یورش مجدد رژیم اسرائیل به بزرگ‌ترین بیمارستان غزه

هزاران نفر به بیمارستان شفا پناه برده بودند زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی آن منطقه را به آتش گرفت تا به ادعای خود از تجدید قوای حماس در شمال نوار غزه جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که آنها روز دوشنبه در حال انجام یک «عملیات دقیق در منطقه بیمارستان شفا» برای خنثی کردن فعالیت حماس در این مجتمع بودند.

یورش مجدد رژیم اسرائیل به بزرگ‌ترین بیمارستان غزه

ارتش رژیم اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که قادر به ترور فائق المبحوح، مدیر عملیات پلیس نوار ‎غزه و مسئول تأمین امنیت کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه، و همچنین ۲۰ رزمنده دیگر در این مجتمع پزشکی شده است و در طی این عملیات یک سرباز اسرائیلی نیز کشته شد. وزارت بهداشت غزه، ارتش رژیم اسرائیل را به «ارتکاب جنایت دیگری علیه مؤسسات بهداشتی» متهم کرد و گفت که آنها مردم غیرنظامی را در داخل بخش‌های جراحی و اورژانس یکی از ساختمان‌های بیمارستان به دام انداخته و باعث «مرگ و جراحت» شده‌اند.

این وزارتخانه افزود که به دلیل شدت تیراندازی و هدف قرار دادن کسی که به پنجره‌ها نزدیک می‌شود، نجات کسی غیرممکن است و افزود که حدود ۳۰ هزار نفر از جمله مجروحان و آواره‌ها در داخل محوطه محاصره شده‌اند.

رژیم صهیونیستی قبلاً در ماه نوامبر به بیمارستان الشفاء در شهر غزه حمله کرد و هزاران نفر را که به دنبال پناهگاهی در بیمارستان بودند وادار به فرار کرد. این حمله با محکومیت گسترده سازمان‌های امدادی مواجه شد، زیرا حملات هوایی، زمینی و دریایی رژیم اسرائیل، با هدف تخریب سیستم بهداشتی غزه به سمت فروپاشی انجام داده می‌شد.

رژیم اسرائیل به دروغ مدعی است که مجتمع بیمارستان شفاء در بالای شبکه متراکم تونل‌های زیرزمینی قرار دارد که مراکز فرماندهی حماس را در خود جای داده است و حتی پس از گرفتن کنترل بیمارستان قادر به ارائه شواهد قابل استنادی دال بر وجود مرکز فرماندهی در زیر بیمارستان نبوده است. جنبش مقاومت حماس استفاده از این بیمارستان برای مقاصد نظامی را رد کرده است. نیروهای رژیم اسرائیل قبل از خروج از محوطه در اواخر نوامبر یک شبکه تونل بزرگ را منفجر کردند اما علی‌رغم آسیب وارد شده به بیمارستان، کار در آن به صورت نصفه نیمه ادامه پیدا کرد. پس از آن، ارتش رژیم صهیونیستی عمدتاً از شمال غزه عقب‌نشینی کردند و حملات خود را در جنوب نوار متمرکز کردند.

یورش مجدد رژیم اسرائیل به بزرگ‌ترین بیمارستان غزه

آژانس‌های امدادی سازمان ملل و گروه‌های بشردوستانه ماه گذشته اعلام کردند که سیستم بهداشتی غزه «به طور سیستماتیک تخریب شده که عواقب فاجعه‌باری را به جا خواهد گذاشت» و تنها ۱۲ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان در غزه تا حدودی فعالیت دارند. این گروه‌ها در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۳۷۰ حمله به مراکز درمانی در غزه صورت گرفته است. به گفته مقامات بهداشت فلسطین، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تقریباً ۳۲ هزار کشته برجای گذاشته، بیش از ۸۵ درصد از جمعیت ۲/۳ میلیون نفری را آواره کرده و در سراسر غزه ویرانی به بار آورده است.

بنیاد خیریه خدیجة الکبری سلام الله علیها با آیدی @bonyadkhadijah که از ایران کمک‌های مردمی به غزه ارسال می‌کند در پستی در کانال‌های ارتباطی خود نوشته است که بر اثر این حمله ظالمانه فعالیت دو تکیه متوقف شده و وضعیت خادمان آن معلوم نیست.

یورش مجدد رژیم اسرائیل به بزرگ‌ترین بیمارستان غزه

روزنامه فایننشال تایمز در ادامه نوشته است که بحران انسانی به ویژه در شمال غزه که با وجود هشدارهای فزاینده در مورد خطر قحطی و شیوع بیماری، کمترین کمک را دریافت کرده است، شدیدتر شده است. نظم مدنی در شمال، جایی که حدود ۳۰۰ هزار نفر در آنجا باقی مانده‌اند، تا حد زیادی از بین رفته است. فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی، روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «قحطی در شمال غزه قریب الوقوع است و انتظار می‌رود که از هم اکنون تا ماه مه برسد.»

وی با بیان اینکه مقامات رژیم اسرائیل اخیراً ورود او به غزه را منع کرده‌اند، افزود: «این قحطی خودساخته زیر نظر ما لکه‌ای بر انسانیت جمعی ما است».

از آنجایی که حملات رژیم اسرائیل غزه را ویران کرده است، ده‌ها هزار نفر به محوطه بیمارستان‌ها پناه برده‌اند. این حمله در حالی صورت می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با فشارهای بین‌المللی فزاینده‌ای برای توقف تهاجم و اجازه به ورود کمک‌های بیشتر به نوار غزه مواجه است. نتانیاهو به این انتقاد ایالات متحده و دیگر متحدان غربی پاسخ داد و آنها را متهم کرد که به دنبال مهندسی انتخاباتی هستند که کشورش را «فلج» کند و به شکست آن در جنگ علیه حماس منجر شود.

نتانیاهو و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه اولین تماس تلفنی خود را بعد از یک ماه انجام دادند. علت این وقفه، پافشاری نتانیاهو بر گسترش عملیات نظامی به شهر رفح است، جایی که جمعیت زیادی در آن پناه گرفته‌اند.

با این حال پس از پایان این تماس نتانیاهو در یک ویدئوی ضبط شده گفت: «ما در مورد آخرین تحولات جنگ، از جمله تعهد اسرائیل به دستیابی به تمام اهداف جنگ: از بین بردن حماس، آزادی همه گروگان‌هایمان، و اطمینان از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود، صحبت کردیم»

در کمال تناقض کاخ سفید اعلام کرد: «رهبران دو کشور درباره آخرین تحولات اسرائیل و غزه از جمله وضعیت رفح و تلاش‌ها برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه صحبت کردند.»

کد خبر 737456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.