۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
رونق زندگی شبانه در شهرها

اقتصاد شبانه سالانه میلیاردها دلار درآمد برای شهرها دارد و میلیون‌ها شغل ایجاد می‌کند و به همین دلیل در بسیاری از شهرهای جهان بخش جدیدی در طراحی شهری راه‌اندازی شده است که هدف آن ایجاد و گسترش زندگی شبانه ایمن و فراگیر برای ساکنین و مسافران است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، افزایش اثرات بحران آب‌وهوا بر زندگی شهری، شهرها را مجبور می‌کند تا به دنبال تاکتیک‌های سازگاری برای حفظ و رشد فعالیت‌های اقتصادی، زیست‌پذیری و سرزندگی باشند. برای مثال در شهرهای عربستان سعودی، به دلیل دمای بالا در روز، دیدن خانواده‌هایی که پس از تاریکی هوا در پارک‌های محلی به گردش می‌روند، بسیار معمول است. در بسیاری از شهرهای جهان از ایالات متحده آمریکا گرفته تا امارات متحده عربی، پارک‌ها، سواحل و فضاهای عمومی در شب باز می‌شوند و ساکنان شهرها ساعات کاری و الگوی خروج از خانه خود را برای سازگاری با اثرات گرمای شدید بر زندگی روزمره خود تنظیم می‌کنند.

رونق زندگی شبانه در شهرها

وقتی از زندگی شبانه نام آورده می‌شود، رستوران‌های شلوغ و مهمانی‌های پرسروصدا به ذهن خطور می‌کند، اما زندگی شبانه مفهوم بسیار گسترده‌تری دارد. سال‌ها، شهرهایی مانند لندن و ملبورن رفتار شهروندان در طول شب را مطالعه کرده‌اند تا سیاست‌هایی را طراحی کنند که به تنظیم این چارچوب زمانی و بهبود کیفیت زندگی در این فضاها کمک کند، نه‌تنها برای سرگرمی، بلکه برای کسانی که در طول شب کار می‌کنند. از نمونه‌های این سیاست‌ها می‌توان به روشنایی عمومی، ساعات کار فروشگاه‌ها و خدمات و شرایط کار افراد شب‌کار اشاره کرد. برعکس، در آمریکای لاتین تقریباً هیچ اقدامی در مورد این موضوع انجام نشده است و حتی تصور منفی از شب در ذهن مردم شهر وجود دارد. شاید دلیل این تصور منفی به موضوعاتی مانند سروصدا و ناامنی مرتبط است؛ ۴۰ درصد از مردم از سطح بالای سر و صدا در شهر خود شکایت دارند و فقط ۱۸ درصد هنگام پیاده‌روی شبانه احساس امنیت می‌کنند.

رونق زندگی شبانه در شهرها

دلایل اهمیت ترویج اقتصاد شبانه

از تجربه شهرهایی مانند لندن و ملبورن، می‌توان مجموعه‌ای از مزایا و دلایلی را شناسایی کرد که بر اهمیت اقتصاد شبانه تأکید دارند و از جمله این مزایا به موارد زیر اشاره کرد.

مشاغل بیشتر: اقتصاد شبانه منبع مشاغل جدید و درآمد جدید برای شهر است. اقتصاد شبانه سالانه میلیاردها دلار درآمد برای شهرها دارد و میلیون‌ها شغل جدید ایجاد می‌کند. برای مثال در شهر نیویورک، ارزش اقتصاد شبانه، سالانه به ۳۵.۱ میلیارد دلار می‌رسد و از ۳۰۰ هزار شغل پشتیبانی می‌کند و در لندن، این ارقام به ۲۶ میلیارد پوند درآمد سالانه و بیش از یک میلیون شغل می‌رسد.

احیای فضای عمومی: ترویج زندگی شبانه امکان احیای نواحی و ساختمان‌های شهری به‌ویژه آنهایی را که بعد از ساعت خاصی از روز استفاده نمی‌شوند، فراهم می‌کند.

