مقارنه ماه و سیاره مشتری را از دست ندهید

ماه و سیاره مشتری _ پنجشنبه بیست‌وچهارم اسفند- از زاویه سه درجه و ۳۵ دقیقه‌ای یکدیگر عبور خواهند کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه و سیاره مشتری _پنجشنبه بیست‌وچهارم اسفند _در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه چهار روزه از زاویه سه درجه و ۳۵ دقیقه‌ای شمال مشتری عبور می‌کند؛ این دو جرم آسمانی از اصفهان حدود ساعت ۱۸:۲۵ به میزان ۴۳ درجه بالاتر از افق غربی قابل مشاهده خواهد بود، سپس به سمت افق فرو می‌روند و سه ساعت و ۵۰ دقیقه بعد از خورشید، ساعت ۲۲:۰۰، غروب می‌کنند.

ماه در قدر منفی ۱۰.۹ و سیاره مشتری در قدر منفی ۲.۱ هر دو در صورت فلکی برج حمل قرار خواهد گرفت، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهند بود.

نزدیک شدن ماه و سیاره مشتری به یکدیگر

ماه و سیاره مشتری پنج‌شنبه -بیست‌وچهارم اسفند- از نزدیکی یکدیگر عبور خواهند کرد، به طوری که ماه چهار روزه از زاویه سه درجه و ۱۹ دقیقه‌ای سیاره مشتری می‌گذرد؛ این دو جرم آسمانی از اصفهان حوالی ساعت ۱۸:۲۵ حدود ۴۳ درجه بالاتر از افق غربی قابل مشاهده می‌شوند، سپس به سمت افق فرو می‌روند و سه ساعت و ۴۹ دقیقه پس از خورشید، حدود ساعت ۲۱:۵۹، غروب می‌کنند.

ماه در قدر منفی ۱۰.۹ و سیاره مشتری در قدر منفی ۲.۱ هر دو در صورت فلکی برج حمل قرار خواهد گرفت، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهند بود.

بارش شهابی y-Normid

۲۰۲۴ بارش شهابی y-Normid ۲۰۲۴ از ششم اسفندماه ۱۴۰۲ تا نهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ فعال است و زمان اوج آن پنج‌شنبه -بیست‌وچهارم اسفندماه- است؛ در این دوره زمانی هر زمان که نقطه تابش شهاب‌باران در صورت فلکی گونیا بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، هرچه نقطه تابش در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده بیشتر می‎‌شود.

بارش شهابی y-Normid ۲۰۲۴ از اصفهان از ساعت ۰۱:۴۳ تا ۰۵:۴۸ قابل رصد خواهد بود، بهترین زمان برای مشاهده شهاب‌ها در آسمان ساعت ۰۵:۰۰ است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند، در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی Quadrantid ۲۰۲۴ تقریباً ۶ است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید کمتر خواهد بود؛ اوج بارش شهابی نزدیک به پدیده ماه نو رخ خواهد دارد، بنابراین نور مهتاب کمترین تداخل را ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 736041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.