بیماران در ماه رمضان چگونه دز دارویی خود را تغییر دهند؟

معاون غذا و دارو دانشگاه ایران گفت: در ماه مبارک رمضان مهم است که بیماران نحوه مصرف داروی خود را چگونه تنظیم کنند تا علاوه‌بر روزه‌داری دچار مشکل نشوند.

مهران ولایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به چگونگی مصرف داروها در ایام روزه‌داری، ضمن تبریک حلول ماه مهمانی خدا، اظهار کرد: در زمان روزه‌داری تغییراتی در سیستم بدن رخ می‌دهد که این امر موجب تأثیراتی در وضعیت بیماری و دارو درمانی می‌شود.

وی افزود: در بیماران دیابتی، کنترل مستمر قند خون اهمیت ویژه‌ای دارد، لذا به بیمارانی که تحت درمان با انسولین هستند، توصیه می‌شود قبل از اقدام به روزه‌داری با پزشک معالج خود مشورت کنند و هم بیمار و هم خانواده فرد مبتلا به دیابت، باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدیدکننده در ایام روزه‌داری مورد مشاوره قرار گیرند و در خصوص علائم افزایش یا کاهش قند خون، اندازه‌گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک و در ایام روزه‌داری آموزش لازم را دریافت کنند، به علاوه روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل به همراه بیمار آموزش داده شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه ایران گفت: در بیماران صرع و ریوی با توجه به اهمیت زیاد خطر تغییر دز دارو، پزشکان و داروسازان باید به این بیماران در رابطه با عوارض قطع دارو، به عنوان احتمال بازگشت حملات تشنجی در مبتلایان به صرع، مشاوره دقیق دهند، همچنین باید توصیه‌های لازم به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند، ارائه شود.

وی با اشاره به مصرف داروهای مدر تصریح کرد: بیماران برای جلوگیری از دست رفتن آب بدن باید با نظر و مشورت پزشک معالج اقدام به کاهش دز این داروها کنند و جهت درمان بعضی عفونت‌ها در فرد روزه‌دار، پزشک معالج می‌تواند اقدام به تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی کند که به جای چند بار مصرف طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شود.

ولایی خاطرنشان کرد: بعضی داروها در تداخل با غذا می‌تواند موجب کاهش یا افزایش اثر دارو و یا تأخیر در رسیدن دارو به غلظت مناسب در خون شود، بنابراین جهت مصرف این دسته داروها نیز مشورت با داروساز، امری ضروری و مفید است.

معاون غذا و دارو دانشگاه ایران اضافه کرد: ترکیب یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و منابع پروتئینی است می‌تواند به حفظ سطح انرژی کمک کند، با انتخاب صحیح مواد غذایی سالم و رعایت تنوع غذایی، افراد می‌توانند سلامت و تندرستی را در طول ماه رمضان ارتقا دهند، اولویت دادن به مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی و کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده و اشباع شده از نمک و شکر و غذاهای سرخ شده و نیز با توجه به تداخل زمانی ایام روزه‌داری با ایام نوروز، به حداقل رسانیدن تنقلات، نه تنها به سلامت جسمی و روحی کمک می‌کند، بلکه به طولانی‌تر شدن زمان احساس سیری نیز می‌انجامد.

وی ادامه داد: مصرف مایعات آب به میزان کافی در فاصله افطار تا سحر و نیز انجام فعالیت‌های بدنی سبک به منظور بهبود علائم خونی و کاهش استرس، توصیه می‌شود، به ویژه از افراط در نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای پر کالری پرهیز کنند.

کد خبر 735516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.