هوای ۲ شهر بر مدار قرمز است/ شاخص کیفی ۱۶ شهر در کشور سالم و پاک

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای دو شهر ناسالم و شاخص کیفی ۱۶ شهر سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم اسفند_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در موقعیت خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد، اما روز گذشته شهر زاهدان با شاخص ۵۰۰ در چنین شرایطی قرار داشت.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۱۵۸ و اصفهان با شاخص ۱۶۳، در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ‌یک از شهرهای کشور در شرایط ناسالم (قرمز) ثبت نشدند.

قابل توجه است که امروز ایستگاه کلانشهرهای کرج با شاخص ۱۱۹، تهران با شاخص ۱۰۶، زنجان با شاخص ۱۲۶، شیراز با شاخص ۱۱۲، قزوین با شاخص ۱۴۱، قم با شاخص ۱۱۹ و همدان با شاخص ۱۴۱، در موقعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته بیست‌ودوم اسفند، هیچیک از ایستگاه کلان‌شهرهای کشور در موقعیت ناسالم (نارنجی) برای گروه‌های حساس قرار نداشتند.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۸۵، شهرکرد با شاخص ۷۷، بجنورد با شاخص ۶۰، اهواز با شاخص ۶۹، زاهدان با شاخص ۷۳، سنندج با شاخص ۵۳، کرمان با شاخص ۸۸، کرمانشاه با شاخص ۶۳، رشت با شاخص ۶۳، اراک با شاخص ۹۹ و یزد با شاخص ۷۷، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیست‌ودوم اسفند، ایستگاه کلان‌شهرهای ارومیه، اصفهان، کرج، تهران، شهرکرد، اهواز، زنجان، سمنان، شیراز، کرمان، اراک و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای بوشهر با شاخص ۴۳، بیرجند با شاخص ۵۰، مشهد با شاخص ۳۳، سمنان با شاخص ۴۹ و یاسوج با شاخص ۴۲، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای بوشهر، بیرجند، مشهد، بجنورد، قم، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، رشت و همدان، پاک (سبز) بودند.

لازم است بدانیم شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای اردبیل، ایلام، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته تبریز، اردبیل، ایلام، قزوین، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما دو شهر ناسالم (قرمز)، هفت کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ شهر سالم (زرد)، پنج کلان‌شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به طوری که روز گذشته یک شهر خطرناک (قهوه‌ای)، تعداد ۱۲ کلان‌شهر سالم (زرد)، شمار ۱۰ شهر پاک (سبز) و هشت کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 735882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.