کاوان الکتریک تولید کننده انواع ساخت تابلو برق

تابلو برق محفظه ای فلزی یا غیر فلزی است که تجهیزات الکتریکی مانند فیوز، شینه، رله، تایمر، کنتاکتور، کلید برق و سوییچ، ترانس، سیم و کابل و ... را در خود جای می دهد.

کاوان الکتریک به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه تولید انواع تابلو برق صنعتی، با سابقه درخشان در ارائه خدمات به مشتریان خود شناخته می‌شود. این شرکت با بهره‌گیری از دانش فنی روز دنیا و استفاده از تجهیزات و مواد اولیه مرغوب، اقدام به تولید انواع تابلو برق‌های فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی می‌کند.

تابلو برق‌های کاوان الکتریک در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد، سیمان، نساجی و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شرکت با ارائه خدمات مشاوره، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تابلو برق، به مشتریان خود در انتخاب و استفاده از بهترین راه حل‌ها برای نیازهایشان کمک می‌کند.

کاوان الکتریک با تعهد به کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش مناسب، رضایت مشتریان خود را جلب کرده است. این شرکت با تلاش برای ارتقای سطح دانش فنی و تخصصی خود، همواره در تلاش است تا بهترین محصولات و خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد.

تابلو برق چیست و چه اجزایی دارد؟

تابلو برق محفظه ای فلزی یا غیر فلزی است که تجهیزات الکتریکی مانند فیوز، شینه، رله، تایمر، کنتاکتور، کلید برق و سوییچ، ترانس، سیم و کابل و ... را در خود جای می دهد. این محفظه ها برای توزیع و انتقال ایمن انرژی الکتریکی، کنترل و حفاظت از تجهیزات و سیم کشی در برابر عوامل محیطی و خطرات احتمالی مانند اتصال کوتاه و اضافه بار مورد استفاده قرار می گیرند.

اجزای اصلی تابلو برق:

  1. کنتاکتور: برای کلیدزنی در مدار استفاده می‌شود.
  2. سوئیچ الکتریکی: برای قطع و وصل دستی جریان برق استفاده می‌شود.
  3. داکت کابل: برای محافظت از سیم‌کشی تجهیزات داخل تابلو استفاده می‌شود.
  4. کلید حرارتی: وظیفه محافظت از موتورهای الکتریکی در برابر عدم تعادل فاز، اضافه بار و ... را دارد.
  5. تایمر: وظیفه‌ی زمان‌بندی و مدیریت زمان برای ارسال سیگنال در مواقع مناسب را دارد. برای کنترل و نظارت بر فرآیندهای مختلف در سیستم‌های صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود.
  6. کلید مینیاتوری: وظیفه‌ی این کلید مثل فیوز، قطع کردن جریان برق در مواقع اتصال کوتاه و اضافه بار است. اما کلید مینیاتوری بعد از قطع جریان نمی‌سوزد و دوباره به سیستم برمی‌گردد.
  7. چراغ سیگنال: چراغ یا چراغ‌هایی هستند که خاموش یا روشن بودن بخش‌های مختلف تابلو را نشان می‌دهند. به اپراتور تابلو برق در مورد وضعیت بخش‌های مختلف سیستم اطلاعات می‌دهند.
  8. فیوز: وظیفه‌ی محافظت از مدار در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه را دارد. با افزایش جریان در مدار، فیوز می‌سوزد و باعث قطع جریان الکتریکی می‌شود. این کار از آسیب به بقیه تجهیزات جلوگیری می‌کند.
  9. بیمتال: وظیفه‌ی قطع جریان برق در صورت افزایش دما را برعهده دارد. وقتی دما بیش از اندازه افزایش پیدا می‌کند، بیمتال جریان را قطع می‌کند. بیمتال‌ها از موتورهای 3 فاز در برابر اور هیتینگ یا گرم شدن بیش از حد، محافظت می‌کنند.
  10. کلید نشتی جریان (محافظ جان): وظیفه‌ی محافظت از انسان در برابر شوک الکتریکی یا برق‌گرفتگی را دارد. بلافاصله بعد از ایجاد نشتی در جریان، کلید محافظ جان وارد عمل شده و مدار را قطع می‌کند. به این ترتیب از مدار در برابر آسیب‌ها هم جلوگیری می‌کند.
  11. PLC: سامانه کنترلی است که وظیفه کنترل و نظارت بر سیستم را دارد. این سامانه پیشرفته، قابل برنامه‌ریزی بوده و شرایط عملکرد تجهیزات را بررسی می‌کند. این سامانه طبق برنامه‌ریزی انجام شده واکنش مناسب در برابر قطع و وصل شدن دستگاه را انجام می‌دهد.

