دهن‌کجی نتانیاهو به خط قرمز متحدان غربی خود بر سر غزه

نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو در پاسخ به انتقادهای تند اخیر متحدان غربی خود بر سر غزه آنها را به طراحی انتخاباتی متهم کرده که باعث تضعیف و شکست رژیم در غزه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشته است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی روز یکشنبه در جلسه دولت قبل از ملاقات برنامه‌ریزی شده با اولاف شولز، صدراعظم آلمان، متعهد شد که در برابر تشدید فشارهای بین‌المللی به ویژه از سوی کاخ سفید برای به تعویق انداختن حمله به شهر رفح در لبه جنوبی نوار غزه مقاومت کند.

دهن‌کجی نتانیاهو به خط قرمز متحدان غربی خود بر سر غزه

نتانیاهو همچنین از سخنرانی چاک شومر، برجسته‌ترین سناتور یهودی آمریکا انتقاد کرد. شومر گفته بود که برای جلوگیری از منزوی شدن رژیم صهیونیستی در صحنه جهانی، دولت راست افراطی نتانیاهو باید جایگزین شود. نتانیاهو جامعه بین‌المللی را به داشتن «حافظه کوتاه‌مدت» و احترام گذاشتن به «حق دفاع از خود» متهم کرد که حمله حماس را فراموش کرده است.

نتانیاهو بدون نام بردن از شومر گفت که برخی در جامعه بین‌المللی «با پرتاب اتهامات واهی به ارتش، دولت و نخست وزیر اسرائیل در حال تلاش برای متوقف کردن جنگ هستند. آنها این کار را با تلاش برای برگزاری انتخابات در اوج جنگ، انجام می‌دهند. آنها این کار را انجام می‌دهند زیرا می‌دانند که انتخابات در شرایط حاضر، جنگ را متوقف می‌کند و کشور را حداقل برای شش ماه فلج می‌کند.»

براساس گزارش فایننشال تایمز، از ۷ اکتبر رژیم اسرائیل حدود ۳۲ هزار فلسطینی را کشته است که اغلب آنها کودکان و زنان بوده‌اند. آنها همچنین ادعا کرده‌اند که ۱۰ هزار نفر از اعضای حماس نیز طی این جنگ کشته‌اند.

شومر در اظهارات روز پنجشنبه خود گفت که نتانیاهو بیش از حد مایل به تحمل تلفات غیرنظامیان در غزه بوده که باعث کاهش حمایت از رژیم اسرائیل در سراسر جهان به پایین‌ترین سطح‌های تاریخی خود شده و به «بافت سیاسی و اخلاقی» اسرائیل آسیب رسانده و «مانعی برای صلح» است.

انتقاد شومر پس از هفته‌ها ناامیدی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بسیاری از اعضای حزب دموکرات از نتانیاهو برگرفته است، که ناشی از امتناع رهبر رژیم صهیونیستی از بحث در مورد راه‌حل دو کشوری برای نزاع فلسطین و اسرائیل و به تعویق انداختن حمله به رفح بدون برنامه‌ای مشخص برای حافظت از جان بیش از یک میلیون فلسطینی است.

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/ftcms%3Ae44f89b1-9d1c-4e6f-8fb0-9e2921797220?source=next-article&fit=scale-down&quality=highest&width=700&dpr=2
معترضی در سرزمین‌های اشغالی با پلاکارد «مرسی چاک شومر»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با توسل به پایگاه راست‌گرای تندرو در ائتلاف خود، از این شکاف عمومی استفاده کرده و خود را به عنوان رهبری معرفی کرده که قادر به مقاومت در برابر فشارهای بین‌المللی و به‌ویژه ایالات متحده است. لازم به ذکر است که بخش عمده جامعه اسرائیل همچنان از جنگ علیه مردم غزه حمایت می‌کند و حتی هم‌دست رژیم در جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه است.

صدراعظم آلمان، اولاف شولتز صبح روز یکشنبه پس از دیدار با پادشاه اردن گفت که اگر حمله قریب‌الوقوع رژیم اسرائیل به رفح منجر به تلفات غیرنظامی بزرگ خواهد شد و صلح در منطقه را «بسیار دشوار» خواهد کرد.

شولتز افزود: «اسرائیل حق دارد از خود محافظت کند. در عین حال، نمی‌توان آن‌هایی را که در غزه به رفح گریختند، مستقیماً با هر گونه اقدامات و عملیات نظامی تهدید کرد.»

نتانیاهو روز یکشنبه وعده داد که حمله به رفح بدون تعیین تاریخی انجام خواهد شد. به گفته او: «هیچ فشار بین‌المللی ما را از تحقق همه اهداف جنگ باز نمی‌دارد و برای انجام این کار، ما در رفح عملیات خواهیم کرد. ما برنامه‌های عملیاتی را برای اقدام در رفح، از جمله پیشبرد مراحل برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگی، تصویب کرده‌ایم.»

کابینه جنگ رژیم صهیونیستی قرار است عصر یکشنبه در مورد مذاکرات مبادله موازی زندانیان که در دوحه و همچنین طرحی برای خروج غیرنظامیان فلسطینی از مسیر اسرائیل بحث کند. طبق پیشنهاد مورد بحث، رژیم اسرائیل در ازای آزادی اکثر غیرنظامیان باقی‌مانده نزد حماس، آتش‌بس موقت خواهد پذیرفت و با افزایش کمک‌های بشردوستانه به منطقه محاصره شده و آزادی تعداد زیادی از زندانیان فلسطینی موافقت خواهد.

کد خبر 737128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.