نوروز ۱۴۰۳ و اماکنی که بیشترین بازدیدکننده را دارند

روز گذشته بود که آمار اولیه مسافران نوروزی سال ۱۴۰۳ اعلام شد و بر اساس آن در میان موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور حافظیه، تخت جمشید، سعدیه، کاخ سعدآباد و باغ فین بیشترین تعداد بازدیدکننده را داشته‌اند؛ در ادامه معرفی آن‌ها را خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایران سرزمینی با تنوع بالای اقلیم و ظرفیت‌های گسترده تاریخی است که شهرهای مختلف آن هرکدام مقاصدی مناسب برای گشت‌وگذار و سفر در طول سال هستند و از سویی تعطیلات نوروز زمانی مناسب برای سفرهای داخلی به شمار می‌رود؛ چراکه در این ایام فرصت بیشتری برای گشت و گذار وجود دارد و مسافران زیادی برای بازدید از جاهای دیدنی ایران در نوروز به شهرهای مختلف کشور سفر می‌کنند.

روز گذشته بود که آمار اولیه مسافران نوروزی سال ۱۴۰۳ اعلام شد و بر اساس آن در میان موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور از لحاظ بیشترین تعداد بازدیدکننده، حافظیه با ۳۲ هزار و ۹۰۸ مخاطب، رتبه نخست را دارد، همچنین پس از آن پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با ۲۴ هزار و ۴۷۵ نفر، سعدیه با ۱۸ هزار و ۹۰۶ نفر، مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با ۱۵ هزار و ۴۸۰ نفر، باغ فین با ۱۳ هزار و ۲۳۰ نفر، کاخ‌موزه چهلستون با ۱۲ هزار و ۵۲۳ نفر، پاسارگاد با ۱۱ هزار و ۳۲۷ نفر، عمارت عالی‌قاپو با ۱۱ هزار و ۲۴۰ نفر، ارگ کریم‌خانی با ۱۱ هزار و ۱۵ نفر و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با ۱۰ هزار و ۵۱۱ نفر بازدید، در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ که در ادامه به معرفی این اماکن خواهیم پرداخت:

حافظیه

حافظ شیرازی شاعر بزرگ که به لسان‌الغیب نیز شهرت دارد در قرن هشتم می‌زیسته است؛ همچنین حافظیه یا آرامگاه حافظ محل خاک‌سپاری حافظ شیرازی در شیراز است؛ حافظ با اشعار عرفانی و بی‌مانند خود سال‌ها است که مردم را شیفته سخنان خود کرده است.

این شاعر تاریخی پیوندی محکم با فرهنگ و قلب مردم دارد و در بسیاری از مراسم سنتی چون یلدا و پیشامدهای مهم با اشعار خود حضور دارد تا آرامشی دلپذیر را به آنان هدیه دهد؛ از این‌رو بدیهی است که با وجود این محبوبیت آرامگاه حافظ یکی از مقاصد اصلی گردشگران شیراز باشد.

نوروز ۱۴۰۳ و اماکنی که بیشترین بازدیدکننده را دارند

تخت جمشید

تخت جمشید را در جهان به‌عنوان نماد تمدن پارسی ایران‌زمین می‌شناسند که محوطه آن از جاهای دیدنی استان فارس و در نزدیکی مرودشت شیراز قرار دارد؛ همچنین این مکان شکوه معماری کاخ پادشاهان در عصر ایران باستان را نشان می‌دهد.

تخت جمشید روی سکویی ۸ تا ۱۸ متر بلندتر از جلگه مرودشت بنا شده است و چندین بخش اصلی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاخ‌های تشریفاتی، کاخ‌های کوچک اختصاصی، خزانه شاهی و همچنین دژ و باروهای حفاظتی اشاره کرد.

حائز اهمیت است که در بخش شمال غربی تخت مشید، دو ردیف ۱۱۱ پله‌ای با پهنای زیاد و ارتفاع کم (۱۰ سانتی‌متر) در مقابل یکدیگر قرار گرفته است که بی‌شک در همان لحظه نخست، شما را مبهوت خود خواهند کرد.

