انتقاد از دولتی‌سازی شهرداری‌ها / امور شهری گرفتار بوروکراسی اداری کشور است

شهردار قم با انتقاد از دولتی‌سازی امور شهرداری‌ها گفت: هدف تمرکززدایی طی سال‌های اخیر در کشور محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد و مدیران ارشد شهرداری قم امروز _سه‌شنبه چهاردهم فروردین_ در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران با بیان اینکه شهرداری نمادی بزرگ و قوی‌ترین نهاد شهری است، اظهار کرد: زمانی فعالیت‌های شهرداری بیشتر خدماتی بود، اما امروز در کنار آن به مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی توجه ویژه‌ای دارد.

وی با انتقاد از کاهش اختیارات مدیریت شهری با وجود افزایش فعالیت‌ها، افزود: نبود مدیریت یکپارچه شهری سبب شده که ۲۵ نهاد برای شهرها تصمیم بگیرد و مدیریت امور اجرایی از شهرداری خارج شده است.

شهردار قم برنامه محوری را سرلوحه فعالیتی در شهرداری قم دانست و خاطرنشان کرد: در برنامه دوم از چشم‌انداز ۲۰ ساله شهر قرار داریم که این برنامه در کنار توجه به زیرساخت‌ها به مسائل نرم‌افزاری هم توجه دارد و در برنامه سوم که در حال تدوین بوده بیشتر مسائل نرم‌افزاری مورد توجه است.

سقائیان‌نژاد با تأکید بر اینکه از ۳۵ تقاطع غیر همسطح پیش‌بینی‌شده تا پایان برنامه دوم، تاکنون ۲۲ تقاطع غیرهمسطح تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است، عنوان کرد: ۱۰ تقاطع غیرهمسطح نیز سال جاری در دستور کار قرار دارد.

وی توجه به درآمدهای پایدار را از مهم‌ترین نیازهای شهرداری‌ها دانست و ادامه داد: مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای که امروز پرداخت می‌شود همان تجمیع بهای خدمات شهرداری بوده است که تنها ۴۰ درصد آن به شهرداری تعلق می‌گیرد.

شهردار قم با انتقاد از دولتی‌سازی شهرداری‌ها عنوان کرد: شهر موجودی زنده و باید تصمیمات به لحظه گرفته شود و نمی‌توان منتظر ماند تا با بو روکراسی‌ها، دستورالعملی صادر شود و بعد از آن اقدامات انجام شود.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که پارلمان شهری هرروز تضعیف می‌شود و مجلس و دولت هنوز به جایگاه شهرداری‌ها و شورا و تصمیمات آنان که در سر سفره مردم نمایان می‌شود، واقف نیستند.

وی گفت: هر روز شاهد تراکم‌زدایی به جای تمرکززدایی هستیم که این اقدام به‌طور قطع در درازمدت برای مردم ثمره‌ای ندارد و تنها بوروکراسی‌ها را افزایش می‌دهد.

انتقاد از دولتی‌سازی شهرداری‌ها / امور شهری گرفتار بروکراسی اداری کشور است

کد خبر 741007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.