واکاوی آنچه در بیش از ۴ دهه بر جمهوری اسلامی گذشته است

استاد حوزه علمیه اصفهان همزمان با دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی به واکاوی راه طی شده تاکنون پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷، حکومت جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ارکان استقلال، آزادی، جمهوریت و اسلامیت به همه پرسی گذاشته شد و ۹۸.۲ درصد از واجدان با دادن رأی «آری» با استقرار این حکومت در ایران موافقت کردند.

از این رو ۱۲ فروردین را می‌توان روزی تاریخی و سرنوشت ساز در ایران اسلامی دانست که مردم پس از سال‌ها مبارزه نفس گیر با رژیم مستبد و طاغوتی پهلوی، با رأی خود به سلطنت ۲۵۰۰ ساله شاهان در ایران پایان داده و نظام حاکم را به حکومتی بر پایه مردم سالاری دینی تغییر دادند و استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی را جایگزین آن کردند.

به همین دلیل ۱۲ فروردین در تاریخ این مرز و بوم با عنوان روز «جمهوری اسلامی» نامگذاری شد.

در همین رابطه با حجت الاسلام مهدی اژه‌ای، از مبارزان انقلابی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و استاد حوزه علمیه اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

ایمنا: از نظر شما انقلاب اسلامی به اهداف خود یعنی استقلال، آزادی و به ویژه جمهوریت و اسلامیت رسیده است؟

حجت الاسلام اژه‌ای: در انقلاب‌ها باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که انقلاب‌ها اصولاً به دو صورت انجام می‌شوند؛ انقلاب‌ها یا بشری هستند و یا الهی. انقلاب‌های بشری اهداف بشری را دنبال می‌کند و عموماً به اهداف خود نمی‌رسند. اما انقلاب‌های الهی توسط انبیا در جهان و درون بشر ایجاد می‌شوند و خداوند ضامن این انقلاب‌ها است.

اما در خصوص اینکه آیا انقلاب اسلامی ایران به اهداف خود رسیده یا خیر؟ لازم است در ابتدا نگاهی به انقلاب انبیا داشته باشیم. حضرت موسی ۴۰ سال مخفیانه زندگی کرد و ۴۰ سال تبلیغ کرد تا توانست جمعی ۷۰۰ هزار نفری را از ظلم فرعون نجات دهد و از ذلت و نوکری و سیطره بیگانه آزاد کند اما در نهایت سرنوشت دنیا و آخرت قوم حضرت موسی به دست خودشان رقم خورد.

در کشور ما در زمان حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و سیطره جرثومه‌های فساد و شاه‌دوست‌ها چیزی به عنوان جمهور یا مردم مطرح نبوده است و حتی یکی از پادشاهان توسط مردم انتخاب نشده‌اند. سلطنت استکباری و ظالمانه بود اما یکی از بزرگترین ظلم شاهان این بود که مردم در انتخاب آنها هیچ اراده‌ای نداشتند. اما در جمهوری اسلامی مردم از بالاترین شخص یعنی رهبر جامعه تا رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و شهرداران و وزرا همه و همه مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند. اصل حکومت را هم مردم در ۱۲ فروردین انتخاب کردند که جمهوری اسلامی باشد. یعنی مردم در تشکیل این حکومت و اداره و تداوم آن نقش داشته‌اند. قانون اساسی ما را هم وکلای مردم می‌نویسند.

همه انتخابات‌ها در این نظام حتی در زمان جنگ و فتنه‌های شدید داخلی و خارجی در زمان مقرر خود انجام شده است. در انتخابات مجلس اخیر همه سلطنت طلبان و آدم کش‌های حرفه‌ای مانند منافقین بلیط‌های خود را از قبل رزرو کرده بودند تا به ایران بیایند اما با همه این بحران آفرینی‌ها انتخابات به سلامت برگزار و جمهوریت به صورت ۱۰۰ درصدی اجرا شد. در همه سال‌های پس از پیروزی انقلاب با وجود تمهیدات و تبلیغات و مشکلات به وجود آمده، همواره بیش از ۴۴ درصد مردم در انتخابات‌ها شرکت کرده‌اند که در مقایسه با سایر کشورهای جهان عدد مناسبی است.

