۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
امشب بیا دوباره خدا را صدا کنیم

خبر آوردند که امشب از هزار شب بهتر است و یک اتفاق ویژه می‌افتد و آن اینکه، امشب دست ملکوت به طرف زمین کشیده می‌شود؛ شب قدر در دین اسلام، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شب در تمام سال محسوب می‌شود و فضیلت این شب به اندازه‌ای است که یکی از سوره‌های قرآن به همین عنوان یعنی «قدر» نامیده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبر آوردند که امشب از هزار شب بهتر است و یک اتفاق ویژه می‌افتد و آن اینکه، امشب دست ملکوت به طرف زمین کشیده و سرنوشت یک سالمان رقم می‌خورد.

شب قدر در دین اسلام، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شب در تمام سال محسوب می‌شود و فضیلت این شب به اندازه‌ای است که یکی از سوره‌های قرآن به همین عنوان یعنی «قدر» نامیده شده و در آن درک عظمت شب قدر آن چنان امر بزرگی معرفی شده که خداوند می‌فرماید: «وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ» و تو چه می‌دانی که شب قدر چیست؟

امام رضا (ع) نیز در روایتی چندین ویژگی را برای اهمیت شب قدر بیان فرموده‌اند؛ «لَیلَةُ القَدرِ الَّتی هِیَ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ، وفیها یُفرَقُ کُلُّ أمرٍ حَکیمٍ وهُوَ رَأسُ السَّنَةِ، یُقَدَّرُ فیها ما یَکونُ فِی السَّنَةِ مِن خَیرٍ أو شَرٍّ، أو مَضَرَّةٍ أو مَنفَعَةٍ، أو رِزقٍ أو أجَلٍ؛ ولِذلِکَ سُمِّیَت: لَیلَةَ القَدرِ.»در این روایت امام رضا (ع) می‌فرمایند: «شب قدر بهتر از هزار ماه است» که این موضوع برگرفته از قرآن است و ایشان در ادامه می‌فرمایند: «در شب قدر هر کاری [به نحوی] استوار فیصله می‌یابد؛ همچنین این امام شب قدر را «رَأسُ السَّنَةِ» یعنی آغار سال می‌دانند. تمام مقدرات سال اعم از خوبی و بدی، سود و زیان، روزی و مرگ افراد در این شب مقدر می‌شود.

امشب یعنی دوازدهم فروردین مصادف با شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان و دومین شب از شب‌های احیا است؛ مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح‌الجنان در خصوص اعمال ویژه شب بیست و یکم ماه رمضان مواردی را نقل و عنوان کرده است: به روایتی شب قدر و فضیلت این شب نورانی از شب نوزدهم بیشتر است و باید «اعمال این شب» را از غسل و احیا و زیارت و نماز «هفت توحید» و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و «دعای جوشن کبیر» و غیر آن‌ها را انجام داد و در غسل و احیا و سعی در عبادت، در این شب و شب بیست‌وسوم اصرار ورزید؛ در روایات به این معنی که شب قدر یکی از این دو شب می‌باشد، تاکید شده است.

دعا برای وجود مبارک امام زمان (عج) و فرج آن حضرت، یکی از اعمال شب بیست‌ویکم ماه رمضان است؛ در روایتی که سید بن طاووس از حماد بن عثمان نقل کرده می‌خوانیم: در شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان به محضر امام صادق (ع) شرفیاب شدم؛ امام از من پرسید که آیا غسل کرده‌ای؟ گفتم: آری امام (ع) حصیری طلبید و مرا نیز به کنارش فراخواند. آن حضرت (ع) مشغول نماز شد و من نیز نزدیک آن حضرت، نماز می‌خواندم. وقتی که از نمازها فارغ شدیم، آن حضرت دعا کرد و من آمین گفتم و این کار ادامه داشت تا صبح طلوع کرد. امام (ع) اذان و اقامه گفتند و برخی از خدمتکاران را فرا خواند و نماز صبح را به امامت آن حضرت (ع) بجا آوردیم.

