آیین «ناو»، سنتی عجین شده با فرهنگ مردم ارومیه

مراسم سنتی «ناو» در پارک گوللر باغی و در کنار رودخانه شهر چای ارومیه، توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، امروز _بیست‌وسوم اسفند_ مطابق با آئین سنتی مردم آذربایجان، مراسم سنتی «ناو» در پارک گوللر باغی و در کنار رودخانه شهر چای ارومیه برگزار شد.

برداشتن آب از رودخانه، قبل از طلوع آفتاب بر پایه اعتقاد تازه شدن آب چشمه یاران و خاصیت شفابخشی آب‌های روان در صبحگاه چهارشنبه سوری، از جمله مراسم‌های نوروزی مردمان این خطه است که از هزاران سال پیش به‌صورت خودجوش در حال برگزاری است و امسال سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه با هدف ارج نهادن بر سنت‌های دیرین اقدام به اجرای این مراسم به‌صورت نمادین کرد.

در این مراسم کودکان ملبس به لباس‌های سنتی، با حمل کوزه خود را به لب رودخانه شهر چایی رساندند و پس از پر کردن کوزه‌های خود به همراه اجرای موسیقی سنتی کوزه‌های آب را حمل کردند.

در ادامه این مراسم سنتی دختران آب کوزه‌ها را در یک ظرف بزرگ‌تر ریخته و مردم حاضر در مراسم با انداختن وسیله‌ای ریز در داخل این کوزه برای حل مشکلاتشان در سال نو نیت کرده و با گفتن ابیاتی (اشعار فولکلوریک مردم آذربایجان) این وسیله‌ها از داخل کوزه بیرون آورده شد.

این مراسم که در منطقه آذربایجان به «منجوق سالما» معروف است از جمله آئین‌های ویژه صبح چهارشنبه سوری است؛ تکم گردانی و اجرای موسیقی سنتی توسط آشیق ذکریا و نیز تشریح فلسفه چهارشنبه سوری از جمله بخش‌های جانبی مراسم سنتی «ناو» بود.

در پایان این مراسم نیز شهروندان حاضر با تقدیر از عوامل اجرایی این مراسم از شهرداری بابت ارج نهادن به سنت‌های دیرین مردمان این خطه تقدیر و تشکر کردند.

کد خبر 735996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.