جشن‌های متفاوت آغاز بهار در جهان

بخشی از زیبایی فرارسیدن بهار این است که مردم سراسر جهان به روش‌های گوناگون آن را جشن می‌گیرند. از جشنواره آب‌پاشی تا پختن تخم‌مرغ، هریک از کشورها با روش‌های سنتی به استقبال بهار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بهار نمادی از رویش مجدد، تولد دوباره، شروع جدید، امید، عشق و زیبایی است و در هر فرهنگ مراسم معناداری برای بزرگداشت این فصل و شکرگزاری برای آن وجود دارد. هر کشور با روش مخصوص خود از برگزاری فستیوال و رژه گرفته تا پخت یک غذای مشترک، به پیشواز فصل بهار می‌رود که در ادامه بعضی از جشن‌های بهاری رایج در سراسر دنیا معرفی می‌شود.

نوروز - آسیای میانه

نوروز به معنای روز نو، اولین روز از اولین ماه تقویم ایرانی است و مصادف با اعتدال بهاری (معمولاً حدودبیست‌ویکم مارس) جشن گرفته می‌شود. نوروز نماد زندگی جدید و تولد دوباره طبیعت است. در حالی که مراسم این جشن در کشورهای فارسی‌زبان تا حدی متفاوت است اما می‌توان گفت در همه کشورها به صورت یک جشن چندروزه است که با تمیز کردن خانه‌ها آغاز می‌شود و شامل مراسمی همچون آتش‌بازی، پوشیدن لباس‌های مخصوص و بازدید از فامیل و بزرگان می‌شود. در روز سیزدهم سال نو، مردم خانه‌های خود را ترک می‌کنند و با دوستان و اعضای خانواده به طبیعت می‌روند و برنامه‌های شاد در حومه شهر یا فضاهای عمومی شهر برپا می‌کنند.

جشن‌های متفاوت آغاز بهار در جهان

جشنواره آب سونگکران - تایلند

این جشنواره سالانه اندکی پس از اعتدال بهاری برگزار می‌شود. سونگکران از زبان سانسکریت به معنای «گذر نجومی» گرفته شده است و در تایلند به عنوان روز سال نو جشن گرفته می‌شود. جشن سال نو در تایلند با رفتن به صومعه بودایی، بازدید از بزرگان و البته مراسم آب‌پاشی همراه است. بخش شمالی چیانگ‌مای محل برگزاری بزرگ‌ترین جشن‌ها است که گاهی تا شش روز ادامه دارد. مردم محلی و گردشگران به خیابان‌ها می‌آیند و با تفنگ‌های آب‌پاش بزرگ، شلنگ‌های فشاری و سطل‌ها آماده هستند تا هر کسی را که در مسیرشان است خیس کنند. کودکان، بزرگسالان و افراد مسن در این جشن سنتی شرکت می‌کنند و در خیابان‌ها با موسیقی بلند به پایکوبی می‌پردازند.

جشن‌های متفاوت آغاز بهار در جهان

هولی - شمال هند

یکی از رنگارنگ‌ترین جشنواره‌های بهاری جهان، هولی است که توسط هندوها در شمال هند برپا می‌شود. در جشنواره هولی، مردم پودرهای رنگی سمبل فصل بهار را به سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند و از این طریق به اساطیر هندوی خود ادای احترام می‌کنند. این جشنواره که یک شبانه‌روز کامل به طول می‌انجامد، جشنی شاد، رنگارنگ و باشکوه است که نویدبخش پایان زمستان و آغاز فصل رشد است.

جشن‌های متفاوت آغاز بهار در جهان

مراسم پنیر گلاستر در تپه کوپر – انگلستان

هر سال با آغاز بهار، مراسم پنیر گلاستر در تپه کوپر که فقط یک ساعت با ماشین از بریستول فاصله دارد، برگزار می‌شود. این رویداد بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی است که از نامش برمی‌آید. یک چرخ پنیری از بالای تپه کوپر به پایین پرتاب می‌شود و یک ثانیه بعد، شرکت‌کنندگان خود را به دنبال آن پایین می‌اندازند، اولین کسی که با گرفتن پنیر از خط پایان عبور کند برنده است. کبودی، زانوهای خون‌آلود و استخوان‌های شکسته از عوارض جانبی برگزاری این سنت است. هرچند این جشن روشی کمی سخت برای استقبال از بهار به کار می‌گیرد، اما برای احترام به سنت ۲۰۰ ساله با افتخار توسط جامعه حمایت می‌شود و هر سال رقبای قدیمی و جدید را به خود جذب می‌کند.

