فقیر و غنی، مهمان سفره کرامت کریم اهل‌بیت(ع)

توزیع نان صلواتی بین مردم، نه‌تنها در اصفهان، بلکه در نقاط مختلف کشور انجام می‌شود و بیش از ۳۰ سال است که نانوایی‌ها در ایام ولادت کریم اهل بیت(ع) نان صلواتی توزیع می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وقتی ماه مبارک رمضان به نیمه می‌رسد و ولادت ماهِ خانه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) می‌رسد، شیفتگان این امام کریم به روش‌های مختلف ارادت خود را به ایشان نشان می‌دهند؛ سنت زیبای پخت نان صلواتی، از کارهای شایسته‌ای است که در ایام ولادت ایشان انجام می‌شود چرا که امام حسن مجتبی (ع) نمونه کاملی از بذل و بخشش در راه خدا بودند و حتی قبل اینکه نیازمند چیزی طلب کند، نیازش را برطرف می‌کردند که این اتفاق کریمانه، الگوی خوبی برای این سنت زیبا باشد؛ سفره کرامتی که فقیر و غنی مهمان آن هستند و از آن بهره‌مند می‌شوند، هر چند که همه ما با هر مقام و جایگاهی که داریم، همیشه نیازمند محبت خانه اهل بیت (ع) هستیم.

حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور، مدیر طرح سفره کرم امام حسن مجتبی (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: حدود سال ۷۰، تعدادی از افراد خیر این طرح را دادند زیرا برای امام حسین (ع) کارهای زیادی انجام می‌دهیم، اما برای امام حسن (ع) آنطور که باید و شاید کاری انجام نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ایشان کریم اهل‌بیت بودند و از قدیم نان و برکت آن به نام حضرت بوده است، بنابراین این طرح ارائه می‌شود که با نانوایی‌ها صحبت کنیم و نان رایگان به مردم دهیم؛ این موضوع در سال اول با سه نانوایی شروع شد و کم‌کم گسترش پیدا کرد و در حال حاضر در اصفهان بیش از ۳۰۰ نانوایی وجود دارد که در این طرح هستند و عصر چهاردهم ماه رمضان، نان صلواتی به مردم می‌دهند البته این طرح در شهرستان‌های دیگر استان هم انجام می‌شود.

مدیر طرح سفره کرم امام حسن مجتبی (ع) خاطرنشان می‌کند: معمولاً تلاش کرده‌ایم که کار به‌صورت متمرکز نباشد یعنی در هر محله یک خیر پیدا و با نانوایی همان محله مرتبط می‌کنیم؛ سپس هزینه آن مشخص می‌شود و فرد خیر آن را پرداخت می‌کند؛ در نتیجه، برای سال‌های بعد یا از طرف ما یا خود خیران‌، پیگیری صورت می‌گیرد؛ در بعضی مواقع، وسع افراد برای پرداخت هزینه یک نانوایی کافی نیست، بنابراین هزینه‌ای را به کارت خودمان واریز و سپس هزینه‌هایی را جمع‌آوری می‌کنیم و به نانوایی‌ها می‌دهیم؛ با این حال عمده کار با مرتبط شدن خود مردم با نانوایی‌ها صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام نیلی‌پور عنوان می‌کند: به مرور زمان دو طرح به کار اضافه شد، حدود هشتاد هزار بسته نان بسته‌بندی می‌شود و در مکان‌هایی که افراد نمی‌توانند به نانوایی بروند و نیاز به نان دارند توزیع می‌شود، مانند بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها، زندان‌ها و پادگان‌ها.

وی یادآوری می‌کند: کار دیگری که دو سال است انجام می‌شود، موکب‌هایی در سطح شهر است که امسال ۱۰ موکب و هرکدام به مدت پنج شب برقرار خواهند بود به این صورت که همانجا نان را پخت و توزیع می‌کنند که بیش از ۱۰۰ هزار نان به همین روش به دست مردم می‌رسد.

مدیر طرح سفره کرم امام حسن مجتبی (ع) خاطرنشان می‌کند: این موکب‌ها علاوه بر توزیع نان، هنگام افطار به توزیع یک افطاری ساده اقدام می‌کنند و علاوه بر آن، سرود، مسابقه و جوایزی که به کودکان اهدا می‌شود؛ این موکب‌ها در سطح شهر پراکنده هستند و در مرکز شهر در قسمت‌های مختلف از جمله ابتدای خیابان آمادگاه، میدان امام علی (ع) و گلستان شهدا از سیزدهم تا هفدهم ماه رمضان در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مقام معظم رهبری نیز درباره این سنت حسنه فرمودند: ‏ «انسان چقدر لذت می‌برد که می‌بیند در شب ولادت امام مجتبی (ع) بالای سر یک نانوایی تابلو زده‌اند که امشب به عشق امام حسن، نان این نانوایی صلواتی است.»

کد خبر 739135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.