جریمه سنگین در انتظار بوته چینی گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بوته‌چینی گیاهان دارویی و خوراکی و کوچ زودهنگام ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سلیمان محمدی امروز _پنجشنبه، بیست‌وچهارم اسفند_ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بر اساس تبصره هفت ماده سه قانون حفاظت از عرصه‌های طبیعی بوته‌چینی و ورود زودهنگام دام به مراتع جرم است، اظهار کرد: متخلفان برداشت، حمل‌وفروش بدون مجوز گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر بوته یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال جریمه می‌شوند.

وی با بیان اینکه زمان کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد به مناطق ییلاقی بر اساس مصوبه ستاد کوچ دهم اردیبهشت اعلام شده‌است، افزود: ورود زودهنگام دام عشایر به مناطق ییلاقی نیز منجر به ابطال پروانه چرای بهره‌برداران و جریمه هفت میلیارد ریالی به ازای هر رأس دام برای آنان خواهد شد.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه اینکه برخی از گونه‌های خوراکی و دارویی کهگیلویه و بویراحمد بر اثر برداشت بی‌رویه در حال انقراض هستند، گفت: بوته‌چینی گیاهان دارویی مختلف به ویژه «بن‌سرخ»، «آنغوزه»، «باریجه»، «کلوس» و سایر گونه‌ها جرم است و با خاطیان برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: گروه‌های کنترل کوچ از روز بیست‌وششم فروردین تا پایان نیمه نخست اردیبهشت در مسیرهای مختلف برای شناسایی متخلفان حضور دارند.

محمدی خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح ۶۳ نفر از کارشناسان منابع طبیعی و بخش خصوصی در گلوگاه‌های ورودی مستقر می‌شوند و از کوچ غیرمجاز دامداران و عشایر در ایل راه‌ها و بوته‌چینی جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه زمان رسمی کوچ عشایر روز دهم اردیبهشت تعیین شده است، از عشایر خواست تا از کوچ زودهنگام به مناطق ییلاقی خودداری کنند، گفت: مراتع مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد با توجه به زمان رویش پشتوانه کافی ندارند، تصریح کرد: چرای دام در این مناطق باعث از بین رفتن مراتع می‌شود.

کد خبر 736196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.