۱۲ مارس؛ آغاز سال نوی آزتک‌ها در مکزیک

روز آغاز سال نو آزتک‌ها در جوامع ناهوا مکزیک، ۱۲ مارس (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) است و با روشن کردن شمع‌های اکوت، پرداخت نذورات و اجرای آهنگ‌های تشریفاتی و پای‌کوبی با ضرب طبل جشن می‌گیرند. امروزه آتش‌بازی تیز به این مراسم اضافه شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، زمان اغلب به‌عنوان یک مفهوم خطی تصور می‌شود، اما آزتک‌ها دیدگاهی کاملاً متفاوت داشتند. از نظر آن‌ها زمان یک نیرو بود که انرژی و تغییر ایجاد می‌کند. از دیدگاه آزتک‌ها زمان اغلب منادی معجزه بود و آن‌ها آن را از دریچه‌ای از ایجاد، تخریب و بازسازی مستمر می‌دیدند که امروزه با توجه به فراز و نشیب‌های زندگی، بسیاری از افراد معتقدند این دیدگاه به‌طور کامل درست بوده است. سال نوی آزتک‌ها فرهنگی باستانی را جشن می‌گیرند که ایده‌های آن در دنیای امروز هنوز هم طنین‌انداز می‌شود.

سال نوی آزتک تعطیلاتی ویژه جوامع ناهوا در مکزیک است؛ گروه‌هایی از مردم بومی که در مکزیک و بخش‌هایی از السالوادور زندگی می‌کنند. در ناهواتل اصلی، این تعطیلات «Yancuic Xihuitl» نامیده می‌شود. ناهواتل زبانی جذاب با گویش‌های متعدد و ریشه‌های اوتوآزتکانی است که امروزه در جوامع ناهوا به‌صورت ترکیبی با اسپانیایی صحبت می‌شود.

۱۲ مارس، روز آغاز سال نوی آزتک‌ها در مکزیک

آزتک‌ها چه کسانی بودند؟

آزتک‌ها مردمانی ناهواتل زبان بودند که بین قرن ۱۴ تا ۱۶ در مکزیک مرکزی زندگی می‌کردند و امپراتوری آن‌ها در سراسر آمریکای شمالی گسترش یافت. در اصل آزتک‌ها از سال ۱۳۰۰ تا ۱۵۲۱ به‌عنوان مرکز فرهنگ میان‌آمریکایی به قدرت و نفوذ رسیدند. آن‌ها از تقویم مکزیک یا آزتک پیروی کردند که یک چرخه ۳۶۵ روزه شامل دو بخش بود که به‌طور هم‌زمان اجرا می‌شد. اولین مورد شمارش سال یا xiuhpohualli و دومی tonalpohualli یا «شمارش روزها» به‌صورت یک چرخه آئینی ۲۶۰ روزه بود.

تاریخ آغاز سال نوی آزتک‌ها در سال ۱۴۰۲

دوازدهم مارس هر سال مصادف با بیست‌ودوم اسفند ۱۴۰۲ که تاریخی با نمادها، سنت‌ها و جشن‌های فراوان است، بر اساس تقویم آزتک‌ها شروع سال نو را نشان می‌دهد.

۱۲ مارس، روز آغاز سال نوی آزتک‌ها در مکزیک

مراسم آغاز سال نوی آزتک

جشن‌های آغاز سال نوی آزتک‌ها امروز در شب قبل یعنی یازدهم مارس برگزار می‌شود و بسیار تماشایی است. این جشن‌ها با پای‌کوبی و آهنگ‌های تشریفاتی با ضرب طبل‌های سنتی آغاز می‌شود، در حالی که شرکت‌کنندگان با لباس‌های زیبای سنتی رنگارنگ و سرپوش‌های پر کوتزال در آن حضور پیدا می‌کنند. پس از آن مردم بذرهایی را به‌عنوان نذری ارائه می‌کنند و شمع‌های «اکوت» یا کاج را روشن می‌کنند که رزین معطر و بسیار قابل اشتعال تولید می‌کند.

مردم در پایان مراسم، پرچمی را که نشان‌دهنده سال گذشته است آتش می‌زنند و پرچم جایگزین را معطر می‌کنند. در نهایت آن‌ها به همان روشی که اجدادشان قرن‌ها پیش از آن استفاده می‌کردند، با دمیدن در یک صدف حلزونی به استقبال سال نو می‌روند.

۱۲ مارس، روز آغاز سال نوی آزتک‌ها در مکزیک

کد خبر 735532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.