نتایج آن در امور روزانه مردم محلی قابل مشاهده است و با افزایش درک جامعه از فواید آن، با استقبال شدیدی از سوی مردم مواجه می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پروژه‌های اقتصاد دایره‌ای مبتنی‌برمکان که برای جوامع محلی ساخته می‌شوند، با کمک خود جامعه، تجربه اقتصاد دایره‌ای را در زندگی واقعی امکان‌پذیر می‌کنند زیرا در سطح محله، رویکردهای جدید اقتصاد دایره‌ای را می‌توان آزمایش و تکرار کرد. اجرای پروژه‌های اقتصاد مدور در محله‌ها به بودجه و منابع کمتری نسبت به شهرها نیاز دارد و مردم محلی از مزایای آن بهره مند می‌شوند؛ با اتصال جوامع محلی به یکدیگر، اشتغال در محله‌های دایره‌ای افزایش و دسترسی به خدمات بهبود می‌یابد.

شهرها با وجود اشغال تنها سه درصد از زمین‌های جهان، در حال حاضر ۷۵ درصد از منابع جهانی را مصرف می‌کنند و ۶۰ تا ۸۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند. تمرکز بر مناطق شهری به آنها فرصت‌های فراوانی برای حرکت به سمت اقتصاد دایره‌ای داده است تا در حالی که به این مسائل رسیدگی می‌کند، شهرهای مقاوم‌تر، قابل‌زندگی‌تر و پررونق‌تری ایجاد کنند. با این وجود، تمرکز بر محله‌ها و جوامع متمایز داخل شهرها می‌تواند یک اهرم قدرتمند برای ایجاد پروژه‌های متعدد و نشان دادن فواید اقتصاد دایره‌ای در عمل باشد.

نقش محلات در بهبود کیفیت شهر + نمونه موفق اقتصاد دایره‌ای محله‌محور

یک محله به اندازه کافی بزرگ است که نشان‌دهنده رفتار جامعه و تعاملات با سیستم‌های شهری باشد و به اندازه کافی کوچک است که سهامداران محلی مانند شهروندان، گروه‌های اجتماعی و تجار محلی را بسیج کند تا اهداف پروژه‌های تعیین شده را محقق سازد. محله به عنوان یک مکان شامل زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها، فضاهای عمومی و سبز است و شامل ساکنین، کارگران و بازدیدکنندگان از هر سن، جنسیت، نژاد و توانایی و با نیازهای مختلف می‌شود.

محله‌های مدور و مزایای آن

در زمان قرنطینه‌های همه‌گیری کووید -۱۹، محله‌ها اهمیت فزاینده‌ای در زندگی روزمره پیدا کردند، زیرا خیابان‌ها و پارک‌های محلی تنها مکان برای برقراری ارتباط‌های انسانی و انجام ورزش با حفظ فاصله بودند. در این دوران گروه‌های حمایت از جامعه در رسانه‌های اجتماعی تشکیل شدند و این امکان را برای همسایگان فراهم کردند که به یکدیگر کمک کنند. افزایش کار از راه دور، حمایت از مفهوم شهر ۱۵ دقیقه‌ای را افزایش داد تا ساکنان بتوانند با یک پیاده‌روی کوتاه یا دوچرخه‌سواری به همه خدماتی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند. محله‌های دایره‌ای به موازات این پدیده‌ها کار می‌کنند و در عین حال به مردم قدرت می‌دهند تا دارایی‌های خود را به اشتراک بگذارند و مدت استفاده از مواد و منابع را افزایش دهند. در واقع هدف یک محله دایره‌ای، تعبیه اصول اقتصاد دایره‌ای در تمام فعالیت‌های اقتصادی است که در آن انجام می‌شود.

نقش محلات در بهبود کیفیت شهر + نمونه موفق اقتصاد دایره‌ای محله‌محور

پروژه‌های مدور که در محله‌ها انجام می‌شوند در مقایسه با سطح شهر، دارای مزایای قابل لمسی هستند؛ مقیاس کوچک‌تر اجرای پروژه‌ها را از لحاظ لجستیکی، مالی و اجتماعی آسان‌تر می‌کند و یک محله می‌تواند به عنوان یک نمونه آزمایشی برای اجرای فناوری‌های جدید و تمهیدات مشارکتی عمل کند. دولت‌، سازمان‌ها و شهروندان می‌توانند چندین راه‌حل را در یک مکان آزمایش، تکرار و ارزیابی کنند و از نزدیک مشاهده کنند که چگونه این پروژه‌ها با یکدیگر تعامل دارند و متقابلاً یکدیگر را تقویت می‌کنند، سپس با نشان دادن مزایای اقتصاد دایره‌ای در زندگی واقعی، این پروژه‌های محلی می‌توانند بودجه بیشتری را از منابع دولتی و خصوصی جذب کنند.

نقش محلات در بهبود کیفیت شهر + نمونه موفق اقتصاد دایره‌ای محله‌محور

در بحبوحه چالش‌های پیچیده جهانی مانند تغییرات آب‌وهوا و انواع آلودگی‌های محیطی، محله‌ها قدرت بیشتری در انجام اقدامات مناسب برای مقابله با این چالش‌ها دارند. زباله و آلودگی حذف می‌شود، محصولات و مواد در اقتصاد محلی به گردش در می‌آیند و سیستم‌های طبیعی در داخل و اطراف محیط محلی بازسازی می‌شوند که زیربنای گذار به استفاده از انرژی و مواد تجدیدپذیر است. بنابراین ضروری است که پروژه‌های محله دایره‌ای، جوامع محلی را درگیر کند و از خواسته‌ها و نیازهای آنها مطلع شوند و با اتخاذ رویکرد از پایین به بالا، قدرت ماندگاری بیشتری به پروژه‌ها بدهند. محله‌های دایره‌ای حول دانش، نیازها و موانع ساکنان محلی ساخته می‌شوند و با فرصت‌های بسیاری که برای مشارکت، همکاری و مشارکت اجتماعی دارند، منجر به توسعه و ارتقای مهارت و ایجاد شغل می‌شوند. توزیع یکسان ثروت و مدل‌های کسب‌وکار، مهارت‌ها و دانش را در زمینه‌های محلی توسعه می‌دهند تا همه ساکنان بتوانند بخشی از عوامل مؤثر در گردش اقتصاد دایره‌ای در محله باشند.