انواع تابلو برق صنعتی از لحاظ ولتاژ

تابلو برق‌ها از نظر ولتاژ به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. تابلو برق فشار پایین (LV)

این تابلوها حداکثر جریان یک کیلووات را پشتیبانی می‌کنند. وظیفه‌ی آنها محافظت از سیستم‌های با جریان کم است. از تجهیزات سوییچینگ، کنترلی، نشانگر، تنظیم‌کننده و اندازه‌گیری تشکیل شده‌اند. در تابلوی توزیع LV، استارتر موتور، مرکز کنترل موتور، باس‌کوپلر و تغذیه مصرف‌کننده‌ها کاربرد دارند. به دو نوع ثابت و کشویی تقسیم می‌شوند.

  1. تابلو برق فشار متوسط (MV)

این تابلوها جریان بین 1 تا 36 کیلووات را پشتیبانی می‌کنند. دارای پوشش فلزی داخلی یا خارجی هستند. از روغن، SF6 یا خلا به عنوان رسانه استفاده می‌کنند. شامل لوازم اندازه‌گیری، رله، باس‌بار، ترانسفورماتور جریان و ولتاژ، و کنتاکتور فشار متوسط هستند. باید قابلیت سوییچینگ جریان‌های خازنی و القایی را داشته باشند. در مواقع اتصال‌کوتاه، مدار را قطع می‌کنند. در دو نوع ثابت و کشویی تولید می‌شوند. کاربرد اصلی آنها در پست‌های برق است.

  1. تابلو برق فشار قوی (HV)

برای سیستم‌های برقی با بیش از 36 کیلووات نصب می‌شوند. دارای قطع‌کننده جریان ولتاژ بالا با سطح امنیت و اطمینان بالا هستند. در مدارهای با فشار برق بالا، به دلیل احتمال بیشتر اتصالات ‌کوتاه، امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع تابلو برق با توجه به نوع قرارگیری در محل

  • تابلو برق دیواری: به دو دسته توکار (نصب داخل دیوار) و روکار (نصب روی سطح دیوار) تقسیم می‌شود.
  • تابلو برق ایستاده: از دسته تابلوهای فیکس و به صورت ایستاده است. نیازی به پیچ شدن به جای دیگر یا تکیه دادن به دیوار یا قفسه ندارد.
  • تابلو برق رک یا قفسه ای: از دسته تابلوهای فیکس هستند. به شکلی تقسیم بندی شده‌اند که هر یک از تجهیزات اعم از محفظه‌های کنترل و مخابراتی و غیره روی آنها نصب می‌شوند.
  • تابلو برق چند منظوره: از دسته تابلوهای فیکس است. مانند تابلوهای ایستاده معمولی نیازی به مهار شدن توسط وسیله دیگری ندارد. می‌تواند تجهیزات الکتریکی و غیره را در خود جای دهد.
  • تابلو برق Swing: نوعی از تابلوهای رک و همچنین در دسته بندی تابلوهای فیکس قرار می‌گیرد. مدلی گران قیمت محسوب می‌شود. درب متحرک شیشه ای آن امکان دسترسی به تجهیزات از پشت تابلو را فراهم می‌کند.
  • تابلو برق مدولار: نوعی پیشرفته از تابلوهای ایستاده (فیکس) است. ورقه‌های فلزی قسمت تامین کننده منبع تغذیه (فیدر) را از فیدر بالایی و پایینی جدا می‌کنند. دو راهکار برای دسترسی به سر کابل وجود دارد: دسترسی از جلو و دسترسی از پشت.

جمع بندی:

تابلو برق‌ها محفظه‌هایی فلزی یا غیر فلزی هستند که تجهیزات الکتریکی را در خود جای می‌دهند و برای توزیع و انتقال ایمن انرژی الکتریکی، کنترل و حفاظت از تجهیزات و سیم کشی در برابر عوامل محیطی و خطرات احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب نوع تابلو برق به عوامل مختلفی از جمله نوع ولتاژ، محل نصب، نوع قرارگیری در محل و نیازهای مشتری بستگی دارد.

کاوان الکتریک با با تعهد به کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش مناسب، رضایت مشتریان خود را جلب کرده است. کاوان الکتریک با تلاش برای ارتقای سطح دانش فنی و تخصصی خود، همواره در تلاش است تا بهترین محصولات و خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد.

کد خبر 736627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.