مزارع گل شناور؛ راه‌حلی برای بحران آلودگی آب

مزارع گل شناور می‌تواند تلاش‌های پاک‌سازی آبراه‌ها را متحول کند و مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی بالایی را به همراه داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، محققان آمریکایی طی مطالعه‌ای در جنوب فلوریدا رویکرد جدیدی را برای مبارزه با آلودگی آب کشف کرده‌اند. این امر مسئله‌ای مبرم است که بسیاری از مناطق شهری با آن مواجهند، با این حال تیم تحقیق با استفاده از سکوهای شناور ارزان‌قیمت، با موفقیت گل‌هایی را در آبراه‌های آلوده پرورش داد و پس از مدتی به نتایج قابل‌توجهی در حذف مواد مغذی دست پیدا کرد و راهی امیدوارکننده برای پاک‌سازی محیط زیست و به‌دست‌آوردن سود اقتصادی ارائه کرد.

مقابله با آلودگی آب‌ها در فلوریدا

این مطالعه که طی یک دوره ۱۲ هفته‌ای انجام شد، نشان داد که این باغ‌های شناور قادر به استخراج ۵۲ درصد فسفر بیشتر و ۳۶ درصد نیتروژن بیشتر از آن‌چه است که به‌طور طبیعی توسط چرخه نیتروژن آب حذف می‌شود. این افزایش قابل توجه در جذب یک پیشرفت بزرگ در تلاش برای پاک‌سازی آب‌های آلوده است که با روان‌آب بیش از حد مواد شیمیایی مضر از مزارع، چمن‌های شهری و مخازن سپتیک آلوده شده‌اند. این آلودگی به تکثیر شکوفه‌های مضر جلبک‌ها منجر می‌شود و مناطق مرده‌ای را ایجاد می‌کند که زندگی آبزیان را تهدید و اکوسیستم‌ها را مختل می‌کند.

مزارع گل شناور؛ راه‌حلی برای بحران آلودگی آب

گل‌های مورد استفاده در مقابله با آلودگی آب

این تحقیق پتانسیل استفاده از انواع خاصی از گل‌ها، به‌ویژه گل همیشه‌بهار را نشان می‌دهد که ثابت شده در این فرایند بسیار مؤثر هستند. گل‌های همیشه‌بهار مورد استفاده داراب مزیت دوگانه اصلاح محیطی و فرصت اقتصادی هستند و نه‌تنها در قایق‌های شناور رشد، بلکه شکوفه‌ها و ساقه‌های تجاری مناسبی نیز تولید می‌کند که آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای بازار گل‌های شاخه‌بریده تبدیل می‌کند که یک صنعت چند میلیارد دلاری است.

تیم تحقیق با الهام از شیوه‌های سنتی مزرعه شناور مانند چینامپاهای آزتک‌ها در مکزیک و سکونتگاه‌های جزیره‌ای درختی میکوسوکی در فلوریدا، امکان رشد این گل‌های شاخه‌ای را برای حذف مواد مغذی اضافی از آبراه‌ها بررسی کرد. بسترهای آزمایشات آن‌ها از تشک‌های ۴*۶ فوت ساخته‌شده از فوم پلی‌اتیلن شناور در مخازن در فضای باز تشکیل شده است که شرایط آبراه‌های آلوده اطراف را شبیه‌سازی می‌کرد. مخازن از نهال‌های زینیا، آفتاب‌گردان و گل همیشه بهار پر شد که در طول مطالعه بالغ شدند و کیفیت آب را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشیدند.

مزارع گل شناور؛ راه‌حلی برای بحران آلودگی آب

موفقیت آزمایش‌های اولیه منجر به آزمایش‌های بیشتر در کانال‌های واقعی شد. این برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی عملی بودن و اثربخشی روش را بدون نیاز به تغییر در چشم‌انداز موجود تأیید کرد.

یکی از جنبه‌های جالب این مطالعه، تمرکز بر ریشه‌های ناخواسته گل همیشه بهار غول‌پیکر یعنی ریشه‌هایی است که به جای پایه آن از ساقه گیاه رشد می‌کنند و می‌تواند به پایداری گیاهان و کارایی جذب مواد مغذی روی سکوهای شناور کمک کند. این یافته راه را برای کاوش سایر گونه‌های گیاهی با سیستم ریشه مشابه برای پروژه‌های آینده باز می‌کند.

با ادامه گسترش مناطق شهری، چالش مدیریت آلودگی آب تشدید و راه‌حل‌های نوآورانه مانند مزارع گل شناور به‌طور فزاینده‌ای حیاتی می‌شود. کار تیم تحقیقاتی فلوریدا نه‌تنها روشی مناسب برای رسیدگی به این بحران زیست‌محیطی، بلکه الگویی برای شیوه‌های کشاورزی پایدار ارائه می‌دهد که می‌تواند در سراسر جهان تکرار شود. تلاش‌های مداوم برای افزایش مقیاس این رویکرد در فلوریدای جنوبی به‌عنوان شاهدی بر تأثیر جهانی بالقوه چنین ابتکاراتی به‌شمار می‌رود که نویدبخش آینده‌ای پاک‌تر و سبزتر برای آبراه‌های سیاره است.

مزارع گل شناور؛ راه‌حلی برای بحران آلودگی آب

کد خبر 738687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.