تأثیر ال‌نینو بر پردرآمدترین کالای صادراتی زیمباوه

پدیده ال‌نینو با به‌ارمغان آوردن خشکسالی، کشاورزان تنباکوی زیمبابوه را با کشت محصولات کمتر و قیمت‌های پایین مواجه کرد، تا حدی بسیاری از آن‌ها با ازدست دادن بخش چشمگیری از درآمد خود، به دریافت کمک‌های غذایی نیازمند شدند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فصل فروش سالانه تنباکو در زیمبابوه، بزرگ‌ترین تولیدکننده تنباکو در آفریقا، آغاز شده است. مقامات و کشاورزان پیش‌بینی می‌کردند که به دلیل وقوع خشکسالی به‌دنبال تغییرات اقلیمی ناشی از تغییرات آب‌وهوایی و تشدید آن توسط ال‌نینو، این فصل با کاهش شدید برداشت و کیفیت محصولات همراه باشد.

کاهش محصولات تنباکو در زیمبابوه

پیش‌بینی‌ها درست بود و رکورد برداشت ۲۹۶ میلیون کیلوگرمی (۳۲۶ هزار تن) زیمبابوه در سال گذشته تحت‌تأثیر تولید پایین حدود ۲۳۵ میلیون کیلوگرمی (۲۵۹ هزار تن) امسال قرار گرفت، چراکه بیشتر تنباکوی این کشور توسط کشاورزان کوچک تولید می‌شود و آن‌ها به باران وابسته هستند، بنابراین خشکسالی برای محصولات آنها خوب نیست.

تأثیر خشکسالی بر کشت توتون و تنباکو

تنباکو در کنار مواد معدنی مانند طلا، یکی از درآمدهای عمده ارزی زیمبابوه است. این کشور که بخش عمده تنباکوی خود را به چین می‌فروشد و اروپای غربی و شرقی، همچنین بخش‌هایی از آفریقا بازارهای مهمی برای صنعت تنباکوی آن هستند، در سال ۲۰۲۳، رکورد ۱.۲ میلیارد دلاری صادرات تنباکو را ثبت کرد که از ۹۷۵ میلیون دلار سال ۲۰۲۲ بسیار بیشتر بود.

تأثیر آب‌وهوای غیرقابل پیش‌بینی بر محصولات تنباکو

حدود ۷۵ درصد محصولات تنباکوی زیمبابوه را کشاورزان کوچک‌مقیاسی تولید می‌کنند که فاقد تجهیزات و وابسته به باران هستند. این امر تولید این محصولات را در برابر شرایط جوی آسیب‌پذیر می‌کند.

تأثیر خشکسالی بر کشت توتون و تنباکو

زیمبابوه مانند بعضی از همسایگان آفریقای جنوبی خود با خشکسالی ویرانگری مواجه است که به‌دنبال ال‌نینو و تغییرات آب‌وهوایی رخ داده است. این کشور با ثبت رکورد برداشت در سال گذشته، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از ۱۰ صادرکننده برتر تنباکو در جهان، در کنار تولیدکنندگان بزرگی مانند چین، هند، برزیل، ایالات متحده و اندونزی تثبیت کرد.

زیمبابوه امیدوار بود بر اساس طرح تحول دخانیات تحت رهبری دولت که در سال ۲۰۲۱ تصویب شد، برداشت خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۳۰۰ میلیون کیلوگرم (۳۳۰ هزار تن) افزایش دهد، اما خشکسالی خوش‌بینی کشاورزان را در این فصل کاهش داد و سطح درآمدی آن‌ها را به‌شدت پایین آورد. این امر سخت‌ترین فصل را برای آن‌ها رقم زد و باعث شد برای گذراندن سال به کمک‌های غذایی نیاز پیدا کنند.

تأثیر خشکسالی بر کشت توتون و تنباکو

کد خبر 736384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.