تندبادهای شدید و بارش همراه با صاعقه در اصفهان اوج می‌گیرد

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار نارنجی و زرد طی فعالیت سامانه بارشی از اوج و شدت وزش باد همراه با تندباد و خیزش گردوخاک در نواحی شرقی و سایر مناطق مستعد از بعدازظهر امروز و شب‌هنگام در استان خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر ورود سامانه پرانرژی از بعدازظهر امروز از مرزهای غربی و جنوبی است که تا اواخر وقت دوشنبه در سطح استان فعال خواهد بود.

وی افزود: براساس نحوه فعالیت آن به صورت افزایش ابر، گاهی مه آلود و در شب بارش باران، گاهی رگبار و رعدوبرق و در مناطق مستعد احتمال تگرگ در تمام نواحی استان وزش باد به نسبت شدید تا شدید و طوفان لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: وزش باد در نواحی شرقی استان شدت بیشتری داشته و با تندباد و خیزش گردوخاک همراه خواهد بود، این سامانه از نظر بارشی بر روی مناطق غربی و جنوبی فعالیت مناسب‌تری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اوج فعالیت سامانه مذکور شب‌هنگام امروز و طی فردا بر روی بیشتر مناطق استان خواهد بود، تصریح کرد: طی فعالیت تا خروج سامانه نوسانات دمایی قابل توجه است، مخاطرات همراه با این سامانه آبگرفتگی معابر، کولاک برف در گردنه‌ها، روان شدن سیل در مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، تنش دمایی و محصولات کشاورزی، سقوط درختان کهن فرسوده و سقوط از ارتفاع، خطر صاعقه در طبعی، کاهش دید و اختلال در تردد جاده‌های داخل و خارج استان است.

امینی درباره صدور هشدار سطح نارنجی با فعالیت سامانه نخست بارشی از امشب تا بعدازظهر وقت دوشنبه ششم فروردین سال جاری در استان، گفت: فعالیت این سامانه با بارش برف و باران، مه‌آلود و صاعقه در مناطق غربی و جنوبی، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، خوانسار، فریدون (داران)، فریدون‌شهر و گلپایگان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه مه‌آلودگی و کاهش دید در جاده‌ای جنوب و غرب، آبگرفتگی معابر و احتمال کولاک برف در گردنه‌ها، جاری شدن سیل و روان اب و صاعقه از مخاطرات سامانه بارشی است، ادامه داد: احتیاط در سفرهای درون و برون استانی و شهری، به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر، تمهیدات لازم جهت حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، گلخانه‌ها، آمادگی راهداری به ویژه در مسیرهای مه‌خیز و طوفان، توقف فعالیت‌ها در فضای باز، انجام تدابیر پیشگیرانه برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از سیل و آبگرفتگی، خودداری از فعالیت کوهنوردی و گردشگری، توقف اقدامات در طبیعت، نداشتن اتراق در مسیر رودخانه توصیه می‌شود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور هشدار سطح زرد طی فعالیت سامانه دوم با وزش باد شدید، طوفان و گردوخاک از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت دوشنبه در استان، اظهار کرد: فعالیت این سامانه در مناطق شمال شرقی اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خوروبیابانک، کوهپایه، مهاباد، مورچه خورت، نائین، نطنز و ورزنه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اختلال و کاهش دید در جاده‌های شمال و شرق به واسطه گردوخاک محلی، احتمال اختلال در سفرهای برون و درون شهری، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی و گلخانه‌ها، آسیب به سازه‌های شهری و روستایی، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیر تردد محورهای مواصلاتی اصفهان به یزد، سقوط بنرها و از ارتفاع از اثرات مخاطرات این سامانه است.

امینی با بیان اینکه کمینه دمای هوا در ۲۴ ساعت اینده در بیشتر مناطق استان چهار تا شش درجه افزایش خواهد داشت، گفت: افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۱۸ درجه سلسیوس بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۱۰ درجه سلسیوس بالای صفر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۲۹ درجه سلسیوس بالای صفر و بوئین میاندشت با کمینه دمای سه سلسیوس بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و سردترین مناطق استان هستند.

کد خبر 738842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.