مشهد رکوردار آلودگی هوا در کشور / شهر ایلام پاک‌ترین آسمان را دارد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای یک شهر آلوده و شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _دوشنبه بیست‌وهشتم اسفند_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز کلان‌شهر مشهد با شاخص ۱۵۱ در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته بیست‌وهفتم اسفند، هیچ‌کدام از شهرها در موقعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار نداشتند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای بجنورد با شاخص ۱۲۶، اهواز با شاخص ۱۰۳ و قزوین با شاخص ۱۲۹، در موقعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته، شهرهای تبریز، اصفهان و شهرکرد بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۶۲، اصفهان با شاخص ۱۰۱، کرج با شاخص ۸۲، بوشهر با شاخص ۶۴، تهران با شاخص ۵۶، شهرکرد با شاخص ۷۹، زنجان با شاخص ۷۷، زاهدان با شاخص ۹۱، شیراز با شاخص ۸۱، قم با شاخص ۶۳، کرمان با شاخص ۵۱، کرمانشاه با شاخص ۵۲، اراک با شاخص ۸۱، بندرعباس با شاخص ۷۸، همدان با شاخص ۶۴ و یزد با شاخص ۶۸، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیست‌وهفتم اسفند، ایستگاه کلان‌شهرهای کرج، تهران، بیرجند، مشهد، بجنورد، اهواز، زنجان، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، قم، کرمان، یاسوج، اراک، بندرعباس و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۲۷، ایلام با شاخص ۲۲، بیرجند با شاخص ۴۷، سمنان با شاخص ۴۵، سنندج با شاخص ۲۴ و یاسوج با شاخص ۴۸، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای ارومیه، ایلام، بوشهر، سنندج، کرمانشاه و همدان، در وضعیت پاک (سبز) بودند.

لازم است بدانیم شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای اردبیل، گرگان، رشت، خرم‌آباد و ساری، ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، گرگان، رشت، خرم‌آباد و ساری، بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، سه کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، شش کلان‌شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به طوری که روز گذشته سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۷ کلان‌شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و پنج کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 737347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.