برگ برنده بازیکنان خارجی در جیب سرخابی‌ها

کارشناسان فوتبال کشورمان معتقدند سال ۱۴۰۲ با وجود تمام فراز و نشیب‌های فوتبالی که داشت برای سه تیم مدعی با شرایط مطلوبی به پایان رسید، هرچند که نمایش بعضی از بازیکنان خارجی جای انتقاد بسیاری دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آستانه پایان سال ۱۴۰۲ هفته بیست‌ویکم رقابت‌های لیگ برتر یکشنبه _ بیست‌وهفتم اسفند _ به پایان رسید و آبی‌پوشان پایتخت با شکست یک بر صفر تیم هوادار موفق شدند با ۴۶ امتیاز و حضور در صدر جدول مسابقات به کار خود در سال ۱۴۰۲ پایان دهند. استقلال نکونام با فراز و نشیب بسیاری فصل خود را آغاز کرد و شاید بتوان گفت در برهه‌ای اختلاف سرمربی و مدیرعامل این باشگاه آسیب‌هایی را برای این تیم به همراه داشت، اما با این وجود کادرفنی استقلال در نقل و انتقالات دست به تقویت نقاط ضعف خود زد و بازیکنان با کیفیتی را به خدمت گرفت.

دفاعی بازی کردن یک هنر است

محمد نوری، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص صدرنشینی استقلال در پایان سال ۱۴۰۲ به خبرنگار ایمنا می‌گوید: استقلال پیروزی ارزشمندی را برابر هوادار کسب کرد. چراکه سه امتیاز این تقابل باعث شد جایگاه آبی‌پوشان در صدر جدول تثبیت شود. پس از پیروزی مقابل هوادار بازیکنان انگیزه مضاعفی پیدا کردند. مسعود شجاعی تیم خوبی دارد و بی‌شک یکی از دشوارترین بازی‌های استقلال رویارویی با هوادار بود. شاگردان نکونام در ابتدای بازی موفق به گلزنی شدند و ۹۰ دقیقه از این گل دفاع کردند. بنابراین باید به خط دفاع آبی‌پوشان نمره قبولی داد.

وی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به سبک بازی آبی‌پوشان وجود دارد می‌افزاید: در هر صورت همیشه برای استقلال شیطنت وجود دارد و با هر سبک بازی، توسط دشمنان برای این تیم حاشیه ایجاد می‌شود. چراکه دوست دارند آبی‌پوشان نتیجه نگیرند. دفاعی بازی کردن یک هنر است و شاگردان نکونام این هنر را دارند. در هر صورت کسب سه امتیاز اهمیت بالایی دارد و این حواشی توسط بدخواهان استقلال ایجاد می‌شود.

برگ برنده بازیکنان خارجی در جیب سرخابی‌ها

بازیکنان خارجی استقلال عملکرد خوبی دارند

وی پیرامون عملکرد بازیکنان خارجی استقلال بیان می‌کند: بازیکنان خارجی استقلال عملکرد خوبی دارند. ماشاریپوف کمی با تیم هماهنگ نیست و در ادامه بهتر خواهد شد و بی‌شک در جدال‌های پیش‌رو برای آبی‌ها مؤثر خواهد بود. در خصوص بلانکو نیز انتقاداتی وجود دارد، اما از نظر من این بازیکن آنچه را کادرفنی از وی خواسته‌اند انجام می‌دهد. حضور این بازیکن در ترکیب اصلی استقلال نشان می‌دهد جواد نکونام از عملکرد وی رضایت دارد. بی‌شک انتقاداتی که نسبت به بلانکو وجود دارد نیز کار بدخواهان استقلال است. یامگا نیز یک بازیکن کلیدی برای آبی‌پوشان بود که با بدشانسی روبه‌رو شد.

برگ برنده بازیکنان خارجی در جیب سرخابی‌ها

نکونام با حمایت هواداران نتیجه گرفت

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص بازیکنان خارجی سایر مدعیان یادآور می‌شود: سپاهان و پرسپولیس با هزینه‌های بسیار بازیکنان خارجی خود را به خدمت گرفته‌اند. جالب این است که هر دو تیم بازیکنان خارجی و گران قیمت خود را روی نیمکت گذاشته‌اند. در هر صورت عملکرد خارجی‌های این دو تیم خوب است، اما سایر تیم‌ها که وضعیت مالی ضعیف‌تری دارند و نمی‌توانند با این هزینه‌ها بازیکن به خدمت بگیرند، ضرر خواهند کرد.

