۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
ماه در اوج زمینی قرار می‌گیرد

ماه چهارم فروردین به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه شنبه -چهارم فروردین- به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد؛ فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست، کمی بیضی شکل است و یک مسیر بیضوی را طی می‌کند؛ همان‌طور که ماه هر ۲۹.۵ روز یک‌بار این مسیر بیضی شکل را به دور زمین طی می‌کند. فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند.

اندازه زاویه‌ای ماه نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است و روشنایی آن نیز تغییر می‌کند. البته تشخیص این اتفاق در عمل دشوار است زیرا فازهای آن نیز هم‌زمان در حال تغییر است.

سیاره عطارد در دوگانگی

سیاره عطارد شنبه –چهارم فروردین‌ماه- در ظهور عصرگاهی خود به فاز دوگانگی خود می‌رسد و در قدر منفی ۰.۵ می‌درخشد، البته مشاهده این پدیده از اصفهان دشوار است؛ از آنجا که سیاره عطارد را می‌توان فقط در زمان گرگ‌ومیش مشاهده کرد، یافتن آن در حالتی که در فاز هلال نازک قرار دارد دشوار است، بنابراین مشاهده این سیاره در روزهای بعد و پس از رسیدن به بالاترین نقطه خود در آسمان بسیار آسان‌تر از روزهای قبل خواهد بود.

مدار سیاره عطارد نسبت به زمین به خورشید نزدیک‌تر است، به این معنا که همیشه نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خیره‌کننده خورشید محو می‌شود؛ هر بار که سیاره عطارد به بزرگ‌ترین جدایی از خورشید می‌رسد، فقط برای چند هفته قابل مشاهده است، این اتفاق تقریباً هر سه تا چهار ماه یک‌بار تکرار می‌شود.

کد خبر 738471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.