لرستان رکورددار شاخص اهدای خون بانوان / اهدای خون به بدن آسیب می‌رساند؟

مشاور خانواده و بانوان سازمان انتقال خون با بیان اینکه طی ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲، آمار اهدای خون بانوان در استان لرستان نزدیک به ۹ درصد بوده است، گفت: اهدای خون به بدن آسیب نمی‌رساند؛ پزشک پیش از اهدا، شاخص‌های سلامتی فرد را بررسی می‌کند و در صورت وجود خطر آسیب، اهدای خون انجام نمی‌شود.

آناهیتا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره اهدای خون بانوان اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، بانوان خودمراقبتی بیشتری دارند و هنگام اهدای خون به سوالات پزشک، صادقانه پاسخ می‌دهند، از همین‌رو می‌توانند اهداکنندگان خوبی باشند.

وی با بیان اینکه اهدای خون بانوان در کشور کمتر از ۵ درصد است و این در صورتی است که ۵۰ درصد از اهداکنندگان خون در دیگر کشورها زنان هستند، افزود: در خصوص اهدای خون زنان موانع فرهنگی متعددی وجود دارد و از همین‌رو برنامه‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی ویژه‌ای باید در نظر گرفته شود.

مشاور خانواده و بانوان سازمان انتقال خون گفت: طی ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲، آمار اهدای خون بانوان در بعضی استان‌ها بیشترین فراوانی را داشته و در استان لرستان این شاخص نزدیک به ۹ درصد، خراسان شمالی نزدیک به ۸ درصد و خراسان جنوبی بیش از ۷ درصد بوده است.

حیدری با اشاره به باورهای نادرست در اهدای خون بانوان خاطرنشان کرد: اهدای خون به بدن آسیب نمی‌رساند و پزشک پیش از اهدا، شاخص‌های سلامتی و مواردی مانند هموگلوبین اهداکننده را بررسی می‌کند؛ چنانچه فرد کم‌خونی یا هر مانع دیگری برای اهدای خون داشته باشد، اهدای خون انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هر فرد با اهدای خون به سه نفر دیگر کمک خواهد کرد، تصریح کرد: بانوانی که در ایام ماه مبارک رمضان تمایل به اهدای خون دارند، بهتر است روزه خود را با مایعات و مواد غذایی گرم باز کنند و در وعده سحر و افطار نیز شیر برنج یا فرنی و غذاهایی که هضم راحت‌تری دارند را مصرف کنند.

مشاوره خانواده و بانوان سازمان انتقال خون افزود: اهداکنندگان خون در روز اهدای خون باید از مصرف غذاهای غلیظ، چرب، شور، بسیار شیرین و غذاهای نفاخ در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند.

حیدری اضافه کرد: برای اینکه مایعات بدن فرد پس از اهدای خون جبران شود، بهتر است اهداکننده شربت خاکشیر، قدومه و حجم مناسبی از مایعات را مصرف کند، همچنین غذا را به‌تدریج میل کنند و به خوبی جویده شود تا هضم بهتری داشته باشد.

کد خبر 736995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.