شناسایی چهره به چهره بازماندگان از تحصیل و جذب آن‌ها در نظام آموزشی

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: سامانه‌ای برای نخستین بار طراحی شده است که به صورت چهره به چهره بازماندگان شناسایی و جذب آن‌ها در نظام آموزشی و دریافت خدمات آموزشی تسهیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، حمید طریفی با بیان اینکه در دوره ابتدایی سه عنصر معلم، دانش‌آموز و خانواده به عنوان ارکان جریان تربیت هستند، اظهار کرد: بیشترین جذب‌ها در نظام آموزش و پرورش در سه سال اخیر در دوره ابتدایی صورت گرفته است و پنجره فرصت تاریخی روزآمدسازی نیروی انسانی در دوره ابتدایی رقم خورد؛ در ادامه این مسیر بحث توانمندسازی معلمان را داشتیم که در قالب طرح شهید همت حدود ۱۹۶ هزار معلم با اولویت معلمانی که کمتر از پنج سال سابقه کار داشتند تحت آموزش قرار گرفتند.

وی با اشاره به اهمیت زبان‌آموزی دانش‌آموزان دو زبانه مناطق روستایی و مرزی گفت: حدود ۸ هزار مدرسه تحت پوشش زبان‌آموزی قرار گرفته است و امیدواریم این آموزش‌ها در ادامه مسیر استمرار داشته باشند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کار مربیان پیش‌دبستانی و مربیان مهد کودک را سخت، مؤثر و حساس است، ادامه داد: در بحث بازماندگان از تحصیل، سامانه‌ای برای اولین بار طراحی شده است که به صورت چهره به چهره بازماندگان شناسایی و جذب آن‌ها در نظام آموزشی و دریافت خدمات آموزشی تسهیل می‌شود.

طریفی با اشاره به برنامه‌های سال آینده گفت: به صورت ویژه تحول دوره اول ابتدایی را در دستور کار داریم؛ در حین اینکه سازماندهی نیروی انسانی را به شکل نظام دوری در بخش قابل توجهی از مدارس داریم تا به این ترتیب یک معلم بتواند سه سال متوالی در کنار دانش‌آموزان خود باشد تا شناخت دقیقی از توانمندی‌ها، استعدادها و نیازهای دانش‌آموزانش به دست آورد، این معلمان ارتباط موثرتری با خانواده‌ها برقرار و در یک کار مشترک و هماهنگ مسیر رشد و شکوفایی و استعدادهای دانش‌آموزان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به طراحی و استقرار الگوی همگانی پرورش استعداد مهارت‌آموزی و خلاقیت‌پروری در سطح مدارس ادامه داد: اولویت‌بخشی به مدارس دولتی به‌خصوص در دوره ابتدایی اهمیت دارد و باید کیفیت آموزشی و آموزش تمام ساحتی را تضمین کنیم تا مدارس به مکانی به عنوان کانون تربیتی محله تبدیل شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید انواع و اقسام آموزش‌ها در مدرسه برقرار باشد، ادامه داد: کانونی تحت عنوان کانون پرورش استعداد خلاقیت‌پروری در سطح مدرسه باید داشته باشیم، حدود ۱۰۰ ساعت در سند برنامه درسی ملی در اختیار مدارس قرار داده شده است که از این ۱۰۰ ساعت در کنار برنامه درسی و بسته‌های تربیتی یادگیری استفاده می‌کنیم، در بحث مهارت‌آموزی، پرورش خلاقیت‌ها و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان را باید مد نظر داشته باشیم تا زمان غیرآموزش و ایام تعطیل، مدرسه به صورت پویا و فعال در خدمت دانش‌آموزان باشد.

طریفی با اشاره به اینکه شایستگی‌های حرکتی و سواد حرکتی در دوره ابتدایی مهم است، گفت: با تجهیز فضای ورزشی و تربیت معلمان چند مهارتی می‌توانیم هویت دوره ابتدایی را در نظر بگیریم؛ نظام دوری به صورت آزمایشی در ۶۴۰ کلاس درس انجام شده است و معلم به مدت سه سال با دانش‌آموز است و این طرح در مدارسی که شرایط و آمادگی داشته باشند، اجرا می‌شود.

کد خبر 736688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.