ثمربخشی سالن اجلاس اصفهان زیر چتر دولت

ساخت مجموعه سالن‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان (سالن اجلاس سران) به‌عنوان یک طرح چند منظوره با هدف میزبانی اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در ایران آغاز شد؛ این پروژه در خاورمیانه نمونه‌ای فاخر است که باید برای بهره‌برداری از آن از یک مدیریت قوی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در نشستی بین هیئت دولت و مشاوران، اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران و با توجه به ظرفیت‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای میزبانی اجلاس انتخاب شد و مقرر شد، سالنی در شأن جمهوری اسلامی با مشارکت دولت و شهرداری اصفهان در مدت زمان یک سال و نیم احداث شود تا بتواند میزبان شایسته‌ای برای اجلاس سران کشورهای غیر متعهدها باشد.

اصل پایه‌ریزی و احداث سالن در ابتدای دهه ۹۰ و بنا به درخواست دولت وقت بود و در آن زمان اصفهان برای تعامل با دولت پیشتاز شد و سعی شده است در دوره کنونی این پروژه به حد مطلوبی از بهره‌برداری برسد.

کمبود بودجه و پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران، اجرای پروژه اجلاس را به رکود برد و سرمایه عظیمی که در رشد و توسعه اصفهان تأثیر داشت در شرق نصف جهان رها شد.

اجرای چنین پروژه بزرگی با امید کمک‌های دولت آغاز شد، قرار بود این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد؛ این تأخیر در اجرای پروژه در صورتی اتفاق افتاد که مسئولان و نمایندگان استانی تأکید می‌کردند که به دلیل ملی بودن پروژه، دولت باید به تعهدات خود در قبال آن عمل کند، از طرف دیگر کارشناسان اقتصادی نیز بر حضور بخش خصوصی برای تکمیل این پروژه عظیم تاکید داشتند.

زمین ۷۲ هکتاری این مجموعه به اندازه یک شهرک مسکونی ۱۰ هزارنفری است، منطقه‌ای دیپلماتیک برای احداث کنسولگری‌ها پیش‌بینی شده که مذاکرات آن با وزارت امور خارجه نیز انجام گرفته است.

ثمربخشی سالن اجلاس اصفهان زیر چتر دولت

پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی به مرحله بهره‌برداری رسیده است

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: طبق توافقنامه‌ای که ۱۳۸۹ بین دولت وقت و شهرداری وقت امضا شد، یک مرکز همایش‌های بین‌المللی در اصفهان تأسیس شد.

وی می‌افزاید: این سالن همایش، دومین سالن سران در ایران محسوب می‌شود، زیرا برای اجلاس‌های بین‌المللی ظرفیت سالن تهران کافی نیست، به همین دلیل برای ساخت این سالن اجلاس بین شهرهای شیراز و اصفهان اختلاف نظر بود که در نهایت شهر اصفهان انتخاب شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: بعد از انتخاب شهر توافقنامه‌ای بین دولت وقت و شهرداری امضا شد، بر طبق آن شهرداری حدود ۵۰ هکتار زمین به ساخت این سالن همایش اختصاص داد که در حال حاضر به ۷۰ هکتار رسیده است، دولت نیز بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت این مجموعه در نظر گرفت.

اگر دولت پذیرای مدیریت مرکز همایش‌های اصفهان باشد، باید تمام هزینه‌هایی که شهرداری برای آن صرف کرده است را پرداخت کند

نورصالحی بیان می‌کند: قرار بود، اولین اجلاس سران غیرمتعهد سال ۹۱ در مرکز همایش اجلاس اصفهان برگزار شود، اما این مرکز برای اجلاس آماده نشد، زیرا دولت به تعهدات مالی خود عمل نکرد و تنها ۲۰ میلیارد تومان از ۱۰۰ میلیارد تومان را برای ساخت این مرکز پرداخت کرد و اجلاس سران غیر متعهد در تهران برگزار شد و در سال‌های بعد با اهتمام شهرداری آن ۸۰ درصد باقی‌مانده برای ساخت این مرکز تأمین شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی به مرحله بهره‌برداری رسیده و قابل استفاده است، اما زیر ساخت آن از جمله هوشمندسازی، پارکینگ، ویلاها و سالن‌های جنبی آن همچنان تکمیل نشده است و حدود پنج همت برای تکمیل آن نیاز است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: به ظرفیت‌های مرکز همایش اصفهان بعد از اجلاس جایزه مصطفی و حضور وزرا و رئیس جمهور رسیدگی شد.