نوروز ۱۴۰۳ و اماکنی که بیشترین بازدیدکننده را دارند

سعدیه

سعدیه شیراز مقبره سعدی شیرین‌سخن، شاعر نامدار و پرآوازه ایرانی است. لازم به ذکر است که شیخ اجل سعدی ۸۸ سال عمر می‌کند و از این عمر گران‌بها دو شاهکار ادبیات ایران بوستان و گلستان سعدی برای شعر و ادب پارسی بجا می‌ماند.

شاعر محبوب ایرانی در خانقاهی در شیراز زندگی می‌کرده است که پس از مرگ او را در همان خانقاه که محل سکونتش بود دفن می‌کنند؛ این مقبره در طول تاریخ داستان‌های زیادی را پشت سر گذاشته و تغییرات زیادی کرده، اما همیشه محفل علاقه‌مندان به شعر و ادب پارسی و یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شیراز بوده است.

نوروز ۱۴۰۳ و اماکنی که بیشترین بازدیدکننده را دارند

کاخ سعدآباد

اگر به بازدید از فضاهای تاریخی علاقه دارید، مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد یکی از برجسته‌ترین مکان‌های تاریخ معاصر ایران است.

آخرین پادشاهان ایران در دوره‌های قاجار و پهلوی، در مجموعه کاخ سعدآباد زندگی کرده‌اند که بازدید از مجموعه سعدآباد می‌تواند اطلاعات قابل تأملی در خصوص تاریخ معاصر ایران در اختیارتان بگذارد.

همچنین مجموعه کاخ سعدآباد یکی از سه مجموعه کاخ زیبا و تاریخی منطقه شمیرانات شهر تهران به‌شمار می‌رود که در میان باغی پردرخت و سرسبز قرار دارند و قدم زدن در میان طبیعت زیبای این باغ نیز خالی از لطف نیست.

نوروز ۱۴۰۳ و اماکنی که بیشترین بازدیدکننده را دارند

باغ فین

باغ فین از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان است که نه‌تنها به‌عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است بلکه جزو ۹ باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی به حساب می‌آید؛ این باغ به حدی زیبا است که از آن به‌عنوان نمونه کامل باغ‌سازی ایرانی یاد می‌کنند. همچنین باغ فین به‌لطف وجود فواره‌های متعدد، صدای دلنشین آب و درختان سر به فلک‌کشیده، مکانی رویایی برای گشت‌وگذار به‌شمار می‌رود.

علاوه بر این، بناهای تاریخی متعددی نظیر خلوت کریمخانی، حوض جوشان، شترگلوی قاجاری، تقسیم‌گاه آب و موزه ملی کاشان در این باغ وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. لازم به ذکر است که با این همه شاید بتوان یکی از دلایل اصلی شهرت باغ فین را قتل امیر کبیر، صدراعظم مشهور ایران دانست که از مهم‌ترین وقایع تاریخی در این باغ به‌شمار می‌رود.

نوروز ۱۴۰۳ و اماکنی که بیشترین بازدیدکننده را دارند

کاخ‌موزه چهلستون

کاخ چهلستون یکی از ۹ باغ ایرانی است که در مجموع به عنوان یکی از ۲۳ اثر ثبت شده میراث جهانی ایران به نام باغ ایرانی به ثبت رسیده است.

کاخ چهلستون که یکی از شاخص‌های شهری اصفهان محسوب می‌شود، در کنار میدان نقش جهان و در همسایگی چهارباغ واقع شده است؛ در همین راستا این باغ به همراه عمارت باشکوه مرکزی آن، از جمله خاطرات دوران حکومت صفویه در اصفهان است که پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت، توسط شیخ بهایی طراحی شده و حائز اهمیت است که این کاخ با معماری شگفت‌انگیز و بدیع قرن هفدهم خود بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند.

