واکسیناسیون بیش از ۴ میلیون راس دام علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خوزستان

معاون سلامت دامپزشکی خوزستان گفت: بیش از چهار میلیون راس دام‌ سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسیناسیون می‌شوند.

بهمن جوشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از خوزستان اظهار کرد: طرح واکسیناسیون رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خوزستان آغاز شد، این طرح از ابتدای فروردین سال‌جاری آغاز و تا انتهای خرداد ادامه دارد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در این طرح واکسیناسیون بیش از چهار میلیون رأس دام سبک عشایری و روستایی استان تحت پوشش رایگان واکسیناسیون این بیماری قرار گیرند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان درباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، توضیح داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا به اختصار PPR یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در جمعیت دام سبک ( گوسفند و بز ) بوده و باعث بروز تلفات و خسارات اقتصادی فراوان در جمعیت دامی حساس می‌شود و علائم این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه بروز پیدا می‌کند و دام مبتلا، به شدت لاغر و در نهایت تلف می‌شود.

جوشن، ادامه داد: در این طرح واکسیناسیون دام‌های موجود در چراگاه‌های مشترک با حیات‌وحش استان نیز تحت پوشش حداکثری قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری، مهمترین راه پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان در پایان از دامداران خواست به منظور پیشگیری از بروز بیماری در جمعیت دام سبک و با توجه به کوچ رو بودن بخش عمده دام سبک استان، همکاری لازم را با اکیپ واکسیناسیون داشته باشند و حتماً قبل از کوچ کردن، نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

کد خبر 740458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.