وی خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر مذاکراتی برای مدیریت مرکز همایش‌های اصفهان بین مجموعه شهرداری، استانداری و معاونت اجرایی رئیس جمهور در حال انجام است.

نورصالحی بیان می‌کند: اگر دولت پذیرای مدیریت مرکز همایش‌های اصفهان باشد، باید تمام هزینه‌هایی که شهرداری برای آن صرف کرده است، پرداخت کند، اما اگر این مجموعه تحت مدیریت شهرداری قرار گیرد، دولت باید به تعهدات قبلی خود عمل کند.

وی با بیان اینکه اگر سالن همایش‌های بین‌المللی تحت نظارت دولت قرار گیرد، نتیجه مطلوب‌تری دربردارد، می‌گوید: اگر این مرکز تحت نظارت دولت باشد، برای بهره‌برداری آن نیز دولت تصمیم‌گیری می‌کند، اما اگر با مدیریت شهرداری به کار خود ادامه دهد، یک شرکت، بهره‌برداری آن را به عهده خواهد گرفت که این مجموعه باید حداقل ظرفیت ملی را داشته باشد.

ثمربخشی سالن اجلاس اصفهان زیر چتر دولت

مرکز همایش‌ها بزرگ‌ترین سایت مرکز همایش‌های بین‌المللی کشور است

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: به منظور احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای (مدظله) اصفهان در امتداد خیابان روح‌الامین و در کنار حلقه ترافیکی شرق اصفهان، سایتی با مساحتی حدود ۷۲ هکتار در نظر گرفته شده که در حال حاضر بزرگ‌ترین سایت مرکز همایش‌های بین‌المللی کشور است.

وی می‌افزاید: ضلع جنوبی فضای مدنظر سایت مرکز همایش‌های بین‌المللی کشور هم راستا با بزرگراه بوده که طول آن حدود ۴۵۰ متر است، همچنین ضلع شرقی آن متراژی به طول ۵۸۰ متر، ضلع شمال ۵۱۰ متر و ضلع غرب ۹۰۰ متر طول دارد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: یکی از ویژگی‌های بارز این مرکز همایش، توپوگرافی طبیعی زیبای آن است که با اختلاف، ارتفاع نسبی شمال به جنوب حدود ۱۶ متر و دسترسی اصلی از آزادراه رینگ چهارم شهر اصفهان در آن به خوبی پیش‌بینی شده است با توجه به موقعیت مکانی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی و نیز ایستگاه راه آهن به لحاظ ارتباطی از پتانسیل بالایی برخوردار است.

کشاورزراد ادامه می‌دهد: این مجموعه دارای سالن اصلی و سالن‌های جانبی همچون هال، سالن چند منظوره، سینما و فضاهای فوقانی، فضای ارتباطی (لابی)، پلازا با مساحت حدود یک هزار متر مربع را دارا است و قابلیت برگزاری مراسم در فضای باز را نیز دارد.

وی بیان می‌کند: وجود نیروگاه خورشیدی، هشت دستگاه ویلای vip، موتورخانه مرکزی و ساختمان‌های تاسیساتی از دیگر ویژگی‌های مرکز همایش است، همچنین زمینی با مساحت حدود ۵۷ هزار متر مربع در مجاورت مجموعه ویلاها قرار گرفته است که امکان تعریف هرگونه کاربری مرتبط و در راستای طرح توسعه مجموعه (از جمله منطقه دیپلماتیک به منظور احداث دفاتر نمایندگی کشورهای مختلف) برای آن وجود دارد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان بیان می‌کند: از دیگر ویژگی‌های بارز این منطقه، فضای سبز و محوطه‌سازی انجام شده در مجموعه است که متراژ آن به بیش از ۱۵ هکتار می‌رسد، ساخت یک هتل پنج ستاره با ۲۵۰ اتاق و ۲۳ سوئیت در ۱۲ طبقه با مساحتی حدود ۶۵ هزار متر مربع، راه‌اندازی مرکز تجاری با مساحت ۲۶۵ هزار متر مربع و نیز ساخت ساختمان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان اصفهان از برنامه‌های در دست احداث در مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای (مدظله) اصفهان خواهد بود.