نقاشی‌های دیواری زیبای چهل ستون تنها یکی از جاذبه‌های آن است، انعکاس بیست ستون تالار در حوض روبروی کاخ تصوری از چهل ستون را به وجود می‌آورد. از این رو با نام چهل ستون (چهلستون) مشهور شده است.

در حال حاضر این عمارت به عنوان موزه فعالیت می‌کند و تالار مرکزی آن آثار هنری دوره‌های مختلف ایران را به نمایش می‌گذارد.

نوروز ۱۴۰۳ و اماکنی که بیشترین بازدیدکننده را دارند

پاسارگاد

مجموعه پاسارگاد در شیراز یکی از آثار به‌جای مانده از دوران هخامنشی و از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است؛ پاسارگاد در شهرستان پاسارگاد استان فارس و در دشت مرغاب قرار دارد که این مجموعه وسیع شامل مقبره کوروش، کاخ‌های سلطنتی، باغ شاهی و آبراهه‌ها، برج سنگی، تل تخت، محوطه مقدس، کاروانسرای مظفری و مسجد اتابکی می‌شوند.

مجموعه باستانی پاسارگاد اولین پایتخت هخامنشیان بود که محوطه اصلی آن، ۱۶۰ هکتار وسعت داشت و دشتی بزرگ آن را احاطه کرده بود؛ در همین راستا بی‌شک، آرامگاه کوروش، معروف‌ترین بنای این مجموعه باستانی در شیراز است.

نوروز ۱۴۰۳ و اماکنی که بیشترین بازدیدکننده را دارند

کاخ عالی‌قاپو

کاخ عالی‌قاپو در میدان نقش جهان اصفهان از زیباترین نمونه‌های معماری دوره صفویان به شمار می‌آید؛ عمارت عالی‌ قاپو با معماری برجسته و تزئینات قابل‌توجه از هنرمندان سرشناس ایرانی، توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند.

از مهم‌ترین بخش‌های کاخ عالی‌قاپو می‌توان به سر در ورودی کاخ، تالارهای مجلل، تالار موسیقی در بالاترین طبقه و آثار هنری برجسته در نقاط مختلف عمارت عالی‌قاپو اشاره کرد.

حائز اهمیت است که پایه‌های اصلی این عمارت، بر چوب بنا شده‌اند و همین بر جذابیت معماری کاخ عالی‌قاپو می‌افزاید.

نوروز ۱۴۰۳ و اماکنی که بیشترین بازدیدکننده را دارند

ارگ کریم‌خان

در میان دیدنی‌های شیراز، ارگ کریم‌خان یکی از مشهورترین‌ها است؛ به طوری که این بنای باشکوه در مرکز شهر شیراز قرار داشته و از آثار باشکوه دوره زندیه است که توسط کریم‌خان زند معروف به وکیل‌الرعایا در سال ۱۱۸۰ هجری قمری ساخته شده است.

این ارگ محل حکومت و زندگی کریم‌خان بود و به همین علت به ارگ کریم‌خان معروف است؛ همچنین حائز اهمیت است که ارگ کریم‌خان در سال ۱۳۵۱ در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفت.

نوروز ۱۴۰۳ و اماکنی که بیشترین بازدیدکننده را دارند

کاخ گلستان

کاخ گلستان شامل مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در استان تهران می‌شود که در زمان‌های مختلفی ساخته شده است. این کاخ به لحاظ معماری و ارزش آثار هنری و تاریخی‌، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشور به شمار می‌رود چراکه وقوع رخدادهای تاریخی مهم در این محل، آن را به سندی زنده از تاریخ ایران تبدیل کرده است.

این مجموعه که از جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید، در بافت قدیمی شهر قرار دارد و به‌راحتی می‌توان با وسایل حمل‌ونقل عمومی به آن دسترسی داشت و مسحور این همه زیبایی، تاریخ، معماری، فرهنگ و هنر ایران شد.

نوروز ۱۴۰۳ و اماکنی که بیشترین بازدیدکننده را دارند

کد خبر 738610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.