در شب بیست‌ویکم ماه رمضان زیاد صلوات بسیار بفرستید

سپس آن حضرت اذان و اقامه گفت و بعضی از خدمتکاران خود را خواست و جلو ایستاد و نماز صبح خواند؛ در رکعت اول پس از سوره «حمد»، سوره «قدر» و در رکعت دوم بعد از سوره «حمد»، سوره «توحید» را خواند و پس از نماز مشغول تسبیح و تحمید و تقدیس و ثنای حق و صلوات بر پیامبر و دعا برای مردان و زنان مؤمن و مسلمان شد؛ سپس سر به سجده گذاشت و به اندازه یک ساعت به جز صدای تنفس صدایی از آن حضرت شنیده نشد، پس از آن این دعا را خواند: «لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ مُقَلِّبَ القُلُوبِ وَ الأَبْصارِ» تا آخر دعا که در کتاب «اقبال» آمده است.

همچنین به فرموده شیخ مفید نیز مردم در شب بیست‌ویکم ماه رمضان، صلوات بسیار فرستد و بر ظالمان بر آل محمد (ص) و همچنین بر قاتل امیرمومنان (ع) بسیار لعن و نفرین فرستد و هم برای خویش و پدر و مادرش و سایر مؤمنان و مومنات دعا کند.

آیت‌الله مصباح یزدی نیز در خصوص اهمیت شب بیست‌ویکم ماه رمضان بیان کرده است: در شب بیست و یکم آنچه در شب نوزدهم مقدر شده، بر آن ابرام و تأکید می‌شود. این به این معناست که در شب بیست و یکم آنچه در شب نوزدهم تعیین و مقدر شده، قابل تغییر است،

آیت‌الله جوادی آملی نیز در این بار بیان کرده است: در شب‌های قدر چیزی بهتر از فراگیری علوم الهی، گفتن و شنیدن معارف دین نیست؛ تشکیل یا شرکت در برنامه‌هایی مانند جلسه تفسیر یا حدیث یا احکام، که خود سعادت و توفیقی است و اگر چنین برنامه‌ای نداشت، امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد و اگر نتوانست لااقل ذکر بگوید.

امشب بیا دوباره خدا را صدا کنیم

اعمال مشترک شب‌های قدر

اعمال مشترک این سه شب، یعنی شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ عبارت است از غسل، دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از نماز ۷۰ مرتبه بگوید «استغفرالله و اتوب الیه» و همچنین قرآن مجید را بگشاید و در مقابل خود بگذارد و بگوید «اللهم انی اسالک بکتابک المنزل و ما فیه و فیه اسمک الاکبر و اسماؤک الحسنی و ما یخاف و یرجی ان تجعلنی من عتقائک من النار» یعنی «خدایا از تو می‌خواهم به حق کتاب فرستاده شده‌ات و آنچه در آنست که در آن نام بزرگت و نام‌های نیکویت قرار دارد و آنچه بدان‌ها ترس و امید شود که مرا از زمره آزادشدگانت از دوزخ قرار دهی.»

یکی دیگر از اعمال این شب‌ها قرآن بر سر گرفتن است و در همان حال بگوید «اللهم بحق هذا القرآن و بحق من ارسلته به و بحق کل مؤمن مدحته فیه و بحقک علیهم فلا احد اعرف بحقک منک» یعنی «خدایا به حق این قرآن و به حق آن کس که او را بدان فرستادی و بحق هر مؤمنی که در این قرآن مدحش کرده‌ای و به حقی که تو بر ایشان داری زیرا کسی نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد.»

پس ۱۰ مرتبه بگوید «بک یا الله، بمحمد، بعلی، بفاطمه، بالحسن، بالحسین، بعلی بن الحسین، بمحمد بن علی، بجعفر بن محمد، بموسی بن جعفر، بعلی بن موسی، بمحمد بن علی، بعلی بن محمد، بالحسن بن علی و بالحجه» و هر حاجتی که داری بیان کن. زیارت امام حسین (ع)، صد رکعت نماز و شب زنده داری از دیگر اعمال این شب هاست که به طور مفصل در مفاتیح‌الجنان آمده است.

