«منطقه ۵» منطقه‌ای به وسعت یک شهر

منطقه ۵ شهرداری اصفهان به وسعت یک شهر با تنوع فرهنگی بالا و ظرفیت گردشگری مطلوب است و از جمله مناطق محبوب این کلان‌شهر به‌شمار می‌رود؛ این منطقه علاوه‌بر سکنه خود، روزانه پذیرای جمعیت بسیاری از سایر مناطق شهر است که به هر منظور در حوزه‌های تفریحی، درمانی و علمی به این منطقه سفر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۵ شهرداری اصفهان با مساحت ۱۷۰۲ هکتار، از شمال به میدان سهروردی در امتداد میرزا کوچک‌خان در امتداد سعدی و بلوار ملت تا سی‌وسه‌پل (اول چهارباغ بالا)، از جنوب به پل راه‌آهن در مسیر ریل راه آهن در محور جاده خاکی صفه و میدان تیر تا جنوب شرقی کارخانه سیمان اصفهان، از شرق به خیابان چهارباغ بالا از سی‌وسه‌پل تا دروازه شیراز، خیابان هزار جریب، پل دفاع مقدس و امتداد شهید دستجردی تا پل راه‌آهن و از غرب کارخانه سیمان اصفهان تا بزرگراه اقارب‌پرست در امتداد خیابان جانبازان، سه‌راه سیمین و میدان سهروردی محدود می‌شود.

این منطقه دارای ۱۴ محله به نام‌های وحید، باغ دریاچه، جلفا، خاقانی، پاچنار، باغ زرشک، سیچان، حسین‌آباد، فرح‌آباد، بهار آزادی، مارنان، سپاهان‌شهر، کوی امام جعفر صادق و محدوده دانشگاه اصفهان است که هر کدام با وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، دنیای متفاوت از یکدیگر دارد و می‌توان گفت، جلفا و سیچان از جمله محلات بسیار قدیمی اصفهان در این منطقه است.

«منطقه ۵» منطقه‌ای به وسعت یک شهر

در منطقه ۵ شهرداری اصفهان همچون محلات قدیمی در مناطق ۳، ۶ و یک با مشکل کم‌برخوردار بودن محلات مواجه نیستیم، اما از آنجا که اصفهان شهر موزه‌ای است که از دل تاریخ بیرون زده و عمده محلات آن دارای بافتی تاریخی و کهنه است، در این منطقه نیز در دل پس‌کوچه‌های محلات قدیمی با بافتی فرسوده و معابر بسیار باریک و پیچ در پیچی مواجه می‌شویم که اغلب تردد را برای عابران و خودروهای در حال عبور مشکل می‌سازد.

فرح‌آباد، پاچنار و سیچان از جمله محلاتی است که دارای بافتی فرسوده و به‌رغم حجم جمعیتی که در خود جای داده است، معابر باریک و گذرهای تنگ آن پاسخگوی آن نیست؛ پاچنار حال و هوای ناژوان را دارد و درختان بید مجنون و سروهای قد کشیده تا آسمان، حس روح‌افزایی را در فضای محله ایجاد کرده است.

محله‌ای قدیمی با ساکنانی بومی که به‌رغم واقع بودن در قسمت مرکزی منطقه ۵ اصفهان همچون محلات امین‌آباد و محمودآباد در منطقه ۱۲، همه اهالی یکدیگر را می‌شناسند و حضور یک غریبه به شدت برای سکنه آن مشهود است و از نگاه‌های رهگذران و میوه‌فروش محله می‌توان به خوبی این موضوع را درک کرد.

«منطقه ۵» منطقه‌ای به وسعت یک شهر

فرح‌آباد کمی سنتی‌تر از باقی محلات در منطقه است و فضای محله تقریباً ارتفاع چندانی ندارد، معماری خانه‌ها اغلب کهنه و ساختمان‌های بلندمرتبه نیز پا به سن گذاشته است؛ محله جلفا و خاقانی که سکنه آن را ارامنه اصفهان تشکیل می‌دهد و همچون محله جویباره از قدیمی‌ترین محلات این کلان‌شهر در منطقه ۵ محسوب می‌شود.

جلفا حال و هوای خاص خودش را دارد، حضور ارامنه در این محله، موجب ایجاد فرهنگ و سنت‌های متفاوتی در آن شده و وجود کلیساهای متعدد، به‌عنوان محل عبادت مسیحیان در این محله، بر غنای تاریخ، قدمت و ارزش‌های آن افزوده است.

به‌طور کلی منطقه ۵ شهرداری اصفهان به‌دلیل وجود محلات قدیمی چون جلفا که ظرفیت گردشگری بالایی دارد، مراکز درمانی و پزشکی الزهرا (س) و شریعتی، مرکز گردشگری صفه، مراکز علمی و فرهنگی همچون دانشگاه اصفهان و وجود مراکز و مجموعه‌های متنوع خرید در این محدوده از تردد بالایی برخوردار است و شهرداری این کلان‌شهر روزانه جمعیت بسیاری را علاوه‌بر اهالی منطقه خدمات‌رسانی می‌کند.

«منطقه ۵» منطقه‌ای به وسعت یک شهر

حال محله جلفا خوب است

آرگین آبنوسیان، مسئول دفتر گردشگری کلیسای وانک و یکی از ساکنان محله قدیمی جلفا درباره منطقه ۵ شهرداری اصفهان و محلات قدیمی آن از جمله جلفا می‌گوید: این منطقه دارای محلات قدیمی و تاریخی است و به‌دلیل واقع شدن در حاشیه سبز زاینده‌رود از آب و هوای خوبی برخوردار است.

