رسانه موفق نگاه خاکستری به موضوعات دارد/تأثیر روابط دولتمردان با اهالی رسانه در رفع مشکلات

فعال رسانه‌ای با بیان اینکه رسانه‌ای موفق است که سیاه و سفید را با هم ببیند و نگاه خاکستری به موضوعات داشته باشد، گفت: دولت باید در کنار به تصویر کشیدن دستاوردهای نظام از رسانه‌ها بخواهد منتقد، مصلح، منصف و مشفق دولت باشند و به عنوان رکن چهارم دموکراسی مشکلات را ببینند و به مراجع بالاتر منتقل کنند.

حسن شمشادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه، به تشریح مرز بین امیدآفرینی و یاس‌آفرینی رسانه‌ها پرداخت و اظهار کرد: در تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خاصی که در جنگ روانی یا جنگ روایت‌ها به کار برده می‌شود، به مقوله‌هایی چون امیدآفرینی و یاس‌آفرینی یا امیدزدایی پرداخته می‌شود، اما مرز این دو مقوله آنجا است که هرچه را سیاه است سفید نشان دهیم و هرچه سفید است را سیاه به تصویر بکشیم.

وی افزود: نکته ظریفی است که باید مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد، این است که رسانه نمی‌تواند در هیچ قالبی (صوتی، تصویری، نوشتاری و دیجیتالی) صرفاً بگوید که همه‌چیز عالی و بر وفق مراد است و از طرفی نمی‌تواند به صورت صد درصد بگوید که همه‌چیز خراب است و مملکت نابود شده مردم تحت فشارند.

فعال رسانه‌ای با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گفت: در هر کشوری مشکلاتی وجود دارد اما نمی‌توان گفت که هیچ طرحی و برنامه‌ای برای رفع این مشکلات وجود ندارد و سیاه نمایی محض کرد و نقاط قوت را ندید؛ رسانه‌ای رسانه است که به واقعیت‌ها پرداخته و به وقت خود خوبی‌ها یا نارسایی‌ها را انعکاس دهد.

وی تاکید کرد: مخاطبان صرفاً به رسانه‌های توجه و تکیه می‌کنند که صدای خود را آنجا بشنوند به بیانی دیگر مخاطب به رسانه‌ای روی خواهد آورد که اگر مشکلی دارد، صدا و تصویر او باشد و فریاد مخاطب خود را بشنود و مخابره کند.

شمشادی ابراز کرد: مخاطب از رسانه‌ای که به هر مسئله یک جانبه نگاه کند، فراری است؛ هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند با امیدآفرینی محض و ندیدن نقصان‌ها یا با سیاه‌نمایی کامل و ندیدن خوبی‌ها مخاطب خود را نگه دارد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل در اطلاع‌رسانی این است که تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها مشخص باشد، اضافه کرد: رسانه باید با تکنیک‌های خاص و تولید محتواهای مناسب بتواند جذابیت خود را برای مخاطبان حفظ کند و در مجموع رسانه‌ای را می‌توان موفق توصیف کرد که صرفاً به دنبال امیدآفرینی یا یاس‌آفرینی نباشد.

فعال رسانه‌ای تاکید کرد: رسانه‌ای موفق است که سیاه و سفید را با هم ببیند و نگاه خاکستری به تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هر زمینه دیگری داشته باشد و با نگاه واقع‌گرایانه و تاکید بر انصاف، شفافیت و مستنداتی که ارائه می‌کند به اطلاع‌رسانی بپردازد.

ضرورت توجه به خواست مردم و رسانه‌ها توسط دولت

وی در خصوص تأثیر دیدار رئیس‌جمهور با اهالی رسانه بر رویکرد رسانه‌ای دولت، ابراز کرد: نشست با رسانه‌ها یک بخش و تاکید بر امیدآفرینی، دیدن مشکلات مردم و رسانه‌ها بخش‌های دیگری است و نمی‌توان توقع داشت که صرفاً با برگزاری چنین جلساتی مشکلات موجود حل می‌شود و البته این نشست‌ها در جای خود مفید است.

شمشادی تاکید کرد: اگر دولت‌ها توقع داشته باشند که رسانه‌ها در کشور فقط به خواست آنها توجه کرده و بدون انتقاد یا ارائه راهکار و پیشنهاد صرفاً بلندگوی کارهای آن‌ها باشند، باید بداند که در عرصه رسانه‌ای شکست خورده است.

وی دولتی را موفق قلمداد کرد که با اهالی رسانه نشست و برخواست کند و یادآور شد: دولت باید در کنار به تصویر کشیدن دستاوردهای نظام از رسانه‌ها بخواهد منتقد، مصلح، منصف و مشفق دولت باشند و اگر در جایی نقصی وجود دارد رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یا چشم و زبان گویای مردم این مشکلات را دیده و به مراجع بالاتر منتقل کنند.

فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: رسانه‌هایی مؤثر هستند که صرفاً به بیان مشکلات اکتفا نکند و برای صدق گفتار خود در ارائه گزارش از نواقص و کمبودها، به سخنان کارشناسی بپردازد وگرنه صرف بیان مشکلات چاره‌ای را حل نخواهد کرد.

کد خبر 736696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.