ایمنی: شهرهای ۲۴ ساعته امنیت شهروندان را ارتقا می‌دهند، به این دلیل که حداقل از نظر ادراکی، خیابانی شلوغ و پرتردد بسیار امن‌تر از یک خیابان خالی است. به همین دلیل، سیاست‌هایی که مردم را به ماندن در فضای بیرون دعوت می‌کند، مانند افزایش ساعات کار مغازه‌ها، رستوران‌ها و سالن‌های سینما، به حفظ شادابی خیابان‌ها کمک می‌کند.

تقویت گردشگری: شهرهای با زندگی شبانه پر جنب‌وجوش، با حمل‌ونقل ۲۴ ساعته و رستوران‌ها و فروشگاه‌هایی که تا دیروقت فعالیت دارند، برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب‌تر هستند.

احساس تعلق: اگر فعالیت شبانه در شهرها به خوبی مدیریت شود، احساس تعلق در میان شهروندان نفوذ می‌کند.

رونق زندگی شبانه در شهرها

مدیریت شهرها به صورت شبانه‌روزی

شهر ۲۴ ساعته مفهوم جدیدی نیست و در دهه ۱۹۸۰، توسط یک جامعه‌شناس آمریکایی مطرح شد که زمان را به «مرز جدید» در فرآیند شهرنشینی تبدیل کرد. چند سال بعد، اصطلاح شهر ۲۴ ساعته به طور همزمان در نقاط مختلف جهان به عنوان راهی به سوی بهبود ایمنی شبانه در مراکز شهری و یک کاتالیزور برای فرآیندهای بازسازی ظهور کرد. اکنون پس از سه دهه، شهر ۲۴ ساعته معنای وسیع‌تری پیدا کرده است و به مفهوم استفاده از زمان به عنوان یک منبع استراتژیک برای بهبود شهرها به کار می‌رود. به عبارت دیگر، در شهر ۲۴ ساعته، برنامه‌ریزی‌ها به شهر اجازه می‌دهد تا بر اقتصاد شبانه‌اش نظارت داشته باشد که طیف وسیعی از فعالیت‌های تولیدی، اجتماعی و فرهنگی را که از ساعت ۶ بعدازظهر تا ۶ صبح انجام می‌شود، در بر دارد و همچنین شرایط را برای فعالیت‌های روزانه بهبود ببخشد.

بیش از ۶۰ شهر در سراسر جهان «شهرداری شبانه» یا بخش‌هایی ایجاد کرده‌اند که مسئول مدیریت اکوسیستم شبانه شهر و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای بهبود نیمه دیگر روز هستند. این مدیران شهری با چالش‌های زیادی روبرو هستند، از نبود گزینه‌های حمل‌ونقل برای کسانی که در شب کار می‌کنند، نیاز به طراحی فضاهای عمومی امن و فراگیر، تا میانجیگری بین کسانی که می‌خواهند در فضای شب شهر حضور فعال داشته باشند و کسانی که می‌خواهند بخوابند. بنابراین لازم است برای ایجاد یک فرهنگ زندگی شبانه پایدار، شهرها برنامه‌ریزی فراگیر را در اولویت قرار دهند و در این برنامه‌ها به جای توجه به یک جمعیت خاص، نیازها و علایق همه اعضای جامعه را در نظر بگیرند. در واقع، زندگی شبانه و سرگرمی به تقویت هویت و اجتماعی شدن جوامع، فراهم کردن فضاهای امن برای ملاقات افراد و برگزاری رویدادهای اجتماعی کمک می‌کند.