وی در خصوص عملکرد منتظر محمد بیان می‌کند: منتظر محمد بازیکن بسیار خوبی است که توانسته در مس رفسنجان خود را اثبات کند. باید دید شرایط چگونه بوده که این بازیکن به صورت قرضی از استقلال رفته است و پس از آن جواد نکونام را قضاوت کرد. از نظر من این بازیکن می‌تواند برای آبی‌پوشان مؤثر باشد و امیدوارم به این تیم بازگردد.

نوری اضافه می‌کند: سال ۱۴۰۲ برای استقلال پر فراز و نشیب بود. جواد نکونام با مخالفت‌های بسیار، اما با حمایت هواداران هدایت این تیم را بر عهده گرفت و با همین حمایت نتایج مطلوبی کسب کرد. افراد بسیاری آرزو داشتند پس از چند بازی نکونام استقلال را رها کند، اما این سرمربی ماندگار شد و نتیجه گرفت. امیدوارم سال جدید برای استقلال با قهرمانی همراه باشد.

برگ برنده بازیکنان خارجی در جیب سرخابی‌ها

سپاهان نیز دیگر مدعی این دوره از رقابت‌های لیگ برتر بود و به رغم شایستگی‌های بسیاری که داشت در مقطعی از فصل به دلیل ثبت هفت شکست پیاپی موجی از انتقادات را به سمت خود روانه کرد. شاگردان مورایس پس از پشت سر گذاشتن این بحران بالاخره موفق شدند در هفته بیستم به نوار پیروزی باز گردند و با کسب پیروزی در هفته بیست‌ویکم برابر گل گهر سیرجان با ۳۷ امتیاز و حضور در رده چهارم جدول به کار خود در سال ۱۴۰۲ پایان دادند. تمام حواشی طلایی‌پوشان به همین شکست‌ها ختم نمی‌شود و خریدهای نه چندان جالب مورایس در نقل و انتقالت نیز مورد انتقاد فوتبال دوستان اصفهانی قرار گرفت.

نقش مدیر برنامه‌ها پررنگ است

احمد جمشیدیان، کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به بازیکنان جذب شده توسط تیم فوتبال سپاهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بازیکنان ایرانی که در دو فصل گذشته توسط سپاهان جذب شده‌اند در فصل اول بدون نظر مورایس بوده‌اند چراکه این سرمربی آشنایی با عملکرد آن‌ها نداشته است. سال دوم نیز با توجه به شناختی که مورایس از لیگ برتر پیدا کرده بود با وجود بعضی از کم و کاستی‌ها بازیکنان مطلوبی جذب شدند.

وی می‌افزاید: در زمینه بازیکن خارجی که تمام آن‌ها با نظر مستقیم مورایس جذب شده‌اند باید بگویم که عملکرد باشگاه بسیار ضعیف بوده و فکر می‌کنم نقش مدیر برنامه‌ها بسیار پر رنگ بوده است. در هر صورت میلیاردها تومان پول جابه‌جا شده و بازیکنان بی‌کیفیت به این تیم اضافه شده‌اند.

برگ برنده بازیکنان خارجی در جیب سرخابی‌ها

بازیکنان جوان؟ حاصل زحمات مربیان داخلی است

جمشیدیان تصریح می‌کند: از بین بازیکنان خارجی سپاهان شاید بتوان گفت تنها دابو عملکرد بهتری داشته است که این مهره نیز به تنهایی عملکرد فاجعه باری دارد. در تمام تقابل‌های طلایی‌پوشان رد پای دابو دیده می‌شود و جای تعجب دارد که بعضی کارشناسان از عملکرد وی تعریف می‌کنند. دابو با توپ نمایش متوسطی دارد، اما بدون توپ بسیار ضعیف و بی مسئولیت است.

وی در رابطه با مهره‌های جوان سپاهان عنوان می‌کند: مورایس نشان داده در جذب بازیکن موفق نبوده است و بازیکنان جوانی هم که به تیم اضافه شده‌اند محصول آکادمی و ثمره زحمات مربیان داخلی هستند و نتیجه آن را باشگاه سپاهان می‌بیند.

