۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانی

چشم بر هم زدیم و شب‌های قدر از راه رسید؛ ایامی که خداوند آن را برای اهدای بالاترین هدیه خود به بشریت، یعنی «قرآن» برگزیده، مقدرات یک سال انسان‌ها تعیین می‌شود و عبادت آن برتر از عبادت هزار ماه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چشم بر هم زدیم و اولین شب قدر از راه رسید؛ شبی که بسیاری از اساتید اخلاق و عرفان توصیه کرده‌اند می‌توانیم در آن سرنوشت یک سالمان را رقم بزنیم و بر این اساس باید توجه کرد که بی‌توجهی به آن تنها به ضرر خودمان خواهد بود چرا که در تمام سال، ماهی به عظمت ماه پربرکت رمضان نیست؛ ماهی که خداوند آن را برای اهدای بالاترین هدیه خود به بشریّت، یعنی «قرآن» برگزیده و از سویی ماهی است که شب قدر در آن واقع شده، شبی که مقدّرات یک سال انسان‌ها تعیین می‌شود و عبادت آن برتر از عبادت هزار ماه است.

در دعای روزانه ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ؛ خدایا در این ماه درک فضیلت شب قدر را روزی‌ام کن»؛در روایتی از امام باقر (ع) نیز آمده است: «هرکس شب قدر را احیا دارد، گناهان او آمرزیده شود، هرچند زیاد باشد.» لذا به بیان مرحوم علّامه مجلسی، بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است.

امشب یعنی دهم فروردین مصادف با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و اولین شب از شب‌های احیا و به روایتی شب قدر است‌؛ شیخ عباس قمی در مفاتیح‌الجنان درباره این شب این‌طور نوشته است: «شب نوزدهم اوّل شب‌های قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر از عمل در هزار ماه است و در آن شب، تقدیر امور سال می‌شود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل می‌شوند و به خدمت امام زمان (عج) مشرّف می‌شوند و آنچه برای هرکس مقدّر شده است بر امام زمان (عج) عرضه می‌کنند.»

مسلمین جهان را فراموش نکنید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت شب‌های قدر می‌گویند: «شب قدر، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی است. از خدای متعال عذرخواهی کنید. حال که خدای متعال به من و شما میدان داده است که به سوی او برگردیم، طلب مغفرت کنیم و از او معذرت بخواهیم، این کار را بکنیم، والّا روزی خواهد آمد که خدای متعال به مجرمین بفرماید: «لایؤذن لهم فیعتذرون». خدای نکرده در قیامت، به ما اجازه عذرخواهی نخواهند داد. به مجرمین اجازه نمی‌دهند که زبان به عذرخواهی باز کنند؛ آنجا جای عذرخواهی نیست «فاذکرونی اذکرکم»؛ مرا به یاد آورید، تا من شما را به یاد آورم؛ شب‌های قدر را حقیقتاً قدر بدانید. قرآن صریحاً می‌فرماید: «خیر من الف شهر»؛ یک شب بهتر از هزار ماه است! این خیلی ارزش دارد. و برای مسائل کشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل کشورهای اسلامی دعا کنید.»

آیت‌الله مصباح یزدی نیز درباره شب نوزدهم ماه رمضان این‌طور گفته است: در روایتی درباره تعیین شب قدر آمده است: مقدّرات سال در شب نوزدهم تقدیر می‌شود؛ «قُسِمَ فِیهَا الْأَرْزَاقُ وَ کُتِبَ فِیهَا الاجَالُ وَ خَرَجَ فِیهَا صِکَاکُ الْحَاجِّ» در شب نوزدهم ارزاق، درآمدها و روزی افراد و همچنین مدت حیات و زندگی آنان تا سال آینده تعیین می‌شود. علاوه بر آن در شب نوزدهم مشخص می‌شود که چه کسانی در آن سال به حج می‌روند.

شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانی

آیت‌الله فاطمی‌نیا نیز این‌طور تاکید کرده است: «اگر ما چند شب مانده به شب قدر به فکر شب قدر هستیم هنر نمی‌کنیم جمال السالکین آیت الله آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی قدس الله روحه می‌نویسد: یک سال مانده به شب قدر به فکر شب قدر باشید، در جوانی که این مطلب را دیدم خیال خامی داشتم، خیال می‌کردم که این مرد بزرگ می‌خواهد بگوید که یعنی آدم تقویمش را نگاه کند آن شب مثلاً به خانه دوستش نرود، آن شب عروسی نرود، آن شب را ضایع نکند و از این حرف‌ها. بعد فهمیدم که نه مقصودش این نیست می‌خواهد بگوید در طول سال کاری نکنی که آن کار شب قدر بیاید جلوی تو را بگیرد. یک دلی شکستی به دست نیاوردی همینطور که سرگرم بک یا الله هستی آن دل می‌آید و می‌گوید یواش برو کجا می‌روی! حقی رو ضایع کردی هنوز جبران نکردی، پدر رو خشمگین کردی، دل مادر رو شکستی و هذا.»

اعمال مشترک شب‌های قدر

اعمال مشترک این سه شب، یعنی شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ عبارت است از غسل، دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از نماز ۷۰ مرتبه بگوید «استغفرالله و اتوب الیه» و همچنین قرآن مجید را بگشاید و در مقابل خود بگذارد و بگوید «اللهم انی اسالک بکتابک المنزل و ما فیه و فیه اسمک الاکبر و اسماؤک الحسنی و ما یخاف و یرجی ان تجعلنی من عتقائک من النار» یعنی «خدایا از تو می‌خواهم به حق کتاب فرستاده شده‌ات و آنچه در آنست که در آن نام بزرگت و نام‌های نیکویت قرار دارد و آنچه بدان‌ها ترس و امید شود که مرا از زمره آزادشدگانت از دوزخ قرار دهی.»

یکی دیگر از اعمال این شب‌ها قرآن بر سر گرفتن است و در همان حال بگوید «اللهم بحق هذا القرآن و بحق من ارسلته به و بحق کل مؤمن مدحته فیه و بحقک علیهم فلا احد اعرف بحقک منک» یعنی «خدایا به حق این قرآن و به حق آن کس که او را بدان فرستادی و بحق هر مؤمنی که در این قرآن مدحش کرده‌ای و به حقی که تو بر ایشان داری زیرا کسی نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد.»

پس ۱۰ مرتبه بگوید «بک یا الله، بمحمد، بعلی، بفاطمه، بالحسن، بالحسین، بعلی بن الحسین، بمحمد بن علی، بجعفر بن محمد، بموسی بن جعفر، بعلی بن موسی، بمحمد بن علی، بعلی بن محمد، بالحسن بن علی و بالحجه» و هر حاجتی که داری بیان کن. زیارت امام حسین (ع)، صد رکعت نماز و شب زنده داری از دیگر اعمال این شب هاست که به طور مفصل در مفاتیح‌الجنان آمده است.

شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانی

اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان

۱۰۰ مرتبه «اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَاَتوبُ اِلَیه»

۱۰۰ مرتبه «اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ»

دعای «ذَاالَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی کُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ وَیا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی وَلا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوهً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ» خوانده شود.

دعای «اللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَکیمِ فی لَیلَةِ الْقَدْرِ وَفِی الْقَضاَّءِ الَّذی لایرَدُّ وَلا یبَدَّلُ اَنْ تَکتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَیتِک الْحَرامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْکورِ سَعْیهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُکفَّرِ عَنْهُمْ سَیئاتُهُمْ وَاجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْری وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ فی رِزْقی وَتَفْعَلَ بی‌کذا وَکذا» خوانده شود.

کد خبر 740094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.