نیمکت‌های بی‌وفا یا وفادار لیگ‌برتر فوتبال

در شرایطی که هفته بیست‌ویکم لیگ برتر فوتبال فردا پیگیری خواهد شد، عبدالله ویسی جانشین احمد آل‌نعمه در فولاد خوزستان شد تا یازدهمین جابه‌جایی روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری اتفاق بیفتد و همین موضوع بهانه‌ای باشد تا این ۱۱ تغییر را مورد بررسی و موشکافی قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، لیگ برتر فوتبال ایران همچون سال‌های گذشته تعداد تغییرات نیمکت تیم‌های لیگ برتری در حالی که بیست‌ویک هفته را پشت‌سر گذاشته‌ایم، زیاد بوده است و این تغییرات به عدد ۱۰ رسیده است. جدیدترین تغییر سرمربیان تیم‌های لیگ برتری هم قبل از پایان یافتن سال ۱۴۰۲ امروز روی نیمکت فولاد خوزستان اتفاق افتاد.

نکته جالب اینکه دو تن از سرمربیان خارجی که اواسط فصل به تیم‌های ایرانی آمدند، خیلی زود ماجراجویی‌شان در فوتبال ایران به پایان رسید و این نشان می‌دهد شاید فوتبال ایران بهشت مربیان خارجی است که بیایند، چند هفته بمانند و بعد از آن‌هم با فسخ قرارداد، کل قراردادشان را گرفته و سپس از ایران بروند. در ادامه به تغییرات نیمکت تیم‌های لیگ برتری که تاکنون اتفاق افتاده اشاره خواهیم کرد.

پرسپولیس تهران: اوسمار ویرا به‌جای یحیی گل‌محمدی

پرسپولیس پس از پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر اتفاقات مختلفی را تجربه کرد و با شرایط متفاوتی وارد نیم‌فصل دوم شده است. سرخ‌پوشان پایتخت پس از چهار سال دیگر یحیی گل‌محمدی را روی نیمکت‌شان نمی‌بینند یک سرمربی جدید جایگزین خالق سه‌گانه فصل قبل شده است.

نیمکت‌های بی‌وفا یا وفادار لیگ‌برتر فوتبال ایران؟ / جابه‌جایی ۱۱ سرمربی در فقط ۲۱ هفته!

علاوه بر این با خروج چهار بازیکن و جذب پنج بازیکن جدید، ترکیب پرسپولیس هم دچار تغییراتی شده است. اتفاقی که باعث شده در سه بازی اخیر، یک پرسپولیس متفاوت نسبت به نیم‌فصل اول مشاهده شود و هواداران این تیم امیدوار هستند تیم‌شان در دوران پسایحیی هم بتواند عناوین قهرمانی را فتح کند.

پیکان تهران: رضا عنایتی به‌جای رسول خطیبی

رسول خطیبی در حالی به همکاری‌اش با پیکانی‌ها پایان داد که قرارداد خود را به مدت یک فصل دیگر با خودروسازان تمدید کرده بود اما این تمدید قرارداد زمینه‌ساز ادامه همکاری او با آبی‌پوشان نشد و نتایج ضعیف سبب شد تا رسول خطیبی به نقطه پایان کارش در تیم پیکان برسد.

نیمکت‌های بی‌وفا یا وفادار لیگ‌برتر فوتبال ایران؟ / جابه‌جایی ۱۱ سرمربی در فقط ۲۱ هفته!

مسئولان باشگاه پیکان بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات انجام شده، تصمیم به انتخاب رضا عنایتی گرفتند و این سرمربی جوان که شب گذشته مذاکرات تکمیلی را با مدیران باشگاه انجام داده بود، به ساختمان باشگاه پیکان رفت و قرارداد رسمی خود با این باشگاه را به امضا رساند تا رسماً در کسوت جانشین رسول خطیبی معارفه شود و کار خود را در نقش سرمربی تیم پیکان آغاز کند.