وی با اشاره به سالن اصلی مرکز همایش ادامه می‌دهد: مساحت این سالن ۳۱۰۰ متر مربع است و تعداد صندلی‌های VIP برای اجلاس ۱۱۵۴ صندلی و تعداد صندلی تماشاگران برای همایش: ۱۲۳۲ صندلی در طبقات اول و دوم است.

طراحی داخلی سقف اصلی مرکز همایش‌ها برگرفته از فضای زیر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله است

کشاورزراد خاطر نشان می‌کند: سالن اصلی همایش که فضای اصلی این مرکز است در مرکز نیم کره قرار گرفته است، جایگاه میهمانان ویژه در طبقه همکف و تماشاگران در چهار جایگاه مجزا در دو طبقه اول و دوم قرار دارد، همچنین این مجموعه شامل فضاهای جنبی از جمله اتاق خبرنگاران، اتاق مطبوعات، اتاق بازرگانی ۱۰ و ۱۴ و اتاق برای مترجمان هم‌زمان با مساحتی حدود ۱۱ هزار متر مربع است، فضای سن این سالن ۲۷۵ متر مربع و طراحی داخلی سقف سالن برگرفته از فضای زیر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله است.

وی با بیان اینکه سالن چند منظوره در مرکز همایش با مساحت ۲۷۰۰ متر مربع، ۱۳۰۰ نفر ظرفیت دارد، ادامه می‌دهد: این فضای چند منظوره دارای پرده‌های نمایش وسیع در جداره‌های دو سمت سالن و فضاهای خدماتی برای پذیرایی و اجرای مراسم‌های مختلفی همچون همایش‌ها و جلسات‌های گوناگون است، همچنین این فضا قابلیت تقسیم شدن به دو فضای مجزا توسط پانل‌های متحرک با سرعت نصب بالا نیز را دارد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به هال ۱۱۳۵ متر مربعی مرکز همایش بیان می‌کند: تعداد صندلی‌های هال ۶۱۲ است، فضای هال با قابلیت کاربری سالن سخنرانی، برگزاری همایش‌های محلی، نمایش‌های هنری و کارگاه آموزشی با مساحت ۱۱۳۵ متر مربع، ظرفیت گنجایش ۶۱۲ نفر را دارد.

وی می‌گوید: سالن همایش هشت دستگاه ویلای VIP دارد که مساحت هر ویلا ۴۵۰ متر مربع است، این ویلاها با طرح‌هایی برگرفته از معماری ایرانی جهت پذیرایی مهمانان در زمان حضور در این مجموعه در نظر گرفته شده است که برای آن فضاهایی از جمله اتاق نشیمن، اتاق محافظان، اتاق کار و جلسات، ناهارخوری و فضاهای با قابلیت امور رفاهی نیز پیش‌بینی شده است.

کشاورزراد ادامه می‌دهد: مساحت هتل مرکز همایش ۶۵ هزار متر مربع است و تعداد اتاق‌های آن ۲۵۰ و تعداد سوئیت‌های موجود در آن ۲۳ است. این هتل پنج ستاره در ۱۲ طبقه شامل اتاق‌ها، امکانات فروشگاهی و امکانات رفاهی از قبیل رستوران، استخر، سالن بدنسازی و پارکینگ و هم اکنون در حال ساخت است.

وی با اشاره به مرکز تجاری موجود در مرکز همایش اضافه می‌کند: در کنار احداث این مجموعه هم‌زمان مرکز تجاری عظیمی به مساحت ۲۶۵ هزار متر مربع در دست ساخت قرار گرفته است در این مجموعه فضاهایی همچون فضاهای تجاری خرد و کلان، رستوران‌ها، کافی‌شاپ، هایپر مارکت و بازی‌های رایانه‌ای و تفریحی، همچنین دفاتر اداری پیش‌بینی شده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان بیان می‌کند: پارکینگ‌های پروژه با قابلیت کنترل هوشمند در دو طبقه P1 و P2 با در نظر گرفتن پدافند غیرعامل و بدون قرارگیری در زیر سالن‌ها و با ورودی‌های دوگانه، خروجی‌های دوگانه، خروجی‌های اضطراری به مساحت ۲۹ هزار متر مربع و به ظرفیت حدود ۸۰۰ دستگاه پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به موتورخانه این مجموعه بیان می‌کند: این موتورخانه سه هزار متر مربعی دارای ظرفیت سرمایشی حدود ۲۵۰۰ تن و ظرفیت گرمایشی هشت میلیون کیلو کالری بر ساعت است که مدیریت انرژی ساختمان را برعهده دارد.