وی ادامه می‌دهد: محله جلفا نیز به همین خاطر دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است و درواقع قصه ساکن شدن ارامنه جلفا در این محل از جنگ بین ترکان عثمانی با ایرانیان آغاز می‌شود.

آبنوسیان ۲۹ سال دارد و در سنین نوجوانی به‌دلیل شغل پدرش از تهران به اصفهان کوچ می‌کنند و طی سال‌ها زندگی در این منطقه از اصفهان و در محله جلفا خاطراتی دلچسب برایش رقم خورده که زندگی در اینجا و این محله را برای او بسیار لذت‌بخش کرده است.

او معتقد است، تمرکز و انسجام ارامنه در محلات ارامنه‌نشین منطقه ۵ اصفهان نسبت به سایر شهرهای ایران خیلی بهتر است و حتی می‌توان گفت، اصلی‌ترین محل سکونت ارامنه در ایران، اصفهان و محله جلفا در این کلان‌شهر است، همچنین تعدادی از آن‌ها در شاهین‌شهر اصفهان نیز سکونت دارند.

آبنوسیان جوان به‌رغم اینکه از ساکنان قدیمی محله محسوب نمی‌شود، اما بر اطلاعات تاریخی و بسیاری از امور و سنت‌هایی که در گذشته مرسوم بوده، تسلط دارد و می‌گوید: در پی جنگ ایرانیان با ترکان عثمانی، زمانی‌که شاه‌عباس اول به ارمنستان می‌رسد، دیگر توان نظامی برای مقابله با عثمانی‌ها را نداشته است، از این‌رو دستور عقب‌نشینی می‌دهد.

از سوی دیگر برای بازپس‌گیری شهرها، از طرف او به مردمان ایالت‌های مخالف ارمنستان چون جلفا دستور داده می‌شود تا شهر خود را تخلیه کنند و راهی ایران شوند، سپس مردم ارمنستان به سمت ایران روانه می‌شوند و با گذر از فصل زمستان و آغاز فصل بهار اهالی جلفا به دستور شاه‌عباس در اصفهان، پایتخت ایران ساکن می‌شوند.

«منطقه ۵» منطقه‌ای به وسعت یک شهر

نکته قابل توجه اینجا است که آن‌ها می‌توانستند، هرکجای اصفهان، محله خود را تشکیل دهند، اما باز هم به دستور شاه‌عباس در حاشیه زاینده‌رود، زمین‌هایی را در اختیار این مهاجران قرار می‌دهند تا برای خود خانه بسازند، از این‌رو امکانات رفاهی در اختیار آن‌ها قرار داده شده و این مردمان زندگی تازه‌ای برای خود و خانواده‌شان تشکیل می‌دهند.

ساکن محله جلفا ادامه می‌دهد: ارامنه در صنعت ابریشم‌بافی، طلاسازی و انجام کارهای فنی و بانوان در انجام کارهای دستی همچون انواع بافتنی‌ها ازجمله قلاب‌بافی، سوزن‌دوزی، آشپزی و پختن انواع شیرینی‌ها همچون گاتا، نازوک و یوخا از مهارت بالایی برخوردارند و بسیار شهره هستند.

آبنوسیان درباره مشکلات محله جلفا می‌گوید: حال محله جلفا خوب است و تاکنون اقدامات و خدمات خوبی هر کجا که لازم بوده از طرف شهرداری اصفهان در این محله انجام و به ساکنان آن اراِئه شده است، اما نکته حائز اهمیتی که در خصوص این محله وجود دارد، پیاده‌محور شدن آن است و به‌دلیل بافت تاریخی که دارد، اغلب کوچه‌ها باریک است و از طرفی به خاطر موقعیت محله به‌لحاظ وجود بازار و اماکن تاریخی در آن از جمله خانه‌های تاریخی و کلیساها، معابر، ظرفیت تردد این حجم از جمعیت را نداشته و می‌طلبد تا بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی و افرادی که برای خرید به این محله می‌آیند، در این مسیر از خودروهای شخصی خود استفاده نکنند و به صورت پیاده از معابر عبور کنند و از مسیر لذت برند.

«منطقه ۵» منطقه‌ای به وسعت یک شهر

به گزارش ایمنا، منطقه ۵ شهرداری اصفهان به‌عنوان یکی از پرترددترین مناطق این کلان‌شهر دارای ظرفیت بالایی در خصوص گردشگری است و وجود اراضی طبیعی مناسب در منطقه چون کوه صفه، رودخانه زاینده‌رود و حاشیه سبز آن، وجود مراکز علمی و دانشگاهی چون دانشگاه اصفهان، کلیساها، کتابخانه‌ها و انواع کافه‌ها و رستوران‌ها، دسترسی به بزرگراه‌ها و رینگ سوم ترافیکی، وجود قلعه شاه‌دژ در کوه صفه، کم بودن مساحت بافت فرسوده نسبت به سایر مناطق و وجود مراکز پزشکی و درمانی الزهرا (س)، شریعتی و خانواده در آن، موقعیت منطقه را منحصربه‌فرد کرده و آن را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است.

گزارش از: ریحانه راهپیما

کد خبر 735909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ali IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 0
    قبلاماجزمنطقه5بودیم حالاجزمنطقه13(کوی ولیعصرمحدوده بیمارستان میلاد)شدیم