صنعت‌نفت آبادان: سهراب بختیاری‌زاده به‌جای عبدالله ویسی

سهراب بختیاری‌زاده جانشین عبدالله ویسی در نیم فصل دوم شده تا شرایط این تیم را نسبت به نیم فصل اول بهتر کند و به نوعی باعث شود برزیلی‌ها سایه سقوط را از روی سر خود دور کنند. بختیاری‌زاده که با حواشی فراوانی به عنوان مرد اول نیمکت زردپوشان جنوبی معرفی شد، شروع خوبی در جمع آبادانی‌ها نداشته و حاصل کار وی سه باخت پشت سر هم بوده است.

نیمکت‌های بی‌وفا یا وفادار لیگ‌برتر فوتبال ایران؟ / جابه‌جایی ۱۱ سرمربی در فقط ۲۱ هفته!

مدیران باشگاه صنعت‌نفت پس از ناکامی در عقد قرارداد رسمی با وینفرد شفر و فراز کمالوند و باتوجه به فاصله کوتاه تا شروع دوباره رقابت‌های باشگاهی در ایران، به سراغ یک گزینه بومی رفتند و مذاکرات خود با سهراب بختیاری‌زاده را آغاز کردند. بختیاری‌زاده که در لیگ برتر تجربه سرمربیگری در تیم شهرخودرو مشهد را در کارنامه‌اش دارد و در تیم‌هایی چون نفت مسجدسلیمان، استقلال خوزستان و خوشه‌طلایی ساوه در قامت سرمربی کار کرده و در تیم شمس‌آذر قزوین هم مدت کوتاهی در قامت مدیرفنی کارش را پیش برد، پذیرفت که در قامت سرمربی صنعت‌نفت آبادان کارش را در این تیم آغاز کند.

فولاد خوزستان: ایگناسیو مارتینز به‌جای علیرضا منصوریان و احمد آل‌نعمه به‌جای ایگناسیو مارتینز و عبدالله ویسی به‌جای احمد آل‌نعمه

فولادی‌ها فصل را با علیرضا منصوریان آغاز کردند اما اوضاع با سرمربی سابق استقلال و تراکتور چندان بر وفق مراد آنها پیش نرفت. خوزستانی‌ها با منصوریان بدترین نتایج خود را در شروع رقابت‌های لیگ برتر گرفتند و همین موضوع باعث خشم هواداران این تیم شد و به دنبال اعتراض گسترده آنها و شکست برابر ملوان بندرانزلی در هفته چهارم، منصوریان از هدایت فولاد برکنار شد.

این باشگاه در شرایطی سرمربی خود را اخراج کرد که آنها باید به مصاف پرسپولیس تهران می‌رفتند از همین رو مدیران فولاد اولی گلادیسون مربی بدنساز این تیم را به صورت موقت به عنوان سرمربی این تیم برگزیدند تا در بازی با قرمزها روی نیمکت این تیم قرار گیرد. در نهایت بعد از کش و قوس‌های فراوان، ایگاسنیو مارتینز سرمربی ۵۹ ساله اسپانیایی که سابقه حضور در الچه، لوانته و آلمریا را در کارنامه خود دارد به صورت رسمی سرمربی فولادی‌ها شد.

نیمکت‌های بی‌وفا یا وفادار لیگ‌برتر فوتبال ایران؟ / جابه‌جایی ۱۱ سرمربی در فقط ۲۱ هفته!

فولاد با مارتینز نیز عملکرد سینوسی داشت و در زمان حضور این مربی، خوزستانی‌ها موفق به کسب چهار برد و سه مساوی شدند و در چهار دیدار نیز شکست خوردند. در نهایت شکست در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی برابر چادرملو اردکان آن هم در خانه سبب شد تا هواداران این تیم خواستار اخراج این مربی اسپانیایی شوند. در نهایت بعد از توافق بین طرفین این مربی بعد از پنج ماه حضور در خوزستان از این تیم جدا شد.

باشگاه با توجه به فرصت پیش‌رو، مذاکرات خود را برای انتخاب سرمربی جدید در پیش گرفت که با توجه به گزینه‌های مطرح شده این موضوع باز هم با واکنش هواداران همراه شد و در نهایت آنها تصمیم گرفتند تا با احمد آل‌نعمه مربی این تیم به کار خود در ادامه رقابت‌های لیگ بیست‌وسوم ادامه دهند تا بدین ترتیب بازیکن سابق فولاد پنجمین سرمربی فولادمردان در یک سال اخیر لقب بگیرد. رفت‌وآمد این همه مربی روی نیمکت تیم ریشه‌دار فوتبال ایران که سابقه قهرمانی در تمام جام‌های داخلی را دارد، موضوع عجیبی است که در یک سال اخیر به این تیم آسیب زده است.