ایمنا: امروز میزان استقلال ما در چه حدی است؟

حجت الاسلام اژه‌ای: در بحث استقلال می‌توان گفت که امروز هیچکس به زور بر ما حکومت نمی‌کند و ما به آزادی از حکومت استبداد رسیده‌ایم و در آن واقعیم. قبل از انقلاب حتی سلاطین قاجار نوکر بیگانه بودند و در زمان قاجار و پهلوی بخش‌های زیادی از کشور ما جدا شد. یکی از مشکلات آب مردم سیستان و خراسان‌های شمالی و جنوبی مربوط به همین بخش‌هایی است که در زمان این حکومت‌ها از ایران جدا شد و این سلاطین یک روز هم در برابر بیگانگان از خود مقاومت نکردند تا تجزیه و کوچک شدیم با این حال پس از ۸ سال جنگ حتی یک وجب از خاک خود را در دوران حکومت اسلامی از دست ندادیم. بنابراین به استقلال ۱۰۰ درصدی هم رسیدیم.

قبل از انقلاب دولت ما دست نشانده بیگانه و ارتش و ثروت ما در اختیار بیگانه بود. بیش از ۱۰۰ سال انگلیسی‌ها تمام نفت ما را بردند و هیچ نفعی به مردم ما نرساندند. عوامل پهلوی با بیش از ۳۰ میلیارد دلار از ایران رفتند اما وقتی امام خمینی (ره) از دنیا رفت فقط یک خانه داشت. امروز هم می‌بینیم که دارایی مقام معظم رهبری با قبل از انتصاب ایشان به عنوان رهبر جامعه هیچ تفاوتی نکرده است و این موضوع در زندگی تمام شهدای انقلاب از شهیدان رجایی و بهشتی گرفته تا سرداران جنگ صدق می‌کند. قبل از انقلاب ارتش ما به اسرائیل کمک می‌کرد و در جنگ ویتنام در اختیار آمریکا بود. من در سال‌های ۵۳ تا ۵۵ افسر وظیفه بودم و به یاد دارم که ارتش ایران تحت فرمان انگلیس می‌جنگید اما امروز می‌بینیم که ارتش ما به یکی از بزرگترین قدرت‌های نظامی تبدیل شده و از سرزمین و منافع ملی ما دفاع می‌کند. پس از این نظر نیز به اهداف خود رسیده‌ایم.

مسائل داخل کشور بحث مفصلی نیاز دارد. فقط کافی است برنامه‌های پنج ساله زمان شاه را با امروز مقایسه کنیم. بر اساس نظریه بسیاری از کارشناسان خارجی در جنگ تحمیلی یک هزار میلیارد دلار به ایران خسارت وارد شد و تا سال‌ها مجبور به بازسازی این خرابی‌ها بودیم. قبل از انقلاب بیش از ۷۰ درصد روستاها از امکانات اولیه مانند آب و برق محروم بودند اما امروز می‌بینیم ۲۲ میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارند. همه اینها در شرایطی است که جمعیت کشور هم دو برابر شده است و فشارهای خارجی موجب شده تا حتی کشورهای افغانستان و پاکستان هم از ما خرید نکنند. با وجود همه سنگ‌اندازی‌ها در مجموع جمهوری اسلامی در زمینه خدمت رسانی موفق عمل کرده است. در سال ۵۶ امید به زندگی در ایران بین ۵۰ تا ۵۵ سال بود اما این میزان در زمان فعلی به ۷۵ سال رسیده است و با احتساب سایر معیارهای پیشرفت می‌توان گفت که در جمهوریت، استقلال و آزادی ۱۰۰ درصد و در خدمات بین ۵۰ تا ۷۰ درصد به اهداف خود رسیده‌ایم.

ایمنا: آیا از نظر شما ۹۸.۲ درصد رأی مردم به جمهوری اسلامی امروز کاهش نیافته است؟

حجت الاسلام اژه‌ای: برای پاسخ به این سوال باید مشروعیت و مقبولیت نظام را بررسی کنیم. اینکه حکومت ما دموکراسی است و با نظر مردم روی کار آمده یعنی مشروعیت داریم و قانونی هستیم. در فرانسه و آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها رأی مردم چندان تأثیری ندارد و افراد معدودی قانون اساسی برای آنها می‌نویسند. در انگلیس که اصلاً قانون اساسی وجود ندارد. با این حال می‌بینیم که در کشورهایی مثل انگلیس، ملکه ۳۰۰ سال است که اصلاً مردم را در محاسبات خود به حساب نمی‌آورد. مسئله مشروعیت نظام ما با همان رأی ۹۸.۲ درصد ابتدای انقلاب به قوت خود باقی است. در زمینه اجرا هم باید گفت کشوری را نمی‌توانید پیدا کنید که در شرایط عادی تعداد رأی دهندگانی بیش از ۶۵ درصد داشته باشد. با این حال در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها و فتنه‌های انجام شده حدود نیمی از مردم ما پای صندوق‌های رأی می‌آیند و در رفراندوم شرکت می‌کنند.

کد خبر 740518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.