یزد؛ حائز جایگاه نخست کشور در اجرای دستورالعمل‌های پایش آب‌های زیرزمینی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد از کسب مقام نخست کشوری یزد در اجرای کامل دستورالعمل پایش آب‌های زیرزمینی در سال گذشته خبر داد.

سیدرضا نورانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد با اشاره به فعالیت‌های سازمان محیط زیست استان یزد در راستای حفاظت از آب، هوا و خاک اظهار کرد: جلوگیری از مخاطرات زیست‌محیطی، کنترل آلودگی‌ها، پیشگیری و ممانعت از انتشار آلودگی به منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به کارکردهای آب و خاک در تداوم زیستمندی کره خاکی افزود: از اساسی‌ترین بسترهای پایداری موجودات آب و خاک هستند، در صورتی که آلودگی به منابع آب و خاک وارد شود، حذف و پالایش آن بسیار زمان‌بر، هزینه‌بر و در بعضی موارد غیرقابل جبران است؛ بنابراین پیشگیری از ورود آلاینده‌های محیط زیستی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به کسب مقام نخست کشوری یزد در اجرای کامل دستورالعمل پایش آب‌های زیرزمینی در سال ۱۴۰۲ به مهم‌ترین اقدامات راهبردی صورت گرفته در این مجموعه پرداخت و خاطرنشان کرد: به منظور نظارت بر اجرای قانون و آیین‌نامه اجرایی مدیریت پسماندها، ۵۶۰ مورد بازدید و نظارت بر نحوه مدیریت پسماندهای صنعتی، ۱۴۳ مورد بازدید و نظارت بر نحوه مدیریت پسماندهای عفونی و بی‌خطرسازی در بیمارستان‌ها صورت گرفته است.

نورانیان اضافه کرد: نتایج آنالیز پسماندهای صنعتی در ۲۷۵ مورد و ۳۳۰۰ پارامتر به صورت منظم در جلسات کمیته فنی و در قالب ۲۳ کارگروه شهرستانی و استانی مدیریت پسماند مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به ۶۳ مورد نظارت بر نقل و انتقالات پسماندهای صنعتی و ویژه در استان یزد و ۴۱ مورد نظارت بر واردات و صادرات پسماندهای مشمول کنوانسیون بازل تاکید کرد: از این تعداد، سه مورد به مراجع قضائی معرفی و وصول جریمه یک مورد انجام شده است که میزان جریمه اخذ شده ۱۵۰ میلیون ریال بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در خصوص نظارت بر اجرای قانون و آئین‌نامه حفاظت از خاک تصریح کرد: ۱۲ مورد اجرای ماده ۱۸ قانون حفاظت از خاک، ۲۲ اقدام در راستای اجرای ماده ۱۵ قانون حفاظت از خاک، ۱۰ مورد اجرای ماده ۱۹ قانون حفاظت از خاک در طول یک سال صورت گرفته که نهایت منجر به معرفی یک واحد به مراجع قضائی شده است.

نورانیان با اشاره به اجرای دستورالعمل پایش آب‌های زیرزمینی گفت: تعداد نمونه‌های آب چاه برداشت شده در استان به منظور پایش آب ۳۵ مورد و نمونه‌های آب قنات برداشت شده پنج مورد بود.

وی افزود: در سنجش آب چاه و قنات، ۸۴۰ پارامترهای مورد بررسی قرار گرفته و ۴۰ مورد از شاخص‌های کیفی منابع آب استان یزد تعیین شده است.

کد خبر 737453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.