بارش‌های فراتر از نرمال در نوروز ۱۴۰۳ آسمان اصفهان را فرا می‌گیرد

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: با گذر سامانه‌های ناپایدار با ماهیت بارش‌های همرفتی و رعدوبرق طی بیست‌وهشتم ماه جاری تا هفتم فروردین سال ۱۴۰۳، بارش‌های بسیار مطلوب در استان به ویژه در غرب و جنوبی اصفهان بارش‌های فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمیدرضا خورشیدی امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم اسفند_ در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه از بیست‌وهشتم ماه جاری تا هفتم فروردین سال ۱۴۰۳ فعالیت سامانه بارشی در استان اصفهان تشدید خواهد شد، اظهار کرد: طی این مدت و یکم فروردین سال آینده در استان و سرچشمه‌های آبی حوضه زاینده‌رود میزان بارش‌های بسیار مطلوب است.

وی پیرامون اینکه میانگین بارندگی در کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده‌رود از ابتدای سال آبی تاکنون به ۷۰۱ میلی‌متر رسیده است، افزود: میزان بارش‌های در این حوزه نسبت به مدت مشابه ۳۲ درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت ۴۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به گذر سامانه‌های ناپایدار با ماهیت بارش‌های همرفتی و رعدوبرق طی بیست‌وهشتم ماه جاری تا هفتم فروردین سال ۱۴۰۳ در سطح استان مورد انتظار است، تصریح کرد: در این مدت بارش‌های بسیار مطلوب در استان به ویژه در غرب و جنوبی اصفهان بارش‌های فراتر از نرمال پیش‌بینی شده است.

وی درباره پیش‌بینی احتمال بارش برف از هفته دوم فروردین در مناطق سردسیر استان اصفهان، گفت: طی این بازه زمانی رگبار باران و بارش برف مناطق سردسیر و وقوع تندبادهای لحظه‌ای دور از انتظار نیست و وزش باد و خیزش گردوغبار را در نیمه شرقی و جنوبی اصفهان شاهد خواهیم بود.

خورشیدی افزود: با فعالیت سامانه‌های بارشی طی مدت مذکور، احتمال آبگرفتگی معابر، اختلال در تردد جاده‌ای، شکل‌گیری روان‌آب به ویژه در نیمه غربی و جنوبی به واسطه بارش برف و کاهش دید در گرنه‌ها و مناطق مرتفع اختلال در محورهای مواصلاتی استان اصفهان با استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی با اشاره به تندباد و گردوخاک در مناطق شرق اصفهان طی ایام نوروز، اظهار کرد: بر اثر وقوع تندبادهای احتمالی و خیزش گردوخاک در محورهای مواصلاتی شرق استان با استان‌های سمنان یزد احتمال کاهش شعاع دید و اختلال در تردد جاده‌ای پیش‌بینی شده است.

بارش‌های اخیر برای کوتاه مدت تنش آبی استان اصفهان را تا حدودی کاهش خواهد داد

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان درباره بارش‌های در حد نرمال از سیزدهم تا نوزدهم فروردین سال آینده در سطح استان، افزود: طی بازه زمانی بیستم تا بیست‌وششم فروردین سال ۱۴۰۳ بارندگی‌های نرمال خواهیم داشت.

وی درباره وضعیت دمای هوای در اولین ماه سال ۱۴۰۳، تصریح کرد: طی فروردین دمای هوا در مناطق نیمه غربی استان اصفهان نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود و طی اواخر این ماه با نوسانات دمایی مواجه نیستیم.

خورشیدی درباره وضعیت بارشی سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در استان، گفت: بدون شک وضعیت بارشی استان و سرچشمه‌های آبی حوضه زاینده‌رود در سال آبی فعلی در حد نرمال خواهد بود و بارندگی‌های از پراکندگی خفیف و ضعیف برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه فعالیت سامانه‌های جوی در پاییز سال جاری در خاورمیانه، ایران و اصفهان بسیار کاهش یافته بود، بیان کرد: زمستان الگوهای جوی تغییر یافت و شرایط برای ناپایداری‌ها مهیا شد و وضعیت بارش‌ها به شرایط نرمال (عادی) حرکت کرد.

وی پیرامون اینکه استان اصفهان با موضوع خشکسالی شدید مواجه است، اظهار کرد: بارش‌های اخیر برای کوتاه مدت تنش آبی استان را تا حدودی کاهش خواهد داد، اما به دلیل خشکسالی‌های تجمعی طی سال‌های گذشته، شدت این پدیده در بازه یک ساله تا بهمن ۱۴۰۲ حدود ۹۹ درصد مساحت و در یک دوره ۱۰ ساله منتهی به بهمن؛ نزدیک به ۹۸ درصد مساحت استان را درگیر کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه میزان بارش‌های استان در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته و دوره بلندمدت مشابه کمتر از نرمال بوده است، افزود: میانگین وزنی بارش استان از ابتدای سال آبی (یکم مهر ماه) تا بیست‌ودوم اسفند در حدود ۱۰۷ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۷ درصد و دوره بلند مدت ۳۶ درصد کاهش یافته است. در این مدت در مناطق غرب و جنوب با کاهش بارندگی، اما در نواحی شمالی استان با افزایش بارش روبه‌رو شدیم.

وی با بیان اینکه اصفهان درگیر خشکسالی هیدرولوژی، اقتصادی و اجتماعی است، تصریح کرد: این نامناسب‌ترین نوع پدیده خشکسالی است که تبعات اجتماعی و اقتصادی آن در بلندمدت مشهود است، از این‌رو وقوع بلایای طبیعی اجتناب ناپذیر و غیرممکن است، اما امکان کاهش خسارت وجود دارد، زیرا سرمایه گذاری در امر پیش‌گیری از بلایای طبیعی بین پنج تا ۱۰ برابر از خسارت جلوگیری می‌کند.

خورشیدی ادامه داد: هواشناسی در زمینه‌های مختلف به ویژه امور روزمره و مسائل نظامی، امنیت اجتماعی و غذایی، بهداشت عمومی، مدیریت منابع آب، حفظ محیط زیست و سایر مسائل کاربرد دارد.

وی درباره تغییرات اقلیمی در سال ۲۰۲۳ که بسیار قابل توجه بود، گفت: این تغییرات سبب بی‌نظمی‌های بسیاری در الگوهای جوی شده است، به طوری که خروجی مدل‌های پیش‌بینی به شدت در حال تغییر هستند و ثبات ندارند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دمای هوا در سال ۲۰۲۳ بیشترین شرایط غیرعادی داشته و رو به افزایش است، افزود: آنرمالی پاییز امسال، شرایط حدی در خاورمیانه ایجاد کرد، از این‌رو کشور ایران و استان اصفهان از این شرایط مستثنی نبود، به طوری که در سه ماهه پاییز افزایش دما را شاهد بودیم.

کد خبر 735929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.