جشن‌های متفاوت آغاز بهار در جهان

فلوریاد - استرالیا

فلوریاد برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ آغاز شد، زمانی که مدیر پارک پیتر ساتون پیشنهادی را برای نمایش گل‌های بزرگ در جشن دویستمین سالگرد استرالیا و ۷۵ سالگی پایتخت بودن کانبرا ارائه کرد و نتیجه آن یک نمایشگاه گل زیبا و شگفت‌انگیز بود که از صمیم قلب مورد استقبال جامعه محلی قرار گرفت و به همین دلیل به جشن سالانه بهار در کشور تبدیل شد. پس از آن، هر ساله صدها هزار نفر از سیدنی و بریزبن به کانبرا سفر می‌کنند تا بیش از یک میلیون گل را در این جشنواره یک ماهه رنگ، موسیقی و باغبانی ببینند.

جشن‌های متفاوت آغاز بهار در جهان

Cimburijada - بوسنی

Cimburijada که به معنی جشن تخم‌مرغ‌های هم‌زده است، در اولین روز بهار در شهر زنیتسا در بوسنی برگزار می‌شود. سپیده‌دم مردم کنار رودخانه بوسنا جمع می‌شوند و یک وعده غذایی مشترک که از تخم‌مرغ‌های هم‌زده تهیه می‌شود را با دوستان و خانواده‌هایشان می‌خورند و با گوش دادن به موسیقی و برنامه‌های شاد، اولین روز بهار را جشن می‌گیرند.

جشن‌های متفاوت آغاز بهار در جهان

اعتدال بهاری در تئوتی اوآکان Teotihuacán - مکزیک

هر سال بیستم یا بیست‌ویکم مارس، هزاران نفر که به طور سنتی لباس سفید می‌پوشند، در هرم عظیم Teotihuacán، واقع در ۳۰ مایلی شمال شرق مکزیکوسیتی، گردهم می‌آیند تا اعتدال بهاری را جشن بگیرند. بسیاری از مردم از صبح شروع به بالا رفتن از ۳۶۰ پله هرم می‌کنند تا به بالای هرم برسند و به درگاه‌های انرژی نزدیک‌تر شوند. آن‌ها با بالا بردن دست‌های خود به سمت آسمان و غرق شدن در گرمای خورشید، انرژی را برای سال جدید جذب می‌کنند.

جشن‌های متفاوت آغاز بهار در جهان

چرخاندن تخم‌مرغ عید پاک کاخ سفید - ایالات متحده آمریکا

اعتقاد بر این است که مراسم چرخاندن تخم‌مرغ عید پاک کاخ سفید در سال ۱۸۱۴ آغاز شده است. برای این سنت سرگرم‌کننده، بچه‌ها در واشنگتن دی‌سی روی چمن‌های کاخ سفید جمع می‌شوند تا با قاشق‌های چوبی تخم‌مرغ‌ها را روی چمن‌ها بچرخانند و با هم رقابت کنند تا ببینند چه کسی می‌تواند اول از خط پایان عبور کند. به برندگان، تخم‌مرغ عید پاک و جوایز کوچکی اهدا می‌شود. رئیس‌جمهور ایالات متحده و خانواده آن، همچنین خرگوش عید پاک به دیدن این مسابقه می‌آیند. این رویداد با دکوراسیون‌های رنگارنگ در سراسر شهر یکی از برجسته‌ترین رویدادهای سالانه آمریکا به‌شمار می‌آید.

جشن‌های متفاوت آغاز بهار در جهان

کد خبر 736539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.