کشاورزراد با بیان اینکه موتور خانه مرکز همایش از چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی به طور ترکیبی استفاده می‌کند، ادامه می‌دهد: این موتورخانه قابلیت کنترل لحظه‌ای میزان مصرف و نوع انرژی در شرایط مختلف از طریق تجهیزات کنترلی و ابزار دقیق را دارد و دارای سیستم‌های مدار اولیه و ثانویه مصرف و مدیریت راه‌اندازی و بهره‌برداری هوشمند است.

سازه فلزی در سالن اصلی مرکز همایش در سال ۱۳۹۲ در چهارمین کنفرانس ملی سازه و فولاد به عنوان طرح برتر شناخته شد

وی اضافه می‌کند: نمای سالن اصلی این مجموعه از پانل‌های GFRC است و برای اولین بار در کشور اجرا شده که از مصالح کامپوزیت با مقاومت خمشی بالا، همچنین شکل‌پذیری مناسب تشکیل شده است، این بتن، ترکیبی است از سیمان، ماسه، الیاف مقاوم قلیایی(AR)، میکروسیلیس و روان‌کننده که در برابر آتش‌سوزی مقاوم است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان می‌گوید: در قسمت سالن اصلی، سازه اسکلت فلزی با سقف فضا کار با دهنه حداکثر ۸۰ متر، ضخامت ۶ متر و ارتفاع داخلی حداکثر ۳۰ متر قرار دارد، ساختار طبقات در این قسمت از کامپوزیت با سیستم عرشه فولادی است و در قسمت هال، بال‌روم و سینما سازه فلزی با سیستم خرپایی و در سایر فضاها از جمله پارکینگ، آشپزخانه و فضاهای جنبی سازه اسکلت بتنی با سقف دال تخت تعبیه شده است، این سازه فلزی در سال ۱۳۹۲ در چهارمین کنفرانس ملی سازه و فولاد به عنوان طرح برتر شناخته شد.

وی می‌افزاید: پوشش نهایی سقف سالن اصلی کلزیپ است که ترکیب کامپوزیتی از آلومینیوم دارد، این سقف پایدار، مقاوم در برابر خوردگی و آب بند است، اجرای پوشش سقف کلزیپ به صورت ماشینی بوده و در آن نیاز به نازک کاری دستی یا درزبندی با بتونه نیست.

کشاورز راد می‌گوید: طرح سقف کاذب سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای برگرفته از طرح گنبد مسجد شیخ لطف‌الله (موسوم به طرح شیخ صفی) است در این سقف چینش منظمی از گل‌پرها صورت گرفته که تداعی‌گر آن گنبد است، این گل‌پرها در ابعاد مختلف و با استفاده از متریال GFRP ساخته شده‌اند.

وی با اشاره به طرح اسلیمی شیشه لابی ادامه می‌دهد: برای امکان تحقق اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت داخلی کشور و پرهیز از به‌کارگیری تکنولوژی خارجی، در خصوص طرح شیشه دیواره داخلی لابی (کنکورس) مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای (مدظله) اصفهان، اجرای مس روی شیشه به جای چاپ با تکنولوژی خارجی، در دستور کار قرار داد و طرح اسلیمی انتخاب شده برگرفته از شاخصه‌های اسلامی ایرانی و بومی اصفهان بود. با توجه به خاص بودن طرح انتخابی و لزوم تخصص به جهت مشاوره و اجرا، از محمود فرشچیان در ۱۳۹۵ دعوت به عمل آمد، در جلسه تشکیل شده، فرشچیان ضمن معرفی گروهی از شاگردان توصیه‌هایی برای بهره‌گیری از مضامین اسلامی، ایرانی و طرح‌های اسلیمی سبک اصفهان ارائه کردند. در نهایت این گروه با نمایندگی هوشنگ جزی‌زاده طرح اسلیمی مربوط را تهیه و اجرا کردند.

به گزارش ایمنا، انتظار می‌رود مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای با همت دولت، شهرداری و بخش خصوصی تکمیل شود و به عنوان نمونه ملی برای شهر اصفهان و ایران مایه افتخار باشد.

کد خبر 737669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.