حجم ذخیره آب سدهای کردستان ۶۵ درصد است/ سرریز شدن چهار سد

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، ذخیره آب سدهای استان را حدود ۶۵ درصد دانست و گفت: در حال حاضر ذخیره آب سدهای استان حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، محمدمعززاده مردوخی در خصوص وضعیت آب ذخیره پشت سدهای استان، اظهار کرد: با توجه به دو جبهه اخیر بارندگی که از بیست‌وهشتم اسفند ۱۴۰۲ تا ششم فروردین سال جاری تداوم داشت، متوسط بارندگی استان در فروردین سال‌جاری ۲۹ میلی‌متر بود که بیشترین میزان بارش در شهرستان بانه با حدود ۸۱ میلی‌متر و کمترین آن در بیجار و دیواندره به میزان ۱۱ میلی‌متر بود.

وی میزان بارش سال آبی‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ۱۱۰ میلی‌متر دانست و افزود: این بارش‌ها منجر به افزایش ۲۹ درصدی رواناب و بالابردن حجم آب رودخانه‌ها شده است که البته این رقم نسبت به درازمدت ۱۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان ادامه داد: این بارندگی‌ها منجر به سرریز سدهایی همچون عباس آباد بانه، چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان و سد آزاد شد و با توجه به جبهه بارشی پیش‌رو انتظار می‌رود سدهای قشلاق سنندج و زیویه شهرستان کامیاران نیز بزودی سرریز شوند.

معززاده مردوخی نسبت به احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان نیز هشدار داد و تصریح کرد: نظر به حجم بارش‌های زیاد و احتمال جاری شدن سیل، اطلاع رسانی‌های لازم از طریق روابط عمومی این شرکت و ادارات منابع آب شهرستان‌های تابعه استان، مکرراً صورت گرفته که تاکنون هیچ خسارت مالی و جانی ناشی از وقوع سیل در استان گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه استان کردستان یک استان مهمانپذیر بوده است، با توجه به سیلابی بودن بیشتر رودخانه‌های استان، از گردشگران، مسافران، کشاورزان و ذینفعان تقاضا می‌شود از تردد و اتراق در مسیر جریان‌های آبی به خصوص پایین دست سدها، اکیداً خودداری کنند.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، ذخیره آب سدهای استان را حدود ۶۵ درصد دانست و گفت: در حال حاضر ذخیره آب سدهای استان حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که درصد پرشدگی سدهای استان در مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد بود.

معززاده مردوخی خاطرنشان کرد: هر چند ذخایر آبی خوبی در پشت سدهای استان داریم، اما بارش برف خوبی را طی سال آبی گذشته شاهد نبودیم و ذخایر آب زیرزمینی همچنان نیازمند حفاظت و صیانت است که از عموم شهروندان، ذینفعان و کشاورزان استان تقاضامندیم نسبت به رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب نهایت تلاش خود را مبذول دارند.

کد خبر 739431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.