رونق زندگی شبانه در شهرها

پلتفرم زندگی شبانه

بسیاری از شهرها تجربیات خود را با دیگر شهرهایی که در حال رونق بخشیدن به زندگی شبانه هستند به اشتراک می‌گذارند و از این طریق راه‌حل‌های نوآورانه را برای مدیریت مناطق شهری در شب گسترش می‌دهند. اورلاندو، مراکز تفریحی شبانه ویژه‌ای را برای بهبود ایمنی و کاهش ازدحام ترافیک بین نیمه‌شب تا ساعت سه صبح راه‌اندازی کرده است. این کار با تغییر کاربری خطوط اتوبوس به ایستگاه‌های محصور، ارائه سرویس‌های بهداشتی عمومی، کامیون‌های حمل غذا، پخش موسیقی و نصب صندلی انجام شد تا مردم بتوانند هنگام بازگشت به خانه احساس امنیت کنند. لندن به عنوان شهری که یک‌سوم نیروی کار آن در شیفت عصر یا شب مشغول به کار هستند، در حال کار بر راه‌حل‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی شبانه و به طور مشخص، ایجاد یک مرکز کار برای کارگران شبانه است تا دسترسی به خدمات، امکانات بهداشتی و مکان‌های استراحت را برای آنها فراهم کند.

در ادامه بعضی از نمادین‌ترین شهرهای جهان که با خاموش شدن چراغ‌ها زنده می‌شوند عنوان می‌شوند؛ از «شهر نورها» تا «شهری که هرگز نمی‌خوابد».

توکیو، ژاپن

برای تجربه احساس خالص زندگی شبانه، توکیو یکی از بهترین مقاصدی است که با تاریک شدن شهر، جنب‌وجوش فراوانی آن را فرا می‌گیرد و شهر به معنای واقعی زنده می‌شود. مرکز شهر، شبکه گسترده‌ای از چراغ‌های نئونی است و مردم پس از پایان ساعت کاری به خیابان‌های شلوغ می‌آیند و مشغول تفریح می‌شوند. خوردن غذاهای سنتی ژاپنی یکی از تفریح‌های رایج در این شهر است.

رونق زندگی شبانه در شهرها

هنگ کنگ، چین

منظره شبانه هنگ‌کنگ یکی از زیباترین افق‌های جهان است، به‌ویژه وقتی که عصر فرا می‌رسد و کل شهر بر فراز بندر ویکتوریا می‌درخشد. برای تجربه دیدن بهترین منظره، می‌توان با یک کشتی تفریحی شبانه روی آب حرکت کرد یا در لابی هتل‌های لوکس به تماشای منظره‌ای مجلل از شهر نشست. پس از تماشای منظره افق می‌توان به منطقه تاریخی Lan Kwai Fong رفت و از صحنه‌های شبانه مدرن لذت برد.

رونق زندگی شبانه در شهرها

استانبول، ترکیه

به طور قطع هر کس که به استانبول سفر کند مسحور تنگه بسفر می‌شود. حتی ساکنان شهر ساعت‌ها کنار ساحل می‌نشینند یا از بالکن‌ها و پشت‌بام خانه‌هایشان به تماشای آن می‌نشینند. این مکان در روز نیز به علت حرکت کشتی‌ها در یکی از شلوغ‌ترین تنگه‌های جهان، بسیار چشم‌نواز است؛ اما در شب، این منطقه بسیار رویایی می‌شود. نورهای شهر در آب سیاه منعکس می‌شوند و به زیبایی پل بسفر نورپردازی‌شده می‌افزایند. یکی از بهترین محله‌ها برای تفریحات شبانه، اورتاکوی، درست در ساحل بسفر است.

رونق زندگی شبانه در شهرها

ریودوژانیرو، برزیل

برزیل به عنوان بزرگ‌ترین کشور آمریکای جنوبی، مقصد سفر بسیاری از گردشگران از سراسر جهان است و ریودوژانیرو یکی از جذاب‌ترین شهرهای آن است که زیباترین پس‌زمینه‌ها را برای عکاسی و ثبت لحظات خوش دارد. سواحل پرجنب‌وجوش در کنار کوه‌های دو برادر و صخره آرپادور زمینه‌ساز سفری دل‌انگیز برای مسافران است. تماشای غروب خورشید در سواحل آرپادور یکی از پیشنهادهایی است که به همه مسافران این شهر ارائه می‌شود. ریو یکی از بهترین شهرها برای زندگی شبانه است که فرصت‌های بی پایانی را برای مخاطبان خود فراهم می‌کند از جمله نمایش رنگی پنج روزه کارناوال ریو که تجربه بی‌نظیری برای مسافران به همراه دارد.

