کاهش ۱۳ هزار میلیارد ریالی اعتبارات متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: با وجود صدور مجوز ۲۵۰۰ میلیارد تومانی اوراق مشارکت پروژه متروی قم در سازمان شهرداری‌ها، سازمان برنامه و بودجه کشور کمتر از نیمی از این مبلغ را برای این کلان‌پروژه شهری قم برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته است.

محمدرضا انگشت‌باف در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: طی پیگیری‌های انجام شده و در واپسین روزهای سال ۱۴۰۲ سازمان برنامه و بودجه کشور تنها مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال برای انتشار و فروش اوراق مشارکت متروی قم در سال ۱۴۰۳ را در نظر گرفته است.

وی با اشاره به حجم کلان و هزینه‌های زیاد تکمیل خط یک متروی قم افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بنا بر تکمیل فازهای نخست و دوم خط یک مترو قم و انجام مقدمات آغاز خط دوم مترو قم از طریق هزینه‌کرد منابع این اوراق در سال ۱۴۰۳ بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با تاکید بر لزوم تلاش متولیان امر و انجام رایزنی‌ها و پیگیری‌های در سطوح عالی مدیریت دولت برای تحقق کامل و ۲۵۰۰ میلیارد تومانی این منابع خاطرنشان کرد: مبلغ فعلی به هیچ عنوان پاسخگوی حجم اجرایی پیش‌بینی شده برای متروی قم نیست.

انگشت‌باف اجرا و تکمیل پروژه خط یک متروی قم را در گرو تأمین منابع مالی و تحقق تعهدات دولتی در این پروژه دانست و تصریح کرد: تیم اجرایی و عملیات عمرانی پروژه با تلاش پیمانکار پروژه، همچنین سازمان قطار شهری قم در حال اجرای مراحل مختلف پروژه است و باید منابع مالی در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه نیز محقق شود و در اختیار قرار گیرد.

وی پیش‌بینی تکمیل خط یک مترو قم به شرط تأمین منابع را در افق ۳ تا ۴ ساله اعلام کرد و گفت: مصوبه سال جاری شورای اسلامی شهر قم اخذ سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بود که آذرماه با پیگیری‌های انجام شده در وزارت کشور مبلغ ۲,۵۰۰ میلیارد تومان قطعی و به‌منظور خرید واگن، تکمیل فاز دوم خط یک و انجام مقدمات خط دو متروی قم در نظر گرفته شد.

مدیرعامل قطار شهری قم با تشریح پیگیری‌های متعدد برای تحقق منابع مالی پروژه و استفاده از ظرفیت‌های مختلف تاکید کرد: طی جلساتی که از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسئولان وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها داشتیم، مقرر شد ۲,۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مترو شهر قم تثبیت شود که اگر این اتفاق قطعی شود و با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور به مرحله اجرا برسد منابع مناسبی برای کار در حوزه قطار شهری برای سال آینده خواهیم داشت.

کد خبر 735796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.