نقش محلات در بهبود کیفیت شهر + نمونه موفق اقتصاد دایره‌ای محله‌محور

محله مدور آگوستن‌بورگ، سوئد

آگوستن‌بورگ حومه‌ای در شهر مالمو، سومین کلان‌شهر سوئد است که به‌خاطر باغ‌های بام گیاه‌شناسی شهرت دارد که از نظر اندازه و نوآوری چشمگیر هستند. در این محله بیش از ۱۱ هزار متر مربع از بام‌های سبز شامل انواع پوشش گیاهی و تپه‌های کوچک برای ایجاد زیستگاه حیات وحش است، در حالی که یک سیستم جدید مدیریت آب طوفان، آب باران را از طریق آبراه‌ها و حوضچه‌های ۶ متری به مخازن دور از سیستم فاضلاب هدایت می‌کند و نتیجه آن یک جهش ۵۰ درصدی در تنوع زیستی محله در طول بیست سال از زمان معرفی آنها است.

نقش محلات در بهبود کیفیت شهر + نمونه موفق اقتصاد دایره‌ای محله‌محور

باغ‌ها شناخته‌شده‌ترین و ملموس‌ترین جنبه پروژه آگوستن‌بورگ هستند که جریان دائمی بازدیدکنندگان را از سراسر جهان جذب می‌کند. اما این محله دارای طیف وسیعی از امکانات با هدف از بین بردن ضایعات، به گردش درآوردن محصولات و مواد با بالاترین ارزش و بازآفرینی طبیعت است، این سه مورد در واقع سه ستون یک اقتصاد دایره‌ای هستند و همه با استفاده آزادانه از انرژی خورشیدی و بادی تکمیل می‌شوند. این محله به دلیل فضاهای مشترک و فعالیت‌های مشترک از جمله باغ‌های محلی، بالکن‌ها و گلخانه‌ها برای پرورش غذا و کندوهای عسل، احساس انسجام اجتماعی قوی در بین ساکنان ایجاد کرده است.

نقش محلات در بهبود کیفیت شهر + نمونه موفق اقتصاد دایره‌ای محله‌محور

پروژه آگوستن‌بورگ، اولین ابتکار استفاده مجدد و بازیافت عمومی و همچنین کمپوست سازی بود که متعاقباً منجر به ایجاد طرح آزمایشی تولید بیوگاز شد. این محله یک بستر آزمایشی برای نوآوری‌های جدید مانند آبراهی است که با افزودن اکسیژن، بوی فاضلاب را کاهش می‌دهد و یک فیلتر زیستی دارد که آلاینده‌ها را از آن حذف می‌کند.

همچنین مدرسه‌ای جدید در این محله تأسیس شده است که به صورت مدولار و با استفاده از مواد قابل بازیافت طبیعی ساخته شده است و ویژگی‌های مدور بسیاری دارد، از جمله سقف پوشیده شده با گل ناز، پمپ حرارتی منبع زمین، پنل‌های حرارتی خورشیدی، نیروگاه بادی و سرویس‌های بهداشتی کمپوست‌سازی است که فاضلاب را به کمک نوعی کرم مستقیماً به کمپوست برای خاک تبدیل می‌کند. کودکان در این مدرسه، آموزش‌های بسیاری در زمینه جریان مواد در طبیعت می‌بینند.

نقش محلات در بهبود کیفیت شهر + نمونه موفق اقتصاد دایره‌ای محله‌محور

آگوستن‌بورگ یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های محله دایره‌ای شهری است؛ دنیای کوچکی از فعالیت‌های اقتصاد دایره‌ای در یک شهر که می‌تواند الهام بخش ایده‌های عملی برای شیوه بهتر زندگی، برای جوامع داخلی و اطراف آن باشد. آگوستن‌بورگ برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ با هدف رسیدگی به موضوع مبرم سیل بازسازی شد. نوآوری‌های آگوستن‌بورگ عمدتاً توسط خود ساکنان طراحی و راه اندازی شده است و ۲۰ درصد از سه هزار ساکنان محله در آن مشارکت دارند که علاوه بر سیستم بازیابی آب طوفان و باغ‌های اجتماعی، یک مرکز بعد از مدرسه را ارائه کردند که به کودکان می‌آموزد چگونه از حیوانات کوچک مراقبت کنند. علاوه بر موارد گفته شده، این محله به عنوان یک بستر آزمایشی برای بررسی رویکردهای جدید است مانند طرح ادغام خودرو با سوخت بیوگاز و پروژه انرژی خورشیدی که در حال حاضر هر دو به بقیه محله‌های مالمو نیز گسترش یافته‌اند. آگوستن‌بورگ در روند رشد خود از ابتدا تا کنون، به یک محله دایره‌ای تبدیل شده است که ساکنان و برنامه‌ریزان به ارزش چرخش مواد در فضاهای آن، اشتراک‌گذاری منابع و زندگی به روش‌هایی که به نفع طبیعت است، پی برده‌اند.

نقش محلات در بهبود کیفیت شهر + نمونه موفق اقتصاد دایره‌ای محله‌محور

کد خبر 741089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.