رونق زندگی شبانه در شهرها

هوی‌آن، ویتنام

این دهکده ماهیگیری حفاظت شده که شبیه خیابان‌های مدرن ویتنام نیست، هم جزو میراث جهانی یونسکو است و هم مکانی برای دورهم جمع شدن کوله‌گردها است. در طول شب فانوس‌هایی که در سراسر خیابان‌ها آویزان شده‌اند روشن می‌شوند، فروشندگان خیابانی همه چیز را از غذاهای محلی گرفته تا سوغاتی می‌فروشند و گردشگران هنگام غروب برای برآورده شدن آرزوهایشان، شمع‌هایی را روی رودخانه بن می‌فرستند. این شهر با تاریخ غنی و مکان‌های بسیار برای وقت‌گذرانی با دوستان جدید، به طرز خارق‌العاده‌ای زیبا است.

رونق زندگی شبانه در شهرها

لیسبون، پرتغال

لیسبون یکی از مشهورترین شهرهای جهان برای زندگی شبانه است، رایحه شیرینی‌های کاستارد پاستلی همواره در هوا استشمام می‌شود، خوانندگان معروف در برنامه‌های موسیقی فادو اجرا می‌کنند و همواره در هر فصلی در این شهر جشنواره‌های شبانه برپا می‌شود. در خیابان‌های سنگ‌فرش شده، هنگام سرو شام‌های آخروقت، صندلی‌ها بیرون از فضای رستوران‌ها چیده می‌شود و همه شهروندان در کنار هم اوقات دلپذیری را سپری می‌کنند. خوش‌خوراک‌ها، مدگراها و بسیاری از افراد ماجراجو برای تجربه بهترین زندگی شبانه به لیسبون سفر می‌کنند.

رونق زندگی شبانه در شهرها

نیویورک، آمریکا

نیویورک، معروف است به «شهری که هرگز نمی‌خوابد» و در واقع حدود ساعت سه یا چهار صبح فعالیت‌های شبانه آن تعطیل می‌شود و تا آن ساعت مجموعه‌ای از رستوران‌ها، سالن‌های استراحت و مکان‌های تفریحی، سرگرمی‌ها و تجربه‌های خوشی را برای مردم رقم می‌زنند. سالن‌های مجلل در هتل‌های بلندمرتبه با چشم‌انداز افق و استخرهای روباز واقع در پشت‌بام این ساختمان‌ها، راهکارهای خلاقانه‌ای برای سرگرمی ارائه می‌دهند و همچنین امکان برگزاری مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه را در فراهم می‌کنند.

رونق زندگی شبانه در شهرها

دبی، امارات

دبی، شهری که زمانی یک کویر بود اکنون به یکی از بزرگ‌ترین، زیباترین و رنگارنگ‌ترین شهرهای جهان تبدیل شده است و یکی از بهترین شهرها برای زندگی شبانه است. رستوران‌ها، اسپاها و دیگر مشاغل برای جذب مسافران با هم رقابت می‌کنند و تجربیات منحصربه‌فردی برای آنها رقم می‌زنند. بزرگترین فواره موزیکال جهان (فواره پالم)، بلندترین ساختمان جهان (برج خلیفه)، عمیق‌ترین استخر جهان (دیپ دایو دبی) و همچنین مرتفع‌ترین استخر ۳۶۰ درجه جهان در این شهر قرار دارد و همگی آن‌ها برای افزایش تجربه گردشگران، خدمات شبانه بسیاری را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

رونق زندگی شبانه در شهرها

کد خبر 737303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.