برگ برنده بازیکنان خارجی در جیب سرخابی‌ها

سپاهان دلسوز ندارد

جمشیدیان یادآور می‌شود: اتفاقات تلخ سال‌های گذشته سرخابی‌ها، جریمه‌های نقل و انتقالاتی این دو تیم و حذف از آسیا سبب شد مدیران این باشگاه‌ها با دقت عمل بیشتری دست به خرید بازیکن بزنند. متأسفانه باشگاه سپاهان با دلسوزی بازیکن جذب نمی‌کند. بیشتر مهره‌های خارجی که توسط این تیم خریداری شده‌اند بیش از یک نیم فصل در سپاهان حضور نداشته‌اند و پس از آن نیز مقصد نامشخص یا بی کیفیتی دارند. تمام این مسائل نشان می‌دهد نقش دلالی در خرید بازیکنان خارجی طلایی‌پوشان مشهود است.

وی اضافه می‌کند: تمام اهالی فوتبال می‌دانند چه کسی مورایس و این بازیکنان را به سپاهان آورده است‌. بی‌شک پای یک آژانس در میان است که میلیاردها تومان به واسطه حضور مورایس و خرید بازیکنان خارجی بی کیفیت به جیب آن‌ها رفته است و تنها ضرر آن‌را باشگاه و هواداران دیده‌اند.

برگ برنده بازیکنان خارجی در جیب سرخابی‌ها

پرسپولیس به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در چند بازی با هدایت یحیی گل‌محمدی موفق به کسب نتایج مطلوب نشد و همین موضوع استعفای این سرمربی را به همراه داشت. در هر صورت با وجود این مشکلات قرمزپوشان پایتخت به دلیل عملکرد نسبتاً خوبی که در نقل و انتقالات نیم فصل داشتند موفق شدند در سال ۱۴۰۲ با کسب ۴۳ امتیاز و حضور در جایگاه دوم جدول به استقبال سال جدید بروند.

بازیکنان خارجی پرسپولیس کیفیت بالایی دارند

حمید درخشان کارشناس فوتبال کشورمان، در خصوص عملکرد پرسپولیس به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از نظر من پرسپولیس روند خوبی در پیش گرفته است. بازیکنانی که در نیم فصل به این تیم اضافه شدند عملکرد قابل قبولی دارند و بدون تردید هفته به هفته قرمزپوشان نمایش بهتری خواهند داشت. بازیکنان خارجی پرسپولیس کیفیت بالایی دارند و می‌توانند برای این تیم تأثیرگذار باشند.

وی می‌افزاید: هواداران سرخابی کمی به قوانین توجه نمی‌کنند. امروزه در هیچ جای دنیا پرتاب بطری وجود ندارد و این رفتارها نشان می‌دهد بعضی تماشاگران شرایط لازم برای حضور در ورزشگاه را ندارند چراکه مسائل اخلاقی را رعایت نمی‌کنند. این اتفاقات در تصمیم‌گیری‌های فیفا و AFC هم تأثیرگذار است و بروز چنین رفتارهایی در ورزشگاه خوشایند نیست.

برگ برنده بازیکنان خارجی در جیب سرخابی‌ها

تنها خارجی بودن ملاک نیست

درخشان در رابطه با خصوصی سازی قرمزپوشان تاکید می‌کند: از نظر من هیچ اتفاقی در زمینه خصوصی سازی برای پرسپولیس رقم نخواهد خورد و هیچ سودی نیز برای این تیم نخواهد داشت.

وی پیرامون عملکرد بازیکنان خارجی اضافه می‌کند: بعضی از بازیکنان خارجی استقلال و سپاهان عملکرد خوبی دارند، از نظر من این دو تیم باید در خرید بازیکنان خارجی دقت عمل بیشتری خرج کنند. تنها خارجی بودن ملاک نیست و بی‌شک بازیکنان خارجی باید حداقل پنجاه درصد از مهره‌های ایرانی بهتر باشند.

کارشناس فوتبال کشورمان خاطر نشان می‌کند: پرسپولیس در سال ۱۴۰۲ فراز و نشیب‌های بسیاری داشت و این موضوع در روند قرمزپوشان تأثیر گذار بود. شاگردان اوسمار رفته‌رفته به مسیر اصلی خود بازگشتند و امیدوارم سال جدید برای این تیم با قهرمانی همراه باشد. همدلی، همبستگی، تداوم خوب و انگیزه قرمزپوشان را به قهرمانی نزدیک خواهد کرد.

برگ برنده بازیکنان خارجی در جیب سرخابی‌ها

به گزارش ایمنا، با وجود اینکه زمان زیادی تا پایان فصل جاری رقابت‌ها وجود دارد و همچنان در جدول تغییر و تحولات بسیاری رخ خواهد داد، اما باید دید سه تیم مدعی در ادامه چه عملکردی خواهند داشت.

گزارش از شادی بخشی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 737535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.