وزیر بهداشت: ۹۹ درصد داروها و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی را خود تولید می‌کنیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: انقلاب‌اسلامی باعث شد روی پای خود بایستیم و همین نقطه پیشرفت و خودکفایی ما در بسیاری از حوزه‌ها شد، به نحوی که امروزه ۹۹ درصد داروها و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی را خود تولید می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین‌اللهی در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عضو پیمان شانگهای در دیدار با آقمارال النظرُوا، وزیر بهداشت قزاقستان، اظهار کرد: امروزه هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند در حوزه سلامت موفقیت به دست بیاورد و استکبار جهانی نگذاشته است که کشورهای مستقل همسایه و نزدیک باهم ارتباط پیدا کنند.

وی افزود: سفر به قزاقستان و تداوم همکاری‌های مشترک برای ما بسیار با اهمیت است، چراکه قرابت‌های بسیاری بین ایران و قزاقستان وجود دارد و تاریخ گویای آن است که این دو کشور بسیار به هم نزدیک بوده و مناسبت‌های تاریخی مشترک بسیاری از جمله نوروز و رمضان دارند و این قرابت‌های تاریخی و فرهنگی به ما حکم می‌کند ارتباطات بیشتری با هم داشته باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به پیوستن ایران به شانگهای و سفر رئیس‌جمهوری به قزاقستان گفت: همکاری ایران با کشورهای این حوزه، فصل نویی از تبادلات و همکاری‌های ایران و قزاقستان را به وجود می‌آورد و در همین چند ماه اخیر روادید دو کشور برداشته شده است و استادان و دانشمندان دو کشور به راحتی می‌توانند رفت‌وآمد کنند.

عین‌اللهی با بیان اینکه دیدگاه‌هایی راهبردی در حوزه سلامت داریم که می‌توانیم در سطح جهانی مطرح کنیم، ادامه داد: سلامت خانواده برنامه جدیدی است که ما در کشور به طور جدی آغاز کرده‌ایم و تسهیلات خوبی برای آن در نظر گرفته‌ایم، در حالی که امروز بسیاری از کشورها که ادعای خانواده دوستی دارند، با رفتارهای غیرفطری، غیردینی و غیراخلاقی در جهت سرکوب و تضعیف خانواده تلاش می‌کنند.

وی گفت: ما حوزه سلامت را به دو دوره قبل و بعد از انقلاب تقسیم می‌کنیم که در دوره قبل، وابسته به غرب بودیم، اما انقلاب‌اسلامی باعث شد روی پای خودمان بایستیم و همین نقطه پیشرفت و خودکفایی ما در بسیاری از حوزه‌ها شد، به نحوی که امروزه ۹۹ درصد داروها و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی را خود تولید می‌کنیم.

وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت پرداختن به سلامت کودکان اضافه کرد: در ایران همه هزینه‌های تشخیصی و درمانی کودکان زیر هفت سال رایگان شده است چراکه درمان اطفال، درمان پایه است و اگر طفلی دارای مشکلی باشد باید با آن مشکل تا آخر عمر ادامه حیات دهد و حال آن که با حل مشکل می‌تواند سال‌های سال با سلامت زندگی کند.

عین‌اللهی افزود: پیمان شانگهای حرکت بسیار ارزشمند و مؤثری در منطقه است و ما کشورهای عضو پیمان شانگهای اگر منسجم باشیم و به‌رغم کارشکنی‌های استکبار جهانی، مرزهای سلامت و تولید علم را میان خود برداریم، می‌توانیم قدرت بزرگی ایجاد کنیم.

روابط قزاقستان با ایران دارای اهمیت است

آقمارال النظرُوا وزیر بهداشت قزاقستان نیز در این دیدار دو جانبه اظهار کرد: ما خواستار همکاری بیشتر با ایران به خصوص در زمینه آشنایی با با فناوری‌های پزشکی، مهندسی ژن، پیوند اعضا و بایو تکنولوژی هستیم.

وی افزود: در زمینه دارو وابسته به واردات هستیم و می‌خواهیم از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در تولید و خودکفایی دارو استفاده کنیم، ما اهداف مشترکی داریم و برای همکاری بیولوژیک اعلام آمادگی می‌کنیم.

وزیر بهداشت قزاقستان با تشکر از وزیر بهداشت برای شرکت در هفتمین نشست اجلاس شانگهای به میزبانی قزاقستان گفت: هیئت جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار است که در هیئت همکاری‌های شانگهای شرکت می‌کند و امیدواریم با حضور ایران نشستی پربارتر با دستاوردهایی بزرگ برای دو سه سال آینده داشته باشیم.

آقمارال النظرُوا خاطرنشان کرد: موافقتنامه‌ای در سال ۲۰۱۸ داشتیم که باید آن را اجرایی کنیم و ما این آمادگی را داریم که این همکاری‌ها را گسترش دهیم، سعی داریم توافقاتمان را عملی کنیم و می‌توانیم در زمینه دارو همکاری داشته باشیم، روابط قزاقستان با ایران برای ما دارای اهمیت است و امروز فرصت خوبی است که با حضور شما بسیاری از مسائل را مرور کنیم.

کد خبر 735965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.