عملیات احیای فاز نخست مجموعه زندیه سال جاری آغاز می‌شود

شهردار شیراز از آغاز عملیات احیای فاز یک مجموعه زندیه در سال جاری خبر داد و گفت: با اهتمام و تعامل جدی که میان دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، احیای مجموعه تاریخی زندیه، میدان توپخانه و نقاره‌خانه طی سال جاری و سال آینده انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد حسن اسدی امروز_ پنج شنبه دوم فروردین_ در آئین گشایش عمارت دیوان خانه وکیل در شیراز اظهار کرد: عمارت دیوان‌خانه که درب آن سالیان سال به روی مردم بسته بود امروز بازگشایی شد و مردم و گردشگران می‌توانند از این مجموعه بازدید کنند.

وی با اشاره به اینکه فضای داخلی عمارت دیوان خانه وکیل نیازمند اقدامات جدی است، افزود: یکی از داشته‌های گران بها و ارزشمند در شهر شیراز پروژه احیای مجموعه زندیه است و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی همچون شهرداری شیراز به جد موضوع احیا را آغاز کرده است و در سال جاری این موضوع در دستور کار است تا عملیات احیای فاز یک مجموعه زندیه آغاز شود.

شهردار شیراز با اشاره به تلاش‌های لازم برای ثبت جهانی مجموعه زندیه، خاطرنشان کرد: بیش از یک دهه این موضوع در دستور کار است و برخی شرایط و الزامات است که این موضوع محقق شود و یکی از انتظارات و مطالبات مردم و مجموعه شهری از وزارت میراث فرهنگی کشور آنست که اهتمام جدی تر به این موضوع داشته باشند تا بتوانیم این مجموعه را به ثبت جهانی برسانیم.

اسدی به جمعیت کثیر گردشگران و مسافرین نوروزی در بازدید از مجموعه زندیه و بناهای گردشگری این مجموعه اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس توافقی که با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس شد، با توجه به اینکه هم اکنون باغ نظر یا آرامگاه کریم خان زند محصور است و شکل خوبی ندارد، مقرر شد این فضا در اختیار شهرداری قرار داده شود تا اقدامات لازم برای آن انجام شود.

وی تصریح کرد: مجموعه زندیه به عنوان گنجی در شهر شیراز بوده و نیاز است همه مسئولین استانی و کشوری پای کار باشند تا این گوهر بی‌بدیل را به کشور و جهان معرفی کنند.

شهردار شیراز تاکید کرد: با اهتمام و تعامل جدی که میان دستگاه‌های اجرایی وجود دارد مجموعه تاریخی زندیه و احیای میدان توپخانه و نقاره خانه طی سال جاری و آینده صورت گیرد.

اسدی اضافه کرد: یکی از الزامات جدی که در ثبت مجموعه‌های جهانی مطرح است، این است که اختلال و مشکل برای مردم و کسبه وجود نداشته باشد و تا امروز مشکل حاد و جدی در این خصوص وجود نداشته است و در مباحث ترافیکی که مطرح می‌شود، ترافیک شدیدی در این محدوده وجود ندارد، اما در یک مقطع زمانی در پیک بازدید و حضور گردشگران در این محور ازدحام و ترافیک وجود دارد و در کنار اقداماتی که انجام می‌شود مسائل ترافیک، تأمین پارکینگ و به ویژه و حمل و نقل عمومی همچون مترو، اتوبوس و تراموا باید مد نظر قرار بگیرد تا کمترین ورود خودرو شخصی را در این گونه محورها شاهد باشیم.

کد خبر 738112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.