گلایه وزیر کشور از بی‌توجهی به معماری اسلامی ـ ایرانی

وزیر کشور با گلایه ‌از بی‌توجهی به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و سازها گفت: شهر باید یک مجموعه‌ای با فرهنگ اصیل هویتی باشد؛ معماری- اسلامی ایرانی پیش‌بینی شده اما کمتر به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد وحیدی عصر امروز پنجشنبه بیست‌وچهارم اسفند_ در نخستین دوره جایزه شهردار برتر اظهار داشت: شهر باید مجموعه‌ای با فرهنگ اصیل هویتی باشد؛ معماری اسلامی ایرانی پیش‌بینی شده اما کمتر به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه شهر، محل تجمع انسان‌هاست، افزود: لازمه آن، این است که هنجارهای حاکم در این خصوص قوی باشد تا شهر را به‌عنوان شهر شناخت؛ شهردار مسؤلیت فرهنگی هویتی مهمی بر عهده دارد و شهرها هم از نظر ساختمان‌ها و مبلمان شهری و هم چینش بخش‌های مختلف باید هویتی داشته باشند که اصالت شهر را نشان دهد و حفظ و تقویت شود.

وزیر کشور تقویت اقتصاد شهری را از دیگر مسائل مورد توجه شهرداری‌ها دانست و گفت: مسئله اقتصادی باید تقویت شود و این مهم است که چگونه آن را تقویت کنیم، مسئله دیگر که در شهرها مهم است سیما منظر با مفهوم وسیع‌تر است که ترکیبی از مسائل هویتی اقتصادی و اجتماعی است.

وحیدی افزود: ترکیب این موارد به علاوه فضا می‌تواند سیما منظر باشد و مفهوم آن این است که مسئولیت‌های اجتماعی خودش را در سیما منظری خیلی خوب نشان می‌دهد؛ شهر بدون تکدی‌گری و با کمترین آسیب‌های اجتماعی، بدون معتاد متجاهر و شهر بدون کودک کار باید در مجموعه شهر مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: وقتی در شهری سلامت و سرمایه اجتماعی باشد شهر با نشاط و روحیه خواهد بود و با کم‌ترین فشار روانی مواجه است، برخی از مسائلی که فشار روانی مردم شهر را می‌کاهد، فضای مناسب تفریح ورزش و حمل و نقل عمومی است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه کار شهرداری فقط خدمات شهری نیست، خاطر نشان کرد: شهرداری یک کار فرهنگی اجتماعی و ترکیبی از تمام این‌هاست و شهر آن است که چهره‌های مثبت را داشته و مردم با هم احساس همبستگی کنند.

وحیدی، بهره‌گیری از فضای شهادت در غالب شهره را برای فضای معنوی حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: در این صورت بسیاری از هنجارها خودبه‌خود شکل می‌گیرد و فضای معنوی شهر جز مسئولیت‌های شهردار است؛ مناسب‌سازی فضای شهری برای تمام اقشار جامعه از جمله کم توانان و معلولان بسیار مهم است.

وزیر کشور عنوان کرد: آرامستان‌ها که اماکن مقدسی هستند باید به شکلی باشد که مورد رضایت مردم باشد و پسماندها در اطراف آن نباشد و بحث پسماند باید در کنترل و مهار شهرداران باشد.

منبع: تسنیم

کد خبر 736342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.