رهاسازی ۴۰۰ میلیون بچه‌ماهی در رودخانه‌های کشور

سازمان شیلات ایران اعلام کرد: در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی، سالانه ۴۰۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی در رودخانه‌های کشور رهاسازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ناصر کرمی‌راد درباره اثرات بازسازی ذخایر در حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان گفت: بازسازی ذخایر راهی برای جبران نقص‌هایی است که در تکثیر طبیعی گونه‌های آبزیان در شرایط آب و هوایی و اقلیمی فعلی به وجود می‌آید.

وی افزود: برای افزایش جمعیت گونه‌های آبزیان، از نیم قرن پیش بازسازی ذخایر در کشور آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان با بیان اینکه هرسال در حاشیه دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به این دریا از پانزدهم اسفند اکیپ‌هایی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر شیل‌گذاری می‌کنند، به صورت مصنوعی عملیات تکثیر را انجام می‌دهند و تخم‌های ماهیان لقاح یافته را به مراکز بازسازی ذخایر استان‌های گیلان، مازندران و گلستان منتقل می‌کنند، ادامه داد: تخم‌ها را پس از تبدیل شدن به لارو در استخرها پرورش می‌دهند و پس از آنکه به وزن مناسب رسیدند، در مصب رودخانه رهاسازی می‌کنند و به این ترتیب ماهیان به دریا برمی‌گردند.

کرمی‌راد سازمان شیلات خاطرنشان کرد: پنج گونه ماهیان خاویاری در معرض خطر انقراض، کاندید این روش هستند، زیرا تعداد برخی مولدین خاویاری طی سال‌های اخیر به صفر رسیده و برخی مولدین از جمله قره‌برون به ۱۵۰ قطعه مولد نر و ماده رسیده و در این بخش مطابق آمار، سه میلیون رهاسازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در دریای خزر حدود ۲۵۰ میلیون قطعه ماهی سفید رهاسازی می‌کنیم و علاوه بر آن گونه‌های دیگری چون صوف، کپور دریایی، سیم، کپور تالابی، ماهی آزاد، اردک ماهی نیز در این دریا تکثیر و رهاسازی می‌شود، افزود: در خوزستان نیز گونه‌هایی چون بنی، گتان از گونه‌های با ارزش آب‌های داخلی هستند که سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون قطعه رهاسازی می‌شود.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان با اشاره به اینکه سالانه ۴۰۰ میلیون قطعه رهاسازی انجام می‌شود، افزود: در استان گیلان ۴ مرکز بازسازی ذخایر دولتی، در مازندران ۲ مرکز، در گلستان ۳ مرکز، در خوزستان ۲ مرکز بازسازی، در سیستان و بلوچستان (زابل) یک مرکز و در آذربایجان غربی در حاشیه سد ارس یک مرکز بازسازی ذخایر فعال داریم.

کرمی‌راد با بیان اینکه در دولت سیزدهم ایجاد سه مرکز بازسازی ذخایر در استان‌های هرمزگان مصوب شد و این مراکز برای بازسازی از ذخایر خلیج‌فارس و دریای عمان ایجاد خواهد شد و میگو و ماهیان بومی وارد چرخه خواهند شد، خاطرنشان کرد: در سفر ریاست‌جمهوری به استان هرمزگان نیز سه مرکز مصوب شد که در بندر لنگه و قشم در حال انجام است که با توجه به رویکرد ویژه دولت، امیدواریم در تمام استان‌های آبی کشور صاحب مرکز بازسازی ذخایر باشیم.

وی تاکید کرد: ۹۰ درصد صید ماهی سفید مدیون بازسازی ذخایر است زیرا وجود آن در سبد صید، نشان از موفقیت‌آمیز بودن بازسازی ذخایر است.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به ذخایر ماهی آزاد ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های سالانه مرکز تحقیقات علوم شیلاتی کشور، اثرات رهاسازی در مطالعات دیده شده است.

کرمی‌راد، یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده به‌جز تکثیر و رهاسازی؛ احیای مسیرهای مهاجرت آبزیان عنوان کرد که با قرق برخی رودخانه‌ها، تکثیر ماهیان رو به افزایش خواهد بود، تصریح کرد: نزدیک به ۴۴ میلیون قطعه رهاسازی ماهی سفید را از این محل، داشته‌ایم.

وی با اشاره به ظرفیت استخرهای خاکی افزود: از ظرفیت بخش خصوصی نیز می‌توانیم در این زمینه استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت با اشاره به ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران درباره ممانعت از ورود پساب‌های صنعتی به رودخانه‌ها و اثرات آن در چرخه زندگی آبزیان گفت: سازمان شیلات ایران در حفظ ذخایر ژنتیکی بسیار خوب عمل کرده است و امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست نیز در کنترل پساب‌ها کمک کند و علاوه بر آن استانداری‌ها، شورای شهر و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه کمک کنند.

وی فرهنگ‌سازی بین مردم، مدارس و دانشگاهیان را متذکر شد و افزود: برای حفظ ذخایر لازم است مردم نیز مشارکت و همراهی فعال داشته باشند.

کد خبر 735800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.