امشب بیا دوباره خدا را صدا کنیم

اعمال شب بیست‌ویکم ماه رمضان

اعمال این شب بر دو بخش است، بخش اول دعاهایی که مربوط به دهه آخر ماه رمضان است و بخش دوم اعمال مخصوص شب بیست و یکم، که به این شرح است:

دعاهای شب ۲۱ رمضان

اول؛ دعایی است که در مصباح المتهجد و کافی نقل شده است که در شب بیست و یکم خوانده شود:

یا مُولِجَ اللَّیْلِ فِی النَّهارِ وَ مُولِجَ النَّهارِ فِی اللَّیْلِ وَ مُخْرِجَ الْحَیِّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ مُخْرِجَ الْمَیِّتِ مِنْ الْحَیِّ یا رازِقَ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ یا اَللّهُ یا رَحْمنُ یا اَللّهُ یا رَحیمُ یا اَللّهُ یا اَللّهُ یا اَللّهُ لَکَ الاْسْماءُ الْحُسْنی وَالاْمْثالُ الْعُلْیا وَالْکِبْرِیاءُ وَالا لآءُ اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَجْعَلَ اسْمی فی هذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَداءِ وَ رُوحی مَعَ الشُّهَداءِ وَ اِحْسانی فی عِلِّیّینَ وَاِساَّئَتی مَغْفُورَةً وَاَنْ تَهَبَ لی یَقینَاً تُباشِرُ بِهِ قَلْبی وَ اِیماناً یُذْهِبُ الشَّکَّ عَنّی وَ تُرْضِیَنی بِما قَسَمْتَ لی وَ آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَفِی الاْخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ الْحَریقِ وَ ارْزُقْنی فیها ذِکْرَکَ وَ شُکْرَکَ وَالرَّغْبَةَ اِلَیْکَ وَالاْنِابَةَ وَ التَّوْفیقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَ الِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمُ السَّلامُ.

دوم؛ مرحوم شیخ کفعمی از سید بن باقی نقل کرده است که در شب بیست و یکم این دعا خوانده شود:

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاقْسِمْ لی حِلْماً یَسُدُّ عَنّی بابَ الْجَهْلِ وَ هُدیً تَمُنُّ بِهِ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ ضَلالَةٍ وَغِنیً تَسُدُّ بِهِ عَنّی بابَ کُلِّ فَقْرٍ وَ قُوَّةً تَرُدُّ بِها عَنّی کُلَّ ضَعْفٍ وَ عِزّاً تُکْرِمُنی بِهِ عَنْ کُلِّ ذُلٍّ وَ رِفْعَةً تَرْفَعُنی بِها عَنْ کُلِّ ضَعَةٍ وَاَمْناً تَرُدُّ بِهِ عَنّی کُلَّ خَوْفٍ وَ عافِیَةً تَسْتُرُنی بِها عَنْ کُلِّ بلاءٍ وَ عِلْماً تَفْتَحُ لی بِهِ کُلَّ یَقینٍ وَ یَقیناً تُذْهِبُ بِهِ عَنّی کُلَّ شَکٍّ وَ دُعاءً تَبْسُطُ لی بِهِ الاْجابَةَ فی هذِهِ اللَّیْلَةِ هذِهِ السّاعَةِ السّاعَةِ السّاعَةِ السّاعَةِ یا کَریمُ وَ خَوْفاً تَنْشُرُ لی بِهِ کُلَّ رَحْمَةٍ وَ عِصْمَةً تَحُولُ بِها بَیْنی وَبَیْنَ الذُّنُوبِ حَتّی اُفْلِحَ بِها عِنْدَ الْمَعْصُومینَ عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.

سوم؛ تاکید بر صلوات و دعا برای فرج

شیخ مفید فرموده: در این شب صلوات بسیار فرست و در نفرین بر ستم‌کنندگان به آل محمّد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و لعن فرستادن بر قاتل امیرالمومنین (علیه‌السلام) سعی و کوشش کن.

کد خبر 740643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.