هیئت‌مدیره باشگاه فولاد خوزستان بعد از بحث و بررسی‌های متعدد درباره شرایط نیمکت تیم، امروز ضمن قدردانی از احمد آل‌نعمه بابت زحماتی که پس از قطع همکاری با «ایگناسیو مارتینز» سرمربی اسپانیایی در مقوله فنی تیم فوتبال بزرگسالان کشید، رأی به انتخاب عبدالله ویسی به عنوان سرمربی جدید داد.

صنعت‌مس رفسنجان: محرم نویدکیا به‌جای ساکت الهامی

مس رفسنجان یکی از تیم‌های بحران‌زده در سطح اول فوتبال باشگاهی ایران محسوب می‌شد؛ به‌طوری‌که نارنجی‌پوشان بعد از گذراندن فصلی درخشان و حضور در جمع ۵ تیم برتر جدول، در لیگ بیست‌وسوم از ۴۵ امتیاز ممکن توانسته بودند ۱۵ امتیاز به‌دست آورند و این مسئله باعث شده تا آن‌ها در رتبه دهم جدول به کار خود در نیم‌فصل نخست پایان دهند. تحمل چهار شکست در پنج بازی پایانی نیم‌فصل نخست باعث شد تا بیش از پیش شرایط نارنجی‌پوشان در لیگ برتر بحرانی شود.

یک‌ماه قبل هم با اعلام باشگاه صنعت‌مس رفسنجان، پیرو مذاکرات صورت گرفته با گزینه‌های مورد نظر این باشگاه، محرم نویدکیا بازیکن سابق تیم ملی، سپاهان اصفهان، بوخوم آلمان و سرمربی سابق طلایی‌پوشان اصفهانی به عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال مس رفسنجان انتخاب شد و با امضای قرارداد رسمی هدایت این تیم را در ادامه رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی برعهده گرفت.

نیمکت‌های بی‌وفا یا وفادار لیگ‌برتر فوتبال ایران؟ / جابه‌جایی ۱۱ سرمربی در فقط ۲۱ هفته!

مسی‌ها در ابتدای فصل تلاش زیادی برای استخدام محرم نویدکیا در قامت جانشین محمد ربیعی انجام دادند اما پاسخ منفی نویدکیا باعث شد تا ساکت الهامی سکان‌دار نارنجی‌پوشان شود. بعد از مذاکرات نافرجام نویدکیا با مدیران باشگاه صنعت‌نفت، مسئولان باشگاه مس رفسنجان مذاکره با این سرمربی جوان را در اولویت قرار دادند و در تلاش بودند تا بتوانند رضایت او را جلب کنند. بعد از چند نوبت رایزنی، سرانجام نویدکیا پذیرفت که سکان هدایت نارنجی‌پوشان رفسنجانی را در اختیار بگیرد و مراسم معارفه‌اش رسماً از سوی مدیران باشگاه مس برگزار شد و تاکنون نتایج درخشانی هم با مس کسب کرده است.

نساجی مازندران: کارلوس آلکاراز به‌جای مهدی رحمتی و ساکت الهامی به‌جای کارلوس آلکاراز

باشگاه نساجی مازندران دو هفته قبل اعلام کرد با تصمیم «حمیدرضا بایندریان» مدیرعامل باشگاه و طی توافق طرفین، «ساکت الهامی» تا پایان فصل به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال نساجی مازندران منصوب شد. نساجی مازندران با هدایت ساکت الهامی دو سال پیش برای نخستین‌بار قهرمانی در جام حذفی فوتبال کشور را کسب و یکی از نمایندگان ایران در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا نیز شرکت کرد.

نیمکت‌های بی‌وفا یا وفادار لیگ‌برتر فوتبال ایران؟ / جابه‌جایی ۱۱ سرمربی در فقط ۲۱ هفته!

پیش از این «لوکاس الکاراز» اسپانیایی سرمربی تیم نساجی بود که بعد از شکست برابر آلومنیوم در جام حذفی و شکست خانگی برابر تیم مس رفسنجان در هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور از سمتش برکنار شد. نساجی نیم فصل نخست را با «سیدمهدی رحمتی» شروع کرده بود و به علت کسب نتایج ضعیف از سمتش برکنار شد. بدین ترتیب ساکت الهامی سومین سرمربی این فصل تیم نساجی مازندران است.

هوادار تهران: مسعود شجاعی به‌جای محمود فکری

هواداری‌ها پس از استعفای محمود فکری و جدایی این سرمربی پیش از پایان نیم فصل، به سرعت دست به کار شدند تا سرمربی جدید خود را به خدمت بگیرند. در شرایطی که نام‌هایی مثل مهدی رحمتی، رسول خطیبی و حتی مازیار زارع برای سرمربیگری این تیم تهرانی مطرح شده بود، اما مدیران این باشگاه سراغ یک گزینه جوان‌تر رفتند و سکان هدایت هوادار را به مسعود شجاعی سپردند. مسعود شجاعی که فصل گذشته با پیراهن هوادار در نیم فصل دوم بازی می‌کرد، پس از پایان فصل از جمع این تیم خداحافظی کرد تا دوران بازیگری‌اش در پایان لیگ بیست و دوم به اتمام برسد.

شجاعی حالا در یک سِمت جدید به تیم فصل گذشته خود بازگشته است و رسماً سرمربی هوادار است. او که در یک مقطع کوتاه در تراکتور به عنوان مربی-بازیکن هدایت تیم تبریزی را برعهده داشت حالا به عنوان نفر اول نیمکت یک تیم لیگ برتری فوتبال ایران کار خواهد کرد. نکته جالب اینکه از انتخاب مسعود شجاعی تا معرفی رسمی او حدود دو ماه فاصله بود و او در این مدت در نیم فصل اول به یک تساوی و یک پیروزی رسید و پس از تعطیلات لیگ با تیمش به مرحله یک هشتم جام حذفی صعود کرد. شجاعی در سه بازی ابتدایی‌اش از روی سکو هوادار را هدایت می‌کرد.

نیمکت‌های بی‌وفا یا وفادار لیگ‌برتر فوتبال ایران؟ / جابه‌جایی ۱۱ سرمربی در فقط ۲۱ هفته!

به گزارش ایمنا، در این بین ساکت الهامی و عبدالله ویسی تنها سرمربیانی هستند که بعد از جدایی از صنعت‌مس رفسنجان، مجدداً هدایت یک تیم دیگر را در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر برعهده گرفتند و بیکاری‌شان به چندماه هم نرسید.

در این بین مربیانی وجود دارند که باوجود دانش و مدارک علمی معتبر بدون تیم هستند. مارکار آقاجانیان، محمد توانایی، مجید جلالی، علی تارقلی‌زاده، حمید درخشان، فریدون حردانی، جواد حسن‌زاده، ناصر پورمهدی، محمد احمدزاده، امیرحسین پیروانی، علی اکبر پورمسلمی، نعیم سعداوی، مجید نامجومطلق، علی‌اصغر مدیرروستا، حمیدرضا استیلی، حسین خطیبی، عبدالصمد مرفاوی و رضا عابدیان مربیان دارای مدرک حرفه‌ای هستند که بدون تیم هستند. البته به این جمع می‌توان خیل کسانی که دارای مدرک A هم هستند را اضافه کرد.

گفتنی است تاکنون که فقط ۱+۲۰ هفته از رقابت‌های لیگ برتر گذشته است، سرمربیان تیم‌های فوتبال استقلال تهران، سپاهان اصفهان، آلومینیوم اراک، ذوب‌آهن اصفهان، گل‌گهر سیرجان، استقلال خوزستان، ملوان بندرانزلی و شمس‌آذر قزوین تغییر نکرده‌اند و باید دید تا پایان فصل جاری، چند تیم دیگر سرمربیان خود را جابه‌جا خواهند کرد